در آستانه هفته دفاع مقدس یکصد و هشتاد و یکمین برنامه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به رونمایی از پوسترهای شهدای جنگ تحمیلی اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۵۴۰۳۶۹
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، دوران دفاع مقدس بخشی از تاریخ پرافتخار ایران اسلامی است که یادآور رشادت‌ها، مجاهدت‌ها و مقاومت‌های رزمند‌گان اسلام و مظهر اقتدار، آرمان‌خواهی و پایداری ملت ایران است که یکی از راه‌های ماندگاری آن حفاظت از اسناد و مدارک به‌جامانده از این واقعه بزرگ است.

زهرا فاطمی‌مقدم، کارشناس مسئول مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این مرکز  در خصوص اسناد مخصوصاً جمع‌آوری خاطرات شفاهی این دوران در قالب پروژه‌های تاریخ شفاهی آزادگان، جانبازان و ایثارگران، تاریخ شفاهی لشکر خراسان و همچنین تاریخ شفاهی بازسازی شهر هویزه با هزار و یکصد ساعت مصاحبه اهتمام داشته است.

وی با توضیحاتی پیرامون اهتمام این مرکز به نگهداری از اسناد و عکس‌های این رویداد ملی اظهار کرد: در مرکز اسناد قریب به  ۱۲۰۰ قطعه پوستر مربوط به شهدای استان خراسان در دوران دفاع مقدس نگهداری می‌شود که متبرک به تصاویر شهدای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دارای اطلاعاتی در خصوص نام شهید، تاریخ و منطقه شهادت است.

فاطمی‌مقدم تصریح کرد: این اسناد، نمونه گران‌بهایی از منابع مطالعاتی در خصوص معرفی شهدا و پژوهش‌های مؤثر در این خصوص به‌‍شمار می‌روند.

علی پیراسته، پژوهشگر و راوی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، سخنران این جلسه نیز ضمن بیان خاطراتی از دفاع مقدس، به تاثیرات این واقعه بزرگ بر نگرش کشورهای تحت سلطه استعمارگران پرداخت و گفت: این جنگ انقلاب را به جهان صادر کرد که ماحصل آن پیروزی ملت‌های مستضعف خواهد بود.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه خاطرات جنگ و تحلیل آن اشاره کرد و افزود: سال ۵۹ تبدیل ایران به پنج کشور کلید خورد که با خون‌بهای بسیاری از مردان سرزمین این نقشه محقق نشد و اکنون در سال ۱۴۰۲ نیز تکرار شد. وقتی جنگ آغاز شد ابتدا با معرفت‌ها به جبهه آمدند و آنهایی که زیارت و دعا نمی‌دانستند، اما معنای ارادت به ساحت اهل بیت(ع) را به خوبی از تربیت مادر یاد گرفته بودند.

پیراسته با اشاره به فرموده امام راحل کرد که فرمودند رهبر من آن طفل ۱۳ ساله است که نارنجک به کمر بست و زیر تانک رفت، گفت: یعنی ای ملت جهان اسلام این ماحصل دامن مادران است و بنا به سخن یک رهبر جهادی لبنان پیروزی اسلام در ایران مرهون نارنجک به کمر بستن شهید حسین فهیمده است.

این پژوهشگر، جامعه هدف دشمنان این مملکت را مادران سرزمینمان خواند تا به جای تربیت جوانان ۱۳ ساله همچون حسین فهمیده جوانانی با قهرمانان تخیلی بسازند که در هیچ میدانی انگیزه حضور نداشته باشند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها