خبرهای داغ:
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان تعداد پرونده‌های قضایی مختومه شده در یکسال اخیر در دادسراهای استان را ۲۴ هزار و ۱۲۲ فقره اعلام کرد.
کد خبر: ۹۵۲۲۲۰۶
|
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، صادق جعفری چگنی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خوزستان با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای ۷ تیر گفت: این هفته فرصت مناسبی برای تبیین وظایف و عملکرد دستگاه قضایی است و این دستگاه به عنوان بخشی از حاکمیت، در فصل یازدهم قانون اساسی، در ۱۸ اصل وظایفی بر عهده دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رسیدگی و صدور حکم برای شکایت ها، تظلم ها، تعدی، حل و فصل و رفع خصومت ها، احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروط، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرائم و اصلاح مجرمان اشاره کرد.

وی افزود: به موجب اصل ۱۵۶ که موارد یاد شده به عنوان وظایف دستگاه قضایی محسوب می‌شوند، دادستان به عنوان یکی از مقام‌های قضایی در مقام مدعی العموم و به عنوان رئیس مجموعه دادسرا‌های عمومی و انقلاب استان و شهرستان‌ها وظایفی در قوانین عادی بر عهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها کشف جرم و تعقیب متهمان و مجرمان، رسیدگی به تحقیق‌های مقدماتی و همچنین اجرای احکام است که یا با شکایت شاکی خصوصی آغاز می‌شوند و یا از باب حقوق عمومی و حدود الهی باید به آن‌ها رسیدگی شود.

 

جعفری چگنی درخصوص احقاق حقوق عامه در یکسال اخیر می‌گوید: در این مدت ۱۶۳ هزار و ۲۴۴ پرونده به دادسرا‌های اهواز وارد شد که به علاوه پرونده‌های مربوط به سال‌های قبل، ۱۷۱ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفتند و مختومه شدند.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان ادامه داد: علاوه بر تعداد پرونده‌های قضایی ورودی، ۷ هزار و ۸۰۰ پرونده نیز از سال‌های قبل در اهواز رسیدگی و مختومه شدند، ضمن اینکه در استان ۶۷۰ هزار پرونده در یکسال اخیر وارد شدند که برای ۶۹۴ هزار مورد از آن‌ها با تلاش شبانه روزی قضات تصمیم گیری نهایی انجام شد.

 

به گفته این مقام قضایی؛ ۲۴ هزار و ۱۲۲ فقره پرونده قدیمی و جدید در یکسال اخیر در دادسرا‌های استان خوزستان مورد رسیدگی قرار گرفتند و مختومه شدند.

 

ارتقا رتبه ۱۹ دادگستری خوزستان به ۱۱ در یکسال اخیر

 

وی عملکرد قضات در اجرای احکام کیفری و رسیدگی به پرونده‌ها و مختومه کردن آن‌ها در یکسال اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پرونده‌هایی که رسیدگی و مختومه کردن آن‌ها بیش از ۶ ماه طول بکشد، جزو پرونده‌های مسن محسوب می‌شوند که در این زمینه نیز شاهد جهش و تسریع در رسیدگی‌ها هستیم.

 

جعفری چگنی افزود: حاصل تلاش‌های شبانه روزی قضات و همکاران در بخش‌های اداری و اجرای سند تحول سبب شد رتبه ۱۹ دادگستری استان در سال ۱۴۰۰ لز لحاظ شاخص‌های مختلف به رتبه ۱۱ در سطح کشور ارتقا داشته باشیم.

 

رسیدگی و مختومه شدن پرونده حادثه متروپل آبادان در کمتر از ۴ ماه

 

وی به وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: بلافاصله پس از این اتفاق با همکاری کارکنان قضایی در آبادان و بادستور ریاست دادگستری خوزستان، رسیدگی به این پرونده خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گرفت و در کمتر از ۴ ماه، کیفرخواست در دادسرای مرکز استان و رای بدوی نیز در دادگاه‌ها صادر شد و در محاکمه تجدید نظر نیز رسیدگی صورت گرفت.

 

جعفری چگنی به بازگشت پرونده به دادگاه اجرای احکام استان خوزستان به صورت فوق العاده اشاره کرد و ادامه داد: باوجود اینکه دیه همه افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند و یا دچار مصدومیت شدند، باید پس از ۲ سال پرداخت می‌شد، با توقیف سریع اموال و مسدودکردن حساب‌های شخصی مالک ساختمان متروپل، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مصدومان و خانواده‌های بازماندگان پرداخت شد.

 

وی با بیان اینکه پرونده حادثه متروپل آبادان از لحاظ پرداخت دیه‌ها بسته شده است، اضافه کرد: درخصوص سایر مجازات‌های مسببان و مقصران حادثه، کار‌هایی که لازم بود انجام شود، اجرایی شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها