خبرهای داغ:
محفل شب خاطره شهدای هفتم تیر با محوریت شهید حجت الاسلام سیدمحمدکاظم دانش، در سالن همایش‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۲۴۰۵۵
|
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج دزفول حجت الاسلام شهید سید محمدکاظم دانش در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به خاطر درایت سیاسی وخدمات تحسین برانگیز خود از سوی مردم شوش و اندیمشک به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.

همزمان با نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ستاد جبهه و جنگ خدمت می‌کرد و سرانجام در شامگاه هفتم تیر همراه با شهید مظلوم آیت الله بهشتی و دیگر شهدای کربلای ایران به لقاء الله پیوست.

عبدالامیر بشکار از دوستان شهید دانش از شهرستان شوش در این محفل خاطره گویی که به همت حوزه هنری دزفول برگزار شد، گفت: اگر شهید دانش نبود مشخص نبود سرنوشت نوجوانانی مانند من که ۲۰ سال با ایشان اختلاف سنی داشتم در فضای آلوده رژیم طاغوت چه می‌شد.

به گفته وی، شهید دانش جوانان بسیاری را جذب مسجد جامع شوش کرد؛ پدر ایشان نیز خدمات ارزنده‌ای به مردم شوش داشت و علاقه وافری به این شهر و مردمش داشت.

بشکار افزود: شهید دانش اهل قلم و فرهنگی بود و در زمان خفقان آن موقع، یکی از نویسندگان برجسته مکتب اسلام از مجلات معروف آن زمان بود.

وی با بیان خاطراتی از شهید دانش گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای مسمومی در شوش حاکم بود به طوری که منافقان تعدادی از جوانان و نوجوان را جذب کرده بودند و علیه ایشان شعار می‌دادند.

به گفته بشکار، تعدادی از دختران هوادار منافقان چفیه قرمز پوشیدند و روبروی درب ورودی حرم دانیال به شهید دانش هتاکی کردند با این وجود شهید به ما گفت درگیری فیزیکی ایجاد نکنید، خدا این افراد را هدایت می‌کند؛ شهید می‌گفت سعی کنید این افراد را اصلاح کنید و آنها را طرد نکنید این در حالی بود که این افراد به ایشان هتاکی و فحاشی می‌کردند.

به گفته وی، شهید دانش پس از انقلاب اسلامی نیز نقش زیادی در شوش ایفا کرد و نخستین امام جماعت شوش بود؛ در فضای مسموم که موجی از تعصبات بی‌جا در شوش ایجاد شده بود نماز وحدتی برای برقراری وحدت دوباره برگزار شد.

حجت الاسلام سیدیحیی شریعتمداری نوه دختری شهید دانش نیز در این محفل خاطره‌گویی گفت: مرحوم پدربزرگم خوش استعداد بود و به واسطه اینکه مادرش معلم قرآن بود و با توجه به توانایی‌هایش در هفت سالگی در کلاس دوم ثبت نام شد.

شهید دانش از کودکی عضو کلاس‌های قرآن بود و فردی عالم و فاضل بود و از درجات علمی زیادی برخوردار بود.

به گفته نوه شهید دانش این شهید تا مرحله اجتهاد تدریس کرد و زبان‌های اردو و انگلیسی و تاریخ خواند؛ پدر ایشان زیاد به تحصیل دروس غیرحوزوی تمایل نداشت ولی ایشان دروس دیگر نیز می‌خواند تا بتواند با جوانان ارتباط برقرار کند.

حجت الاسلام شریعتمداری، مبارز بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های شهید دانش عنوان کرد و گفت: مبارزات شهید دانش با تفنگ و اسلحه نبود البته ایشان با گروه منصورون همکاری داشت ولی مبارزه ایشان فرهنگی بود.

وی ادامه داد: شهید دانش در جامعه و خانه خود برخوردی قهرآمیز با افرادی که تحت تاثیر کمونیست و منافقان قرار می‌گرفتند نشان نمی‌داد بلکه آنها را به خواندن کتاب توصیه و تفکر خود را با مباحثه منتقل می‌کرد.

نوه دختری شهید دانش از مشخصه های بارز و برجسته شهید دانش در فعالیت‌های فرهنگی را توجه به تربیت جوانان انقلابی و معتقد دانست و گفت: تشکیل کانون‌های جوان محور، برگزاری جلسات متعدد قرائت تفسیر قرآن و نهج البلاغه و سخنرانی‌های دینی و اخلاقی نمودهای این رویکرد نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی از جمله شهید دانش بوده است.

شعرخوانی زهرا آراسته، اجرای سرود و تجلیل از خانواده شهید از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

همچنین کتاب از دزفول تا سرچشمه که خاطراتی از حجت‌الاسلام شهید سید محمدکاظم دانش است و از تولیدات این حرکت ملی در حوزهٔ هنری خوزستان به شمار می‌رود نیز در این آیین رونمایی شد.

مطالعه، پژوهش، تدوین و نگارش این کتاب از سال ۱۳۹۶ به همت دکتر غلامرضا درکتانیان آغاز شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار