خبرهای داغ:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین؛

آغاز دور جدید کاوش‌های آموزشی در محوطه باستانی مشکین‌تپه بوئین‌زهرا

آغاز دور جدید کاوش‌های آموزشی در محوطه باستانی مشکین‌تپه بوئین‌زهرا
خزائلی از آغاز دور جدید کاوش‌های آموزشی دانشجویان باستان‌شناسیِ دانشگاه تهران با برنامه­‌ای پنج‌ساله و متمرکز بر محوطه باستانی مشکین‌تپه در بویین‌زهرا خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۲۲۲۰
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

 

قزوین_ علیرضا خزائلی در گفتگو با خبرنگار بسیج بیان کرد: پس از گذشت بیش از پنجاه سال از کاوش‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه تهران در دشت قزوین که متمرکز بر مطالعات باستان­ شناسی پیش از تاریخ و دوران تاریخی بود، مطالعات دوران اسلامی به‌ویژه صدر اسلام در دشت قزوین انجام می‌‎شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهارکرد: محوطه مشکین‌تپه از مهمترین محوطه­های دوران تاریخی و اسلامی دشت قزوین است که در بخش مرکزی شهرستان بویین‌زهرا واقع شده و این کاوش با هدف تعیین گاه‌نگاری این محدوده و شناخت وضعیت دشت قزوین در اواخر دوران تاریخی و صدر اسلام درحال انجام است.

وی افزود: با انجام این دور از کاوش‌ها اطلاعات ما از محوطه­هایی چون تپه‌زاغه و سگزآباد نیز که پیش از این دانشگاه تهران در آن کاوش‌های گسترده‌ای انجام داده برای فرآیند پیشنهادی ثبت جهانی «محور باستا‌ن‌شناسی– گردشگری دشت قزوین» تکمیل خواهد شد.

سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مشکین‌تپه نیز با اشاره به روند کاوش در این محوطه گفت: براساس مصوبه گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران، انجام کاوش آموزشی در این حوزه مطالعاتی به‌دلیل خلاءمطالعاتی پیرامون آثار دوران اسلامی در دشت قزوین و توجه به موقعیت و پتانسیل این محوطه در منطقه ضروری دانسته شد و محوطه مشکین‌تپه به‌عنوان یکی از محوطه‌های مهم این دوران که بر اساس بازدیدهای انجام شده در معرض تخریب جدی قرار داشت برای کاوش‌های آموزشی انتخاب شد.

محمداسماعیل اسماعیلی افزود: ایجاد تعداد فراوان چاله‌حفاری‌ها بر سطح محوطه از سال‌های گذشته تا به امروز باعث از بین رفتن بخش بزرگی از این محوطه شده و‌ از سوی دیگر تسطیح انجام شده در آن به گونه‌ای بود که این محوطه را در معرض تخریب حداکثری قرار داده است.

او خاطرنشان کرد: محوطه مشکین‌تپه شامل یک قلعه تپه مرکزی به ارتفاع تقریبی هفت متر نسبت به دشت و بقایای معماری گسترده در اطراف آن و نیز چندین برآمدگی اقماری متصل به آن است که وجود شواهد تولید سفال و آجر، بقایای معماری بناهای ساختمانی و داده­های فرهنگی دیگر نشان از استقراری نسبتا بزرگ در این بخش از دشت قزوین دارد.

این تپه در تاریخ ۲/۸/۱۳۸۲ به عنوان تپه ای تاریخی که آثاری از دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی را در خود جای داده است با شماره­ ۱۰۵۵۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار