خبرهای داغ:
اسماعیلی از راه یابی دو پایگاه مقاومت بسیج مساجد استان به نمایشگاه کشوری محله های اسلامی خبر داد و گفت: در راستای طرح اعتلای بسیج؛ ۱۸۵ قرارگاه محله اسلامی در خراسان جنوبی برنامه ریزی و تشکیل شده که مابقی در قالب سند چشم انداز ۱۰ ساله این طرح در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۹۵۲۶۸۱۱
|
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴

عزت الله اسماعیلی مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه انصار الرضا (علیه‌السلام) خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۸ و بدنبال شیوع بیماری کرونا در کشور و استان؛ به منظور مقابله با این بیماری و آسیب‌های آن، حرکت‌های جهادی و نهضت خدمات مومنانه در قالب طرح "شهید حاج قاسم سلیمانی" در سطح مساجد، محلات و پایگاه‌های مقاومت بسیج آغاز و اجرایی شد.

وی بیان کرد: بعد از گذشت ایام بیماری کرونا و آثار ارزشمند و مفید طرح "شهید حاج قاسم سلیمانی" در جمع آوری و توزیع کمک‌های مومنانه در محله‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج این روند همچنان ادامه یافت.

مسئول بسیج مساجد و محلات خراسان جنوبی افزود: سازمان بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای سند چشم انداز ۱۰ ساله با عنوان طرح اعتلای بسیج؛ موضوع ایجاد قرارگاه‌های محلات اسلامی را تعریف و تدوین کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه قرارگاه‌های محله اسلامی با عنوان "شهید حاج قاسم سلیمانی" نامگذاری شده است، گفت: تمرکز این سند بر موضوع اعتلای پایگاه‌های مقاومت بسیج در محلات است، یعنی تشکیل پایگاه‌های بسیج طراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت و استفاده از ظرفیت مساجد محل است.

وی افزود: طرح ایجاد قرارگاه محله اسلامی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی و در اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت؛ رئیس قرارگاه استانی آیت الله عبادی نماینده، ولی فقیه در استان، نایب رئیس دکتر قناعت استاندار، دبیر قرارگاه سردار مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضا (ع)، اعضاء این قرارگاه از نخبگان، معتمدین دستگاه‌های اجرایی استان هستند، همچنین این روند در شهرستان‌ها به همین ترتیب است؛ امام جماعت رئیس قرارگاه محله، فرماندار یا بخشدار محل نایب رئیس، دبیر قرارگاه فرمانده پایگاه بسیج محله، نخبگان، و معتمدین محل و دستگاه‌های مرتبط با محله هم اعضا قرارگاه هستند؛ این قرارگاه یک پل و کانالی برای انتقال پیام امام محله به مردم محل است.

مسئول بسیج مساجد و محلات خراسان جنوبی بیان کرد: هدف از تشکیل قرارگاه‌های محلات اسلامی داشتن محله سالم، بانشاط اجتماعی و فرهنگی، امن و ایمن، فاقد هرگونه آسیب اجتماعی، داشتن مردمی مطالبه گر، انقلابی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

اسماعیلی ادامه داد: در راستای فعالیت‌های محله اسلامی شاخص‌ها فرهنگی، اجتماعی و شغلی تعریف و برنامه ریزی شده است که ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای کسب مهارت‌های شغلی، سبک زندگی اسلامی بر اساس ظرفیت‌ها و نیاز هر محله اولویت بندی و اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی سال گذشته ۱۱۱ محله اسلامی را هدف گذاری و برنامه ریزی کردیم که امسال با افزودن ۷۴ محله دیگر به این آمار، این رقم به ۱۸۵ قرارگاه محله اسلامی در استان رسید؛ انشاءالله در راستای سند چشم انداز ۱۰ ساله این طرح در تمام محله‌ها و مساجد استان اجرایی خواهد شد.

مسئول بسیج مساجد و محلات خراسان جنوبی افزود: احصاء نظام مسائل فرهنگی، معیشتی، سیاسی و اجتماعی محله در قالب یک شناسنامه محله با استفاده از ظرفیت‌های مردمی با ارتباط و مطالبه گری از مسئولان و دستگاه‌های مرتبط از جمله وظایفی است که این قرارگاه‌ها در محلات دنبال می‌کند که انشاءالله به سمت محله اسلامی حرکت کنیم.

وی به انعقاد تفاهم نامه با ادارات و دستگاه‌های متولی اجرای امور قرارگاه محلات اسلامی در استان اشاره کرد و گفت: از جمله این سازمان ها؛ بسیج سازندگی استان، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، بنیاد تعاون بسیج، معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه انصارالرضا (ع)، ستاد اقامه نماز، سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد و محلات، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعت، اداره اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد امام (ره) استان است تا با هماهنگی، هم افزایی و همکاری با یکدیگر در پیشبرد اهداف و برنامه‌های قرارگاه محلات اسلامی از موازی کاری جلوگیری شود.

اسماعیلی، به اقدامات ارزشمند و مهم قرارگاه های محله اسلامی در استان اشاره کرد و افزود: پایگاه مقاومت بسیج روستای چاهداشی شهرستان نهبندان و پایگاه شهری محله شعبانیه از حوزه مقاومت بسیج امام رضا (ع) شهرستان بیرجند به عنوان دو پایگاه برتر خراسان جنوبی به نمایشگاه کشوری محله‌های اسلامی که در تهران برگزار می‌شود، راه یافتند.

وی افزود: افزایش ۳۰ درصدی ترویج سبک زندگی اسلامی، برگزاری ازدواج آسان، کاهش ۵۰ درصدی آمار طلاق، افزایش ۵۰ درصدی موالید، کاهش ۳۰ درصدی اعتیاد، افزایش ۱۵ درصدی حضور در نماز جماعت، افزایش شور و نشاط اجتماعی سالم و شرعی، راه اندازی ۳۰ حلقه قرآنی در پایگاه و تربیت حافظ قرآن، ایجاد مشاغل خرد و خانگی، تدوین سند تحول فرهنگی و تشکیل ۸ کارگروه روستایی، مطالبه و درخواست حضور مسئولان در روستا جهت پیگیری و رفع مشکلات اهالی از جمله شاخص‌ها و ملاک‌های انتخاب این دو پایگاه بسیج استان به عنوان برترین‌ها بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار