مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خبر داد

استان یزد میزبان ۱۰۰ هنرمند در جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از میزبانی یزد از ۱۰۰ هنرمند از سراسر کشور در رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۵۸۲۸
|
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴

به گزارش خبرگزرای بسیج از یزد، احسان عابدی در نشست خبری اولین رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه از میزبانی یزد از ۱۰۰ هنرمند از سراسر کشور در قالب ۱۳ تئاتر خیابانی در این جشنواره خبر داد.

وی ادامه داد: برای این جشنواره فراخوان داده شد و از سراسر کشور استقبال خوبی انجام گرفت و ۲۷ اثر طراحی و تولید و به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که به دلیل محدودیت زمانی ۱۰ اثر از هنرمندان کشور و سه اثر از استان یزد در این جشنواره به نمایش در می‌آید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد زمان برگزاری این جشنواره را ۲۰ تا ۲۲ تیرماه اعلام کرد و افزود: عرصه اجرای آثار این جشنواره در بافت تاریخی در نظر گرفته شده است تا از ظرفیت‌های تاریخی این بافت بهره‌برداری هنری شود و این جشنواره می‌تواند شروعی برای اجرا‌های بصری در موقعیت‌های خاص بافت تاریخی باشد.

وی ادامه داد: با تصمیم‌گیر‌هایی که انجام شد برخی موقعیت‌های خاص در بافت تاریخی عکس‌برداری و برای این جشنواره در نظر گرفته شد و برای اولین بار در سطح کشور جشنواره خیابانی موقعیت محور تعریف شد، به این معنا که مختصات و تصاویر موقعیت بافت تاریخی اعلام می‌شود و هنرمندان نسبت به آن موقعیت کار خود را طراحی کنند که به دلیل اهمیت بافت تاریخی اجرای این رویداد فرهنگی اقدام مثبتی است.

عابدی با بیان اینکه نمایش‌ها به دلیل گرمای هوا در شب اجرا می‌شود، افزود: داوری آثار در این جشنواره، بر عهده هوشنگ توکلی، محمد لارتی و حیدر نیک آیین است و برنامه‌های جانبی از جمله نشست علمی، کارگاه‌های آموزشی، ایده‌پردازی و ... نیز برای این جشنواره در نظر گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: مباهله رخداد بزرگ و تاریخی در جهان اسلام به عنوان نماد حقانیت دین اسلام و پیامبر (ص) و فضیلت خاندان مکرم اسلام است که کمتر شاهد تولیدات هنری در خصوص این واقعه بودیم و اکنون خرسندیم که یزد میزبان اولین رویداد هنری با موضوع مباهله است.

وی‌عنوان کرد: سال گذشته ۵ رویدادبزرگ تئاتر در استان برگزار شد، اما امسال اجرای جشنواره‌های هنری استان زودتر و با جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه آغاز به کار کرد.

عابدی ادامه داد: امسال استان یزد میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان با همکاری سازمان بهزیستی، اداره کل ارشاد و انجمن‌های هنر‌های نمایشی استان است، همچنین جشنواره چتر زندگی با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد و جشنواره استانی نیز برگزار می‌شود.

وی‌با بیان اینکه در سه ماه اول امسال مجوز ۲۷ نمایش برای ۴۱۸ سانس اجرا در استان صادر شده است، از وضعیت نامناسب سالن‌های نمایش استان خبر داد و تصریح کرد: استان یزد به لحاظ سالن نمایش در مضیقه است و سالن‌های موجود دچار فرسودگی هستند این در حالی است که اعتبارات در نظر گرفته شده برای بهسازی و تعمیرات سالن‌ها ناچیز است و کفاف نمی‌دهد و درخواست داریم مسئولان امر در این زمینه همیاری داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار