خبرهای داغ:
یک تولید کننده دام می‌گوید با تامین نهاده‌های دامی می‌توانم تولید گوشت قرمز خود را تا ۲ برابر افزایش دهم.
کد خبر: ۹۵۳۶۹۱۷
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳

امکان افزایش ۲ برابری تولید گوشت قرمز با تامین نهاده‌ها / بسیج سازندگی به داد ما رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، موضوع تولید و تامین گوشت قرمز یکی از مواردی است که در سال‌های گذشته فراز و فرود زیادی داشته است. زمینه‌های خودکفائی کامل در تولید گوشت قرمز در کشور فراهم است که می‌توان با برنامه‌ریزی و تدبیر مناسب به این موضوع جامه عمل پوشاند.

برای بررسی کم و کیف مشکلات و موانع تولید گوشت قرمز با یکی از فعالان که حدود ۵۰ سال است در این بخش فعال است گفتگو کرده‌ایم که توجه شما مخاطبان عزیز را به آن جلب می‌کنیم:

امکان افزایش ۲ برابری تولید گوشت قرمز با تامین نهاده‌ها / بسیج سازندگی به داد ما رسید
سلام علیکم عصر شما بخیر. لطفا در ابتدا کمی درباره خود و کسب و کارتان توضیح دهید؟

محمد ابراهیم ثانیان از عشایر ایل سنگسر استان سمنان و مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مجتمع دامپروری زینعلی شهرستان مهدی شهر هستم. این تعاونی حدود ۱۳۰۰ عضو دارد. مهدی شهر در ۱۵ کیلومتری سمنان و در دامنه کوه البرز قرار دارد. این مجتمع دامپروری ۴۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت پرواربندی حدود ۱۳ هزار راس دام دارد که البته اکنون بخشی از این ظرفیت فعال است. بخش فعال کنونی ۴۰ درصد صنعتی و مابقی سنتی در حال تولید دام هستند.

در این مجتمع حدود ۲ هزار رأس دام سبک و یک واحد گوساله پرواری ۱۰۰ رأسی دارم. تا پیش از این نژاد گوسفند‌ها نژاد اصیل سنگسری بود که با وجود مرغوبیت بالای گوشت آن، اما به علت وزن کم گوسفندان و هزینه‌های بالای پرورش دام صرفه اقتصادی نداشت لذا نژاد را به " قزل افشار" تغییر دادم. قزل افشار نژادی است که گوسفندان آن سالی ۲ بار تولید مثل می‌کنند و بسیار پرگوشت و کم چربی هستند تا جایی که هر رأس حدود ۳۵ کیلوگرم گوشت می‌دهد و با وجود این هزینه‌های بالا، به نسبت صرفه بیشتری دارد.

امکان افزایش ۲ برابری تولید گوشت قرمز با تامین نهاده‌ها / بسیج سازندگی به داد ما رسید

از نظر شما موانع و مشکلات تولید دام شامل چه مواردی می‌شود؟

مشکلات اقتصادی و موانع زیادی بر سر راه تولید گوشت قرمز وجود دارد مطالبات بانک‌ها، نبود توانایی در بازپرداخت تسهیلات بانکی، سود‌های بسیار بالای بانکی، مشکلات ناشی از خشکسالی، گرانی نهاده‌های دامی، کیفیت پایین علوفه، سقط جنین گوسفندان و...
با وجود اینکه دولت، نهاد‌ه‌های دامی با نرخ مصوب ۲۵۰۰ تومان به ما تخصیص می‌دهد، ولی متاسفانه به دست ما نمی‌رسد و عمده سود نصیب رانت خواران و واسطه‌هایی می‌شود که با بهره‌مندی از رانت‌های دولتی هر روز فربه‌تر و تولید کنندگان واقعی هر روز نحیف‌تر می‌گردند. تا پارسال این کمک‌ها به این منوال بود که یک دهم مصرف هر دام، نهاده دامی یارانه‌ای ۲۵۰۰ تومانی از سمت دولت تامین می‌شد تا اینکه با جمعی از عشایر به تهران آمدیم و به اداره کل عشایری مراجعه و شکایت کردیم و مشکلات خود را بیان کردیم در کمال ناباوری دیدیم مسئول مربوطه اسنادی را به ما نشان می‌دهد که در سال گذشته حدود ۴۳ هزار تن جو برای منطقه ما ارسال کرده است که رقم بسیار بالایی بود و تقریباً به اندازه مصرف ۲ سال دام‌های ما را تامین می‌کرد، ولی هرگز به دست ما نرسیده بود.

یکی از دیگر مشکلات جدی ما نبود بازار فروش مطمئن و تضمینی برای گوشت تولیدی است که البته اخیراً سازمان بسیج سازندگی قول داده است که نهاده دامی را در اختیار ما قرار دهد و ما نیز در عوض گوشت تولیدی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که اگر عملیاتی شود طرح بسیار خوبی خواهد بود.

مشکل دیگر نبود نظارت بر قیمت علوفه و نهاده‌های دامی است که با قیمت‌های آزاد به ما عرضه می‌شود، اما در هنگام فروش گوشت تولید شده نظارت‌های چند لایه وجود دارد و مجبوریم با قیمت‌های دستوری گوشت را عرضه کنیم ولو اینکه کشش بازار هم وجود داشته باشد باز ما از یک میزانی بالاتر حق ارائه قیمت نداریم و این منصفانه نیست که همه فشار روی تولید کننده دام باشد.

مسئولان علت آن را حمایت از مصرف کننده اعلام می‌کنند در حالی که ما تولید کنندگان، کمیته امداد و بهزیستی نیستیم که وظیفه داشته باشیم از جیب خودمان یارانه بدهیم و دیگر توانایی یارانه دادن به مصرف کننده را نداریم.

متاسفانه حمایت‌های هدفمند و صحیحی از تولید کننده دام انجام نمی‌شود و تسهیلات بانکی با سود حدود تا ۲۵ درصد در اختیار ما قرار می‌گیرد در حالی که همه می‌دانند در کشور ما سود تولیدات دامی بیش از ۸ تا ۱۰ درصد نیست. در حالی که در کشور‌های دیگر تسهیلات بدون بهره و حتی با سود منفی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

پارسال در شرایطی که گیلاس کیلویی ۷۵ هزار تومان فروخته می‌شد ما بزغاله را کیلویی ۵۰ هزار تومان فروختیم یعنی یک رأس بزغاله را ۷۵۰ هزار تومان فروختیم و بعداً متوجه شدیم با لنج به کشور‌های حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌بردند و حدود ۹ میلیون تومان به فروش می‌رساندند.

امکان افزایش ۲ برابری تولید گوشت قرمز با تامین نهاده‌ها / بسیج سازندگی به داد ما رسید
اگر نهاده‌های دامی برای دام‌های شما تامین شود تولید شما چه مقدار بیشتر می‌شود؟

در صورت تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب؛ تولید ما تا ۲ برابر قابل افزایش خواهد بود.

آقای ثانیان، بسیج و سپاه آیا کمکی به شما داشته‌اند؟

بسیج سازندگی کاملا صادقانه و جهادی وارد میدان شده و قول حمایت داده است که اگر مداوم، منظم و مدیریت شده انجام شود مثمر ثمر خواهد بود. بسیج باید بتواند خودش رأسا ورود کند و با حذف واسطه‌ها و رانت‌خواران نهاده‌ها و کمک‌ها را بدون واسطه و مستقیم به دست تولید کنندگان برساند. این موضوع، چشمگیر در رشد تولید گوشت قرمز و رفع موانع تاثیرگذار خواهد بود.

پارسال واردات گوشت به کشور شد ما کلی ضرر کردیم اگر به جای واردات از ما حمایت کنند ما نیاز کشور را برطرف می‌کنیم. شغل دامداری شغلی سالم حلال و بابرکتی است، اما الان من به علت مشکلات مختلف در بخش تولید، حدود ۲۰۰ رأس گوسفند بره ماده را قصد دارم به کشتارگاه ببرم، اما اگر مشکلات ما را برطرف کنند این کار را نمی‌کنیم و با افزایش تولید می‌توانیم قیمت گوشت را به تدریج کاهشی کنیم. بنده الان طرح‌هایی با جزییات آن برای تولید تهیه کرده‌ام که جا دارد مسولان به این گونه طرح‌ها توجه کنند تا شاد رونق تولید بیشتر باشیم.

یک مقدار با جزییات بفرمایید بسیج به شما چه کمکی کرده است؟

بسیج در حدود ۱۰ روز گذشته ۳ ماشین شامل حدود ۲۶ تن چغند رقند برای ما ارسال کرده است که آن را بین دامداران توزیع کردیم که مقداری از مشکلات تامین نهاده‌های آن‌ها برطرف شد البته در این بار‌های ارسالی حدود ۳ تن خاک وجود داشت که حساب و کتاب ما را به هم می‌ریزد که باید برای آن فکری کرد. اما کمک‌های بسیج خوب بوده است، ولی باید مدیریت شود و هم تداوم داشته باشد.

بسیج، خالص، ناب و صادقانه کار می‌کند اگر کاری هم انجام ندهد همین که می‌آید کنار ما می‌ایستد موجب دلگرمی ما می‌شود؛ و باید سعی کند کمک‌های مختلف را مستقیم به دست تولید کننده برساند تا شاهد افزایش کمی و کیفی تولید باشیم

خیلی ممنون بابت این گفتگو. یاعلی

ارسال نظرات
پر بیننده ها