سمپوزیوم فرسودگی مراقبتی در بین پرستاران و مراقبین سالمندان و معلولان برای نخستین بار در کشور با حضور حدود 80 نفر از پرستاران و مراقبان سالمندان و معلولان آسایشگاه کهریزک محمد شهر کرج و آسایشگاه خیریه کهریزک تهران و مسئولان سازمان بهزیستی در محل دانشگاه علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۲۵۷۹۴
|
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

دکتر نحوی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک تهران گفت: این مجموعه همیشه در ارائه خدمات به سالمندان و معلولان سعی کرده است موازین علمی و تخصصی را رعایت و با علم روز دنیا حرکت کند. وجود مرکز علمی کاربردی در کنار آسایشگاه نیز به ما  کمک می کند که   بتوانیم از وجود اساتید و تولید علم بهره بیشتری ببریم . وی ادامه داد: در برنامه ریزی برای سال 1402 مقرر شده است   هر ماه یک نشست علمی برگزار کنیم که  نشست امروز در مورد فرسودگی بین کسانی که کار مراقبت از معلولان   و سالمندان   در اسایشگاه را بر عهده دارند و همچنین با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در بین خانواده ها مراقبت از جامعه هدف در منزل را بر عهده دارند، برگزار شده است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست ها، خاطرنشان کرد: طبیعی است که همه معلولان و سالمندان را به اسایشگاه نمی برند و این ظرفیت هم وجود ندارد، بنابراین ما از الان باید پیش بینی کنیم که خانواده های زیادی به زودی درگیر نگهداری از   سالمندان خواهند شد.

جدای از سالمندان و معلولان؛ کسی که ازاین افراد مراقبت می کند، نیز آسیب پذیر می شود چه به لحاظ جسمی در جابجا کردن سالمند و معلول و حمام کردن یا شرایطی که ممکن است مسائل عفونی ایجاد کند و در کنار آن مسائل روحی و روانی است و  افراد پرستار یا مراقبی که شاهد وخامت حال سالمند و یا معلول خواهند بود بویژه اگر از عزیزان و اعضای خانواده آنان باشد و همچنین  یک احساسی ممکن است ایجاد شود که تصور کنند کاری نمی توانند برای بیمار انجام دهند. همه این ها دست به دست هم می دهد که ما این موضوع را از الان پیگیری و  پیشگیری کنیم و مد نظر داشته باشیم این افراد را شناسایی کنیم ارزیابی های دوره ای داشته باشیم و سعی کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم. ما دراسایشگاه خیریه کهریزک تهران این کار را آغاز کرده ایم و از طریق سیستم ها امنیت شغلی و ایجاد اسایش و رفاه اخیرا مجوز مرکز مشاوره را هم به طور رسمی از سازمان نظام روان شناسی گرفته ایم و امیدواریم این الگو در سایر آسایشگاه ها اجرا شود و نیز شرایطی که در جامعه وجود دارد و از طریق سازمان هایی مثل سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی برای افرادی که در خانه مراقبت از معلول یا سالمند را بر عهده دارند مورد توجه قرار بگیرد.

وی به برگزاری نشست های پرستاری در سالمندان و مددکاری سالمندان، در اسایشگاه خیریه کهریزک تهران اشاره کرد و گفت:   سمپوزیوم  فرسودگی مراقبتی در بین پرستاران و مراقبین سالمندان و معلولان؛ چهارمین نشست در سال جاری است که برگزار می شود  و تا پایان سال هم موضوعات دیگری را هر ماه اجرا خواهیم کرد. ما هفته گذشته هم برای سازمان بهزیستی دوره مشابهی را برگزار کردیم و تقریبا کهریزک بحث مرجعیت خودش در بحث مراقبت از سالمندان و معلولان دست پیدا می کند.

 

فرسودگی شغلی در    پرستاری و مراقبت، بالاتر از سایر مشاغل است

 علی رضا معماری کارشناس ارشد پرستاری سالمندی و مدیر پرستاری آسایشگاه  و مدیر آموزش مرکز علمی کاربردی از بدو تاسیس تاکنون نیز اظهار داشت: فرسودگی شغلی در همه شغل ها وجود دارد اما بعضی از مشاغل مثل پرستاری و مراقبت فرسودگی شغلی بالاتری دارد و افرادی که به این شغل وارد می شوند بعد از مدتی فعالیت بستگی به تیپ شخصیتی و سبک زندگی شان دچار علائم فرسودگی می شوند که اگر به موقع شناسایی و درمان نشوند   فرسودگی شغلی در زندگی شخصی و اجتماعی و محیط کارشان تاثیر منفی مستقیم خواهد گذاشت و این باعث می شود که عملکرد و راندمان کاری شان کاهش   پیدا کند.

   

 

پیشرفت تکنولوژی و کاهش فعالیت های فیزیکی

 دکتر تمرتاش متخصص  فیزیوتراپی نیز در این نشست درخصوص آسیب های شغلی، ضایعات فیزیکی و  مراحل پیشگیری و کنترل مطالبی را مطرح کرد و گفت: این آموزش ها  به افزایش راندمان کاری و مسائل مرتبط با آن کمک می کند. وی با اشاره به سرعت جمعیت پیری در ایران نسبت  به خطرات و پیامدهای آن هشدار داد و گفت: با توجه به افزایش میانگین سنی جمعیت، عمده جمعیت در حال پیر شدن است و نیروهای جوان کمتر می شوند و از سویی با توجه به اینکه دنیا به سمت پیشرفت تکنولوژی می رود سرعت زندگی روزمره افزایش پیدا کرده و ما قاعدتا با مشکلات و ضایعات ناشی از عدم فعالیت های مناسب فیزیکی مواجه هستیم.

زندگی ماشینی شده وانسان ها خیلی از فعالیت ها و کارها را با استفاده از تکنولوژی پیش می برند از سوی دیگر با توجه به فشارهای اقتصادی و مسائل دیگر خیلی از افراد مجبور می شوند در چند شیفت کاری فعالیت کنند که باعث فرسودگی بافت های عضلانی و فرسودگی ساختارهای اسکلتی می شود و نداشتن فرصت مناسب برای رسیدگی به بحث عضلانی، ورزش های مناسبت و تغذیه درست می تواند افراد را از نظر فیزیکی دچار مشکلات فراوانی کند این مشکلات به طور قطع گریبانگیر سیستم کاری و اقتصادی کشور می شود و آن را درگیر می کند و راندمان کاری پایین می آید. برای پیشگیری از این بحران  آنچه مهم است در این زمینه آموزش نقش به شدت مهم و تعیین کننده ای دارد و از ضایعات پیشگیری کند و کیفیت کاری افراد را با بالا بردن راندمان کاری از طریق بهبود شرایط فیزیکی مخصصوصا در بخش های اسکلتی عضلانی بهبود ببخشد و کمک کند در بحث روانی فرد هم کار کند همه اینها نیازمند این است که بستر مناسبی در محیط کاری تعریف شود تعریف زمان های خاصی برای استراحت برگزاری جلسات غربالگری برای افراد و توجه بیشتر به سلامتی آنان می تواند به این موضوع کمک شایانی کند.

 

ارسال نظرات