هجدهم ذی الحجه 1403 هجری قمری مصادف با 4 مهرماه 1362 پس از سه سال حضور شجاعانه نیروهای یزدی در صحنه­ های نبرد، تیپ مستقل 18 الغدیر یزد تشکیل شد و دارالعباده رسما دارای یک تیپ مستقل رزمی­ گردید.
کد خبر: ۹۵۲۴۶۴۱
|
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، هجدهم ذی الحجه 1403 هجری قمری مصادف با 4 مهرماه 1362 پس از سه سال حضور درخشان و شجاعانه نیروهای یزدی در صحنه­ های نبرد نور علیه ظلمت، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ولایت­مدار یزد گردید و استان یزد به عنوان استان قنات و قنوت و قناعت و دارالعباده رسما دارای یک تیپ مستقل رزمی­ شد و فرماندهی وقت سپاه سردار سرلشکر محسن رضایی حکم تشکیل تیپ مستقل 18 الغدیر را به نام برادر پاسدار ذبیح­ الله عاصی ­زاده صادر­ کرد­.


مردم یزد همواره در طول تاریخ نشان­داده­ اند که از قهر طبیعت درس­ها گرفته­ اند و هیچ­گاه در برابر بیگانگان و ظلم و ستم سر خم نکرده­ اند و هرگاه این مردم از سردمداری شجاع و نترس بهره­ مند بوده ­اند، به طور مضاعف آن رهبر توانسته ­است این روحیه شجاعت و بیگانه­ ستیزی و مقابله با ظلم و ستم و بیداد حاکمان را در مردم ایجاد ­­نماید.

تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزات این قطعه از تاریخ، بیانگر این واقعیت­ است، رهبری شجاع و نترس و دانشمند همانند آیت­ الله شیخ محمد صدوقی و مردمی ولایت ­پذیر که حماسه دهم فرودین 1357 را در تاریخ مبارزات ملت ایران بر علیه سلطنت پهلوی به ثبت ­رساندند.


پس از گذر از مرحله مبارزات دوران انقلاب اسلامی و پیروزی و تثبیت آن، آنگاه که کشور ایران اسلامی مواجه با تهاجم گسترده دشمن بعثی و دست­ نشانده بیگانگان و استکبار جهانی روبه رو شد، این مردم بودند که به ندای امام و مقتدای خود لبیک گفته و به جبهه­­ های حق علیه باطل هجوم ­برده و به مبارزه پرداختند.


حضور همه جانبه نیروهای یزدی به جبهه­ های نور علیه ظلمت، از همان ابتدا باعث شده­ بود که پراکندگی وسیعی در سازماندهی نیروهای یزدی در تیپ­های مختلف سپاه و ارتش به چشم­ بیاید و تا آنجا که تا قبل از تشکیل تیپ الغدیر، نیروهای یزدی جمعا در قالب 29 گردان، در 7 یگان شامل تیپ علی بن ابیطالب(ع)، امام حسین(ع)، 25 کربلا، عاشورا، ذوالفقار ارتش، نجف اشرف و کردستان در مقاطع مختلف سازماندهی شوند، در حالی­که یزد از هر نظر این استعداد را داشت که صاحب یک تیپ مستقل رزمی باشد، بنابراین عواملی چند در شکل گیری تیپ الغدیر موثر بودند که به آن اشاره می­شود:

استعداد بالای نیروهای رزمی اعزامی به جبهه­ ها

یزد از استان­هایی بود که بنا به ظرفیت خود­، این توان بالا را از خود نشان­­داد که می­تواند با اعزام نیروهای وسیع به جبهه­ های حق علیه باطل، به یاری رزمندگان اسلام بشتابد و این واقعیت را در عملیات­های مختلف قبل از تشکل تیپ الغدیر در یگان­های دیگر به اثبات رسانده­بود، مضاف بر اینکه، جوانان یزدی در عرصه فرماندهی رزمی نیز استعداد و شجاعت خود را بارها و بارها به اثبات رسانده­بودند و این واقعیت انکارناپذیر بود و در واقع از دید فرماندهان ارشد نظامی جنگ پنهان نبود.

توان بالای استان در پشتیبانیف

پشتیبانی از اموری­ است که نقش بسیار حساس و ویژه­ای را برای نیروهای رزمی ایفا می­کند یزد به رهبری روحانیت بویژه آیت­ الله شهید صدوقی­، نشان داده­ بودند که این توان را دارد که پشتیبانی بسیار گسترده بلکه فراتر از پشتیبانی از یگان رزمی چون"تیپ"را به عمل­ آورند و این حقیقت در گوشه گوشه تاریخ مبارزات ملت ایران با ضدانقلاب داخلی در کردستان و ... و در مراجعه فرماندهانی همچون امیر سپهبد صیاد شیرازی، امیر سرلشکر شهید عباس بابایی و ... به آیت­ا... صدوقی و گرفتن کمک­های نقدی و غیر نقدی به رزمندگان اسلام در تاریخ یزد به ثبت­ رسیده و در خاطره­ ها مانده­ است.

بدین معنی که یزد و بیت حضرت آیت­ الله صدوقی پناهگاه و پشتیبان قوی رزمندگان اسلام و محل مراجعه فرماندهان در جلب این امر بود، بسیج بازار، اصناف، مجامع کارگری، کشاورزی و صنعتی در پشتیبانی از رزمندگان، امری بود که هرگز روحانیت از نظر دور­نداشت که در این رابطه حضرات آیات شهید صدوقی، خاتمی، سید جواد مدرسی، جواد حسنعلی، ابراهیم اعرافی و ... از روحانیون شاخصی بودند که در امر پشتیبانی از رزمندگان بسیار برجسته عمل­ می­کردند.

آمادگی بالای روحانیت و مسئولان استان در حمایت همه جانبه از یگان رزمی مستقل در استان

با توجه به موارد بالا می­توان به نقش روحانیت و اعلام آمادگی مسئولان استان در حمایت همه جانبه از یگان رزمی مستقل در استان، توجه اساسی داشت. آیت ­الله صدوقی به عنوان رهبری برجسته در جمع روحانیت کشور و نفوذ بی­سابقه ایشان و اعتمادی که مسئولان عالی­رتبه کشور به ایشان داشتند و پیگیری­ها و حمایت­های آیت­ الله خاتمی و نقش قابل توجه آیت­الله ناصری به عنوان نماینده امام در سپاه یزد، باعث شد تا در جهت تشکیل تیپ مستقل الغدیر، متشکل از نیروهای یزدی، از جانب فرماندهان نظامی سپاه تسریع به عمل آید.


لازم است از این نکته نیز دریغ نکرد که حمایت­های سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل فعلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقش سردار شهید ذبیح­ الله عاصی­زاده، اولین فرمانده تیپ الغدیر، در شکل­ گیری تیپ مستقل الغدیر، قابل انکار نخواهد­بود.


تیپ مستقل الغدیر

هجدهم ذی الحجه 1403 هجری قمری مصادف با 4 مهرماه 1362 پس از سه سال حضور درخشان و شجاعانه نیروهای یزدی در صحنه­های نبرد نور علیه ظلمت، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ولایت­مدار یزد گردید و استان یزد به عنوان استان قنات و قنوت و قناعت و دارالعباده رسما دارای یک تیپ مستقل رزمی­ شد. به این طریق رزمندگان یزدی در تیپ فوق سازماندهی گردیده و محل استقرار این یگان در استان خوزستان، کیلومتر 15 جاده اهواز- اندیمشک (پادگان شهید عاصی­ زاده) مقرر­ شد.


تیپ الغدیر علاوه بر سازماندهی معاونت­های ستادی، در ساختار اولیه خود دارای 5 گردان حضرت رسول(ص)، امام علی(ع)، امام حسن­(ع) امام حسین­(ع) و فاطمه زهرا­(س) و گردان­های پشتیبانی رزمی توپخانه، ادوات و زرهی و نیز بهداری و آموزش بود.


تیپ الغدیر، پس از تاسیس در اولین ماموریت واگذاریش در عملیات آفندی خیبر شرکت­ کرد و اولین عملیات پدافندی را در منطقه طلاییه با موفقیت به انجام­ رساند، این یگان در طول حیات خود تا پایان جنگ و قبول آتش­ بس از جانب امام خمینی­(ره) در 11 عملیات آفندی و 20 عملیات پدافندی شرکت و به انجام­ رساند.


پشتیبانی­های مردمی اعم از نیرو و امکانات به صورت متمرکز در استان یزد، توسط مراکز سپاه و ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی به تیپ الغدیر صورت می­گرفت.


لازم به ذکر است، تیپ مستقل الغدیر، با قرارگاه­های کربلا، نجف، قدس و نوح نبی و با مناطق 2 و 6 سپاه به صورت مستقیم در ارتباط­ بوده و دستورات عملیاتی خود را اخذ می کرده است­.


امام خامنه­ ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد­ظله­ العالی) در دوران دفاع مقدس، به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع، در جمع رزمندگان یزد مستقر در پادگان شهید عاصی­ زاده حضور­یافته و خطاب به آنان اظهار می­دارند:" نام الغدیر هم برای جمع شما (الغدیریان) یک نام برازنده است."


و بدین­سان بود که رزمندگان یزدی در قالب تیپ 18 الغدیر با استعانت از خداوند متعال و عنایت­های ائمه طاهرین(ع) ولایت­پذیری محض از ولی فقیه زمان، حضرت امام خمینی(ره)، با پذیرش ماموریت­های متعدد آفندی و پدافندی­، شجاعت و دلاورمردی­های خود را به اثبات رساندند و با تقدیم 1691 نفر شهید و مفقود و 7393 نفر مجروح پیروزی های چشمگیری را در صحنه دفاع مقدس به دست­ آوردند.


سردار غلامی: دشمنان در تهدید سخت کاری از پیش نخواهند برد

سردار غلامی، فرمانده تیپ 18 پیاده سپاه الغدیر یزد در چهلمین سالگرد تشکیل تیپ 18 الغدیر یزد با بیان این که رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها اگر پنج درصد احتمال می‌دادند بتوانند به ایران حمله کنند، دریغ نمی‌کردند، گفت: دشمنان در تهدید سخت کاری از پیش نخواهند برد.

وی افزود: نیروی زمینی، دریایی، هوایی ارتش و سپاه با کسب تجربه از هشت سال دفاع مقدس و با حضور داشمندانی توانا از نظر تکنولوژی و توان رزمی مقتدرانه فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و آمادگی لازم را برای هر گونه تهدید دشمن دارند.

وی با بیان اینکه تیپ 18 پیاده سپاه الغدیر یزد از بدو تشکیل خود از سال 62، دوازده عملیات آفندی و 18 عملیات پدافندی را انجام داده است، اظهار کرد: تیپ 18 الغدیر فرماندهان شهید عاصی زاده، جعفرزاده، آقا بابایی و شهید قهاری سعید را نثار اسلام و انقلاب کرده است.

وی با ذکر عملیات‌های صورت گرفته توسط تیپ 18 پیاده سپاه الغدیر یزد در هشت سال دفاع مقدس، گفت: عملیات‌‌های خیبر، والفجر 8، قدس 5، کربلای 4 و 5، عملیات کربلای 8، عملیات نصر 7 و 5، بیت المقدس 4 و عملیات خیبر، عملیات هایی است که مجموعاً تیپ 18 الغدیر یزد در دوران دفاع مقدس در آن‌ها حضور داشته است.

غلامی اظهار کرد: تیپ 18 الغدیر یزد به عنوان یک تیپ مقتدر، با اقتدار در تمام عملیات‌ها به طور شایسته شرکت کرده و افتخارات زیادی را آفریده است.

وی با اشاره به نحوه‌ی اجرای عملیات‌ها توسط این تیپ، گفت: تیپ 18 الغدیر یزد در عملیات فتح در منطقه شرق دجله بسیار خوب درخشید که به عنوان یک یگان مقتدر و با مقاومت معرفی شد.

فرمانده تیپ 18 الغدیر یزد ادامه داد: در عملیات قدس 5، تیپ خودش به تنهایی با یک گردان وارد عمل شد که توانست پاسگاه‌های 1 و 2 منطقه تبوک و حورالعظیم که وسعت آن حدود 50 کیلومتر مربع در دست دشمن بود را آزاد کند.

وی افزود: عملیات و الفجر 8 در جزایر ام‌الراس، تیپ مقتدرانه وارد عمل شد؛ همچنین در کربلای 5 به عنوان یگان جناح دار، اولین یگان جناح سمت راست در منطقه جدا از این که جناح‌داری می‌کرد، همگام با یگان‌های سمت چپ 33 المهدی و 41 ثارالله، تا عمق هدف پیش رفت و اهداف تعیین شده را تامین کرد.

سردار غلامی همچنین با اشاره به انجام عملیات نصر 7 در منطقه سردشت، گفت: تیپ الغدبر با حضور مقتدرانه خود وارد عمل شد به طوری که در جناح یال سمت چپ دوپازا، افتخار زیادی را آفرید که حدود 190 تا 200 نفر را اسیر کرد که در بین آنها فرمانده عالی رتبه بعثی نیز حضور داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار