خبرهای داغ:
بیرامی عنوان کرد

گوهرسنگ‌های همدان در انتظار همت جدی مسئولان

همدان-مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت ومعدن استان همدان بااشاره به پتانسیل بی‌نظیر استان در گوهرسنگ‌‌ها و ارزآوری آن گفت: امیداست باهمت مسئولان ازاین پتانسیل در اشتغالزایی وتحول درعرصه گوهرسنگ‌ها بهره‌مند شویم‌.
کد خبر: ۹۵۳۱۰۶۷
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

شهرام بیرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان، با بیان اینکه استان همدان با دارا بودن بخش عظیمی از گوهرسنگ‌های کشور و تنوع بی‌نظیر آنها می‌تواند زمینه خوبی برای اشتغال زایی پایدار باشد، اظهار کرد: انواع مختلفی از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از قبیل کروندم (یاقوت کبود)، انواع کوارتز، گارنت، در کوهی، عقیق، حدید، تورمالین، جاسپر و کیانیت در سراسر استان به وفور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این گوهر سنگ‌ها به صورت پراکنده استخراج شده و غالبا به خارج از استان و حتی خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: در حال حاضر تعداد معدودی در زمینه جمع‌آوری، تراش و فرآوری، داد و ستد، آموزش و سایر فعالیت‌های مرتبط با حوزه گوهرسنگ‌ها فعال هستند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان همدان بیان کرد: بیش از هر اقدام دیگری باید سازماندهی و توسعه این مشاغل در دستور کار باشد.

وی با تاکید بر اینکه وجود نیروهای ماهر، جوان و علاقه‌مند به این حوزه همچنین بازار قدیمی اکباتان از مزایای بی‌شمار این صنعت در همدان است، ادامه داد: سازماندهی فعالیت‌ها در راستای فرآوری این گوهرسنگ‌ها می تواند به رشد اقتصادی استان و اشتغالزایی کمک شایانی کند.

بیرامی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: توجه و پیگیری دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان صمت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فنی حرفه ای و... الزامی است.

وی با اشاره به دیگر مزیت‌های این صنعت گفت: سرمایه اندک، بازدهی کوتاه مدت، آموزش آسان و بازار مصرف نسبتا مناسب همچنین درآمد قابل توجه مزایای خاص این حرفه به حساب می‌آید.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان همدان گفت: تجارت گوهرسنگ‌ها که از آن به نام «تجارت جیبی» یاد می‌شود، صادرات و  ارزآوری چشمگیری به همراه دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهر جواهرات آسیا با همین هدف و با تکیه بر دو معدن یاقوت کبود و رز‌کوارتز طراحی شده است، اضافه کرد: متاسفانه پس از گذشت چندین سال به دلایل مختلف از قبیل سوء مدیریت و مشکلات مالی به بهره‌برداری نرسیده است.

بیرامی خاطرنشان کرد: طرح موضوع گوهرسنگ‌ها از سوی مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر نشان از اهمیت این حوزه در ایجاد ارزش افزوده برای کشور دارد و تاکید ایشان بر جلوگیری از خام فروشی این سرمایه ملی است.

وی در پایان با بیان اینکه پیگیری مشکلات این حوزه در دستور کار قرارگاه صنعتی خاتم الانبیاء و سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن قرار گرفته است، تصریح کرد: امید است با همت مسئولان از این پتانسیل بی‌نظیر در راستای اشتغالزایی استفاده شود به نحوی که شاهد تحولی در عرصه گوهرسنگ‌ها و تبدیل استان به قطب گوهرسنگ‌های ایران باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار