عرفه مکتب تربیت و تهذیب نفس و نزول رحمت الهی بر بندگان است/ قربانی بريده شدن از خواهشهای نفسانی و قرار گرفتن در مسير بندگی و اطاعت الهی
حجتالاسلام حسن بیگدلی در گفتگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ ضمن تبریک عید سعید قربان به اهمیت و عظمت روز عرفه و عید قربان اشاره کرد و گفت: در اسلام بسترهایی است که این بسترها برای شناخت خالق انسان و خود انسان بوده که روز عرفه یکی از این بسترها بوده و بزرگترین نعمت الهی بر بندگان است.
وی افزود: روز عرفه و عید قربان عمدتاً برای این است که انسان خود را به محضر خدای احدیت عرضه کند و عرضه کردن انسان یعنی اعتراف به ضعف خود و بزرگی پروردگار است و دعا و نیایش در این روز در حوزهی شناختی، تأثیر شگرفی در خودشناسی و خدا شناسی دارد.
حجت الاسلام بیگدلی ادامه داد: بهترین کسی که توانسته عرفه و عید قربان را معرفی کند اباعبدالله الحسین (ع) بوده که دعای عرفه امام حسین (ع) پر از مضامین عالی میباشد.
مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در انصارالمهدی (عج) استان زنجان افزود: امام حسین (ع) در دعای عرفه در راستای معرفی انسانیت و معرفی خالقیت خدای متعال با مضامین مختلف بوده و این دعا شامل عبارتهای پرمضمون است.
وی بیانکرد: امام حسین(ع) در دعا عرفه اعتراف به ضعف خود دارد هرچند ایشان مقام عصمت دارند و ضعف در امامان راه ندارد، اما چون در محضر خدای تعالی و واجب الوجود است آن حضرت ضعف خود را به پروردگار عرضه میدارد و به بزرگی پروردگار و به کوچکی خود اعتراف میکند و عزت را فقط از خدا میخواهد.
حجت الاسلام بیگدلی عنوان کرد: دعای عرفه به رشد، تربیت و سلامت معنوی و فضائل اخلاقی انسانها کمک کرده و از سقوط انسان در ناهنجاریها اخلاقی و اجتماعی پیشگیری میکند و منجر به شناخت خود و شناخت خالق میشود، در واقع عرفه دانشگاهی است که باید استفاده کافی را از آن کرده و از خداوند کمک بگیریم.
مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در انصارالمهدی (عج) استان زنجان به عید قربان اشاره کرد و گفت: وقتی انسان خود را ذلیل نشان دهد میتواند در محضر خدای تعالی به بریدن تمام خواهشهای نفسانی خود برسد، قربانی کردن یعنی در واقع قربانی کردن نفس خود و عدم پذیرش شیاطین در وجود خود و زنده ساختن روح و به تکاملرساندن آن است.
وی افزود: در واقع انسان با دعای عرفه خود را به خداوند عرضه میکند و در عید قربان نفس خود را از همه رذائل دور میکند و قادر است به جایگاههای والا برسد.
وی ابراز داشت: تا شناخت خود حاصل نشود تقرب حاصل نخواهد شد، زیرا اینها به هم پیوند خورده است و شناخت خود انسان یعنی شناخت پروردگار و شناخت پروردگار باعث میشود همه چیز را از آن خداوند بدانیم و برای او قربانی کنیم، همچنان که علمای بزرگ ما توانستهاند راههای شناخت را رفته و به درجات بالاتر برسند.