احساس خشم بخشی از زندگی است و همه بچه‌ها به نوعی آن را تجربه می‌کنند از این‌رو باید بـه بچه‌ها بیاموزیم که چگونه با خشم خود کنار بیایند.
کد خبر: ۹۵۲۲۲۵۵
|
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ کنترل خشم کودکان نیازمند آموزش مهارت است. همه ما تجربه خشم و عصبانیت داشته و حتی بعضی اوقات پرخاشگری و خشونت‌هایی از خود بروز داده‌ایم. بنابراین، عجیب نیست که کودکان در برابر ناکامی‌­هایشان پرخاشگری کنند. یافته‌های علمی نشان می‌دهند عصبانیت کودکان نه تنها عجیب نیست بلکه واکنشی طبیعی است.

 ابزار خشم و عصبانیت، گرچه کارکردی برای سلامت روان کودک دارند، اما چون مستلزم رفتارهایی است که از نظر جامعه پسندیده نیست، لازم است که مهارت‌های کنترل خشم کودکان را به آنها یاد دهیم و به آنها بیاموزیم که به جای رفتارهای پرخاشگرانه و عصبانیت مطلق یاد بگیرد که نیازها و خواسته‌هایش را بیان کند.

باید توجه داشت، این مهارت یک شبه به دست نمی‌آید ولی یكی از مهم‌ترين كارهايی كه والدين می‌توانند برای كودک خود انجام دهند، آموزش مهارت كنترل خشم است. در واقع والدينی كه خود بتوانند خشم خود را مديريت كنند الگوی خوبی برای كودک خود می‌شوند. می‌توان به كودک آموزش داد كه چگونه با صحبت كردن نيازهای خود را بيان كرده و به خواسته‌های خود برسند.

بررسی علت پرخاشگری: اولين قدم، كشف علت پرخاشگری و موقعيت‌هايی است كه باعث پرخاشگری و رفع آن می‌شود.

زمان مناسب مداخله: اگر پرخاشگری كودک شما فيزيكی است و برای مثال در حال آسيب‌زدن به كودک ديگری است فوراَ مداخله كنيد تا آرام شود. سعی كنيد با كودک صحبت كنيد و به او بگوييد تا زمانی كه چنين رفتاری را نشان می‌دهد به خواسته‌اش نمی‌رسد.

صحبت كردن با كودک: وقتی كه كودک آرام شد می‌توانيد در مورد رفتارش با او صحبت كنيد. علاوه بر اين بازی درمانی در كاهش خشم كودكان تأثير بسيار زيادی دارد.

استفاده از تنبيه مناسب: منظور از تنبيه، تنبيه بدنی نيست. مثلاً می‌توانيد كودک را از ديدن برنامه مورد علاقه‌اش محروم كنيد. زمان بازی‌اش را محدود كنيد، او را به نقطه‌ای از خانه بفرستيد كه برايش جذابيت ندارد يا كارهايی مشابه اين موارد انجام دهید.

تقويت رفتار مناسب: كودک را برای كارهای خوبش تشويق كنيد و بگذاريد كودك‌تان بداند برای چه مسئله‌ای تقويت شده است. مخصوصاً موقعيت‌هايی كه انتظار می‌رفته كودک رفتار پرخاشگرانه نشان دهد، ولی چنین رفتاری از او سر نزده است. والدين می‌توانند با كسب آگاهی و دريافت مشاوره كودک در تربيت فرزندان خود روش‌های تربيتی بهتری اتخاذ نمايند.

زهرا محرابی، كارشناس ارشد مشاوره خانواده 

ارسال نظرات