خبرهای داغ:
در حسینیه کودک و نوجوان پایگاه و کانون فرهنگی سیدالشهداء شیراز، بچه‌ها دور هم جمع شده و با برنامه های متنوع، با قیام عاشورا آشنا می‌شوند.
کد خبر: ۹۵۲۹۴۴۷
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج، همه ساله در ایام محرم، تکیه‌ها و مساجد و حسینیه‌ها سیاه‌پوش فرزند پیامبر(ص) می‌شوند و مردم در ساعات مختلف روز، خصوصا شب‌ها، در مراسم‌های مختلفی شرکت کرده و ارادت خود را به خاندان نبوت و امامت به نمایش می‌گذارند.

همه در مراسم ارادت به حسین(ع) فاطمه(س) هستند، پیر و جوان، خرد و کلان؛ همه دوشادوش هم تکیه و حسینیه و مساجدشان را آب و جارو می‌کنند، سیاه‌پوش می‌کنند، شربت‌های خنک و اطعام حسینی آماده می‌کنند و با هم به سر و سینه می‌زنند و اشک می‌ریزند و برای فرج فرزندش دعا می‌کنند؛ چرا که این داغ، سرد شدنی نیست تا روز ظهور؛ ان‌شاءالله.

اما در این میان، گاها خردسالان و کودکان، شاید خسته شوند و والدین را هم از توجه و معرفت در عزاداری باز دارند؛ به همین دلیل است که چندسالی است جوانان هیئت‌ها، در کنار همه برنامه‌ریزی‌هایی که برای 13 شب اول محرم دارند، برای این رده سنی هم برنامه‌هایی در نظر می‌گیرند که در کنار بازی و سرگرمی، معرفت حسینی را به کام نسل‌های بعد بریزند و چه زیبا از این برنامه‌ها استقبال می‌شود.

مهدکودک بچه‌های حسینی در کنار محل برگزاری مراسم عزاداری، از جمله برنامه‌هاییست که برای ایام عزاداری اباعبدالله(ع) در محرم پیش‌بینی شده تا والدین با خیال راحت به برنامه‌های معترفتی و عزاداری بپردازند و بچه‌ها هم در کنار هم و مربی‌های جوان، سرگرم باشند و با رقیه و علی‌‌اصغر و حسین(ع) آشنا شوند.

مسجد سیدالشهداء در محله احمدآباد شیراز هم چندسالی است که این برنامه را اجرا می‌کند.

زهرا جهانخواه، مسئول پایگاه و کانون فرهنگی خواهران سیدالشهدا وابسته به ناحیه ثارالله شیراز در این رابطه به خبرنگار بسیج گفت: حسینیه ی کودک و نوجوان عنوان بسیار زیبایی است که کودکان و نوجوانان مسجد سیدالشهدای شیراز حدود ده سال است که با آن آشنا هستند و در مناسبت‌های مختلف در این خیمه دور هم جمع می‌شوند و از برنامه‌های متنوع آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه محرم امسال این حسینیه با برنامه‌های جذاب‌تر سعی کرده کودکان و نوجوانان بیشتری را جذب کند، تصریح کرد: برنامه‌هایی که با حضور کادر نوجوان و خادمین افتخاری کودک تحت عنوان فرشته‌های خادم،‌ در کنار کادر جوان رنگ و بوی ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی ادامه داد: خدمتی که از کفش‌داری کودکان با شوق و اشتیاق آغاز شده و شامل خدماتی همچون تدارکات نوجوان،انتظامات،مسئولیت نظم‌دهی هیأت و بازی‌ها شده و موجب مسئولیت‌پذیری نوجوانان می‌شود.

جهانخواه افزود: حضور بسیار پررنگ حجت‌الاسلام صدارتیان که بچه‌ها از ایشان با عنوان "عمو روحانی" یاد می‌کنند و همسر گرامیشان، از مزایای ویژه برنامه‌های محرم امسال است؛ غرفه ای بسیار جذاب که هر شب خلاقیت جدیدی دارد و هنر تازه‌ای همچون کار با قیچی، عروسک‌های صدفی، درست کردن موگیر و....را به بچه‌ها آموزش می‌دهد.

وی گفت: غرفه‌های بازی شامل ترامپولینگ، استخر توپ وسفالگری نیز از غرفه‌های پرطرفدار حسینیه هستند که انرژی بچه‌ها را تخلیه کرده و خاطرات خوشی را از حسینیه برای آنان رقم می‌زنند.

جهانخواه با بیان اینکه کاردستی‌ها و نقاشی‌های زیبا از یادگاری‌های مهم این دهه برای بچه‌هاست که واقعا بچه‌ها آنها را دوست دارند، تاکید کرد: از همه مهم‌تر، برنامه‌های فرهنگی ویژه این شب‌هاست که بعد از بازی بچه‌ها آغاز شده و به هیات و عزاداری کوتاه کودکانه ختم می شود؛ این برنامه‌ها شامل معرفی قهرمانان کربلا، قصه‌های کوتاه آموزنده درباره امام حسین(ع) و سایر مفاهیم دینی و برگزاری مسابقه و پخش فیلم است.

به گفته وی، آخرین بخش از برنامه‌ها، عزاداری با مداحی نوجوانان، سینه‌زنی و علم‌گردانی توسط بچه‌هاست تا بچه‌ها از فضای روح بخش عزاداری برای امام حسین(ع) بی‌نصیب نمانند.

ارسال نظرات