خبرهای داغ:

منطقه باستانی تازه کشف شده اهواز می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: بدون شک منطقه تاریخی تازه کشف شده، اهواز را به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه با همه مزایا تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۹۵۳۳۲۶۷
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳

غلام‌رضا سلمان‌پور در بازدید از محل کاوش باستان‌شناسی در اهواز گفت: با این‌که بیش از یک سده از آغاز پژوهش‌های باستان‌شناختی در حوزه جنوب‌غربی ایران می‌گذرد نبود شناخت کافی از وضعیت محدوده اهواز در ادبیات باستان‏شناسی در این حوزه فرهنگی به نسبت پژوهش‌های روشمند دامنه‌دار و منسجم در دشت‌های شوشان و شرق خوزستان کمابیش آشکار است.

او افزود: پارسال به‌دنبال فعالیت ماشین‌آلات راهسازی برای ایجاد و اصلاح مسیر دسترسی به یکی از تأسیسات نفتی شمال‌ شرقی شهر اهواز و درحدود ۱۵۰ متری ساحل رودخانه کارون بخش‌هایی از چند خمره تدفینی (گورخمره) آشکار شد و این کشف نادر و اتفاقی فرصتی استثنایی را پیش آورده تا برای نخستین‌ بار در منطقه اهواز باستان‌شناسان بتوانند بقایای برجای مانده باستان‌شناختی دوران‌ متاخر این منطقه را بررسی و پژوهش روشمند کنند.

آقای سلمان پور با بیان این‌که برای استفاده از این فرصت استثنایی به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و پژوهشکده باستان‌شناسی و با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، برنامه نجات‌بخشی این محوطه در دستورکار قرار گرفت ادامه داد: هم‌اکنون یک هیات باستان‌شناسی شامل باستان‌شناسان و مرمت‌گران پس ‌از دریافت مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این محوطه مشغول به کاوش شده‌اند.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی خوزستان اضافه کرد: بررسی‌های اولیه این خمره‌های تدفینی در حال انجام و نیازمند انجام مطالعات آزمایشگاهی و استخوان‌شناسی نیز هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: بررسی آرکئوژئوفیزیکی (باستان‌شناختی) با استفاده از روش مغناطیس‌سنجی در این محدوده از سوی متخصصان موضوع و با هدف یافتن شواهدی از دیگر گورهای احتمالی و بقایای معماری انجام شده است.

سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی خوزستان گفت: پس از پایان کاوش، گورخمره‌ها و یافته‌های مرتبط با آن‌ها به ‌منظور حفاظت ﻣوثر و نمایش موزه‌ای با استفاده از یک گروه مرمت‌گر، بلوک‌برداری و منتقل می‌شوند. ضمن این‌که پیش از این اقدام، ظرفیت محوطه برای تبدیل شدن به سایت‌موزه سنجش خواهد شد.

او تاکید کرد: بدون شک حفاظت و نگه‌داری آثار یافت ‌شده در این محوطه علاوه بر این‌که از نظر مطالعه سیر تحول تاریخی در بازه زمانی دوران متاخر باستان در جنوب‌ غربی ایران دارای اهمیت است محوطه یاد شده را به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه با همه مزایای فرهنگی و اقتصادی برای شهر اهواز تبدیل خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها