خبرهای داغ:
سرپرست اداره دامپزشکی گتوند از پایان عملیات واکسیناسیون بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام سبک در روستا‌ها و مناطق عشایری این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۸۰۴۴
|
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، هادی احمدفخرالدین گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار رأس گوسفند و بز با بهره گیری از توان بخش‌های دولتی و خصوصی در برابر بیماری آبله واکسینه شدند.پایان عملیات واکسیناسیون دام‌های سبک گتوند در برابر آبله

 

وی افزود: واکسیناسیون آبله در جمعیت دامی یکی از مهمترین کار‌های اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام است که به صورت کاملا رایگان با تلاش دامپزشکی در جمعیت دامی انجام می‌گیرد.

 

احمدفخرالدین با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون دام در برابر آبله بیشتر در ۶ ماه اول سال انجام می‌شود، ادامه داد:، اما واکسیناسیون تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

سرپرست اداره دامپزشکی گتوند می‌گوید: بیماری آبله از مهمترین بیماری‌های واگیر در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی است که به آسانی حتی از طریق هوا منتشر می‌شود و خسارت‌های زیادی را به مزارع پرورش دام وارد می‌کند.

 

وی اضافه کرد: این بیماری به شدت مسری است و اغلب از راه تنفسی، غشا‌های مخاطی یا خراش‌های پوستی منتقل می‌شود و همچنین ترشح‌های بدن دام آلوده می‌تواند موجب انتقال بیماری در دام‌های دیگر شده و موجب ضرر اقتصادی زیادی در دامداری‌ها شود، اگر چه این بیماری در انسان به ندرت مشاهده می‌شود، بنابراین همکاری دامداران در اجرای عملیات واکسیناسیون در کنار رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از وقوع بیماری در سطح گله بسیار موثر باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها