اوایل بامداد 29 شهریورماه به وقت تهران بود که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرد. تبیین مختصات دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی و همچنین رونمایی از جایگاه زنان در این کشور بخش مهمی از صحبت‌های رئیس جمهور را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۹۵۴۰۶۰۷
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

یادداشت/ مصطفی هدایی

رئیس جمهور که در قالب طرح پرسش‌های مختلف سیاست‌های امپریالیستی نظام سلطه را به چالش می‌کشید در بخشی از سخنان خود با طرح این پرسش که «آیا آمریکا به‌عنوان بزرگترین زندان مادران جهان می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد؟» گزاره‌ای از وارونه‌نمایی حقیقت از سوی رسانه‌های غربی را به‌تصویر کشید.

ابراهیم رئیسی تصریح کرد: در سال گذشته نیز ملت ایران آماج بزرگترین حمله رسانه‌ای و جنگ روانی تاریخ قرار گرفت. آیا آمریکا که خود، بزرگترین زندان مادران در جهان است می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد؟

در حالی رسانه‌ها ی غربی و فارسی زبان، مهمات جنگ هیبریدی یکسال اخیر علیه ملت ایران را از طریق هشتک‌های مجازی با کلیدواژه دروغین حقوق زنان آماده می‌کنند که براساس مستندات و آمارهای ارائه شده از سوی رسانه‌های مختلف، آمریکا یکی از بزرگترین نقض‌کنندگان حقوق زنان در دنیا است.

آمریکا با یک سوم زندانیان زن جهان، بیش‌ترین میزان زندانیان زن در دنیا را به نام خود ثبت کرده است1 این مهم به همینجا خلاصه نمی‌شود. در میان سال‌های 2008 تا 2019 میلادی، بیش از 914 زندانی زن در زندان‌های آمریکا بدون دلیل خاص پزشکی جان خود را از دست دادند2 جالب است بدانید بیش از 11 هزار و 500 نفر امروزه به اشتباه در ایالات متحده در زندان هستند3 و به‌صورت طبیعی بخشی از این آمار را همین زنان دربر می‌گیرند.

متدها و روش‌های تبلیغی رسانه‌های متصل به کارتل‌های صهیونیستی مبتنی بر ایدئولوژی نظام امپریالیستی سبب شده تا بخش عمده‌ای از افکارعمومی نسبت به فجایع رخ داده در ینگه دنیا بی‌اطلاع باشند، اما گاهی سقوط این تشت رسوایی آنقدر پر سر و صدا هست که کار از دست این رسانه‌ها نیز خارج شود. بنابر آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری رویترز که همسو با سیاست‌های لیبرالی دولت انگلستان گام بر‌می‌دارد گزارشی از زنان کشته شده در زندان‌های امریکا ارائه شد که مخاطبان را شگفت‌زده کرد. فقط در سال 2022 میلادی 44 زن به‌دست پلیس این کشور کشته شدند4 . این در حالی است که جان‌باختن مهسا امینی در شهریور سال 1401 که بر اساس مستندات پزشکی قانونی و اذعان پدر وی (در آغازین روزهای جان باختن او) به‌صورت طبیعی رخ داد به محوری برای شکل‌گیری اغتشاشات و تاختن بر امنیت ملی جامعه و از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی و سیاسی برای کشور مبدل شد.

نقض حقوق بشر آمریکایی، گانگسترهای کراواتی!

موارد نقض حقوق بشر تنها منحصر در خاک ایالات متحده نبوده و موارد متعددی از این گزاره توسط دولت آمریکا، در سراسر دنیا وجود دارد که رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد قسمتی از فرآیند شکل‌گیری آن را بیان کرد. سید ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنان خود از برخی شاخصه‌های دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی رونمایی کرد تا برشی از افکار عمومی دنیا را با طرح این پرسش مواجه کند که اساساً چه نسبتی میان ایالات متحده آمریکا و حقوق بشری که در آن حقوق مردم به رسمیت شناخته شود، وجود دارد؟

«ملت‌های غرب آسیا می‌دانند دموکراسی اسم رمزی برای کودتا، اشغالگری و جنگ است. طنز ماجرا آن است که این اقدامات را به اسم دفاع از دموکراسی مطرح می‌کنند؛ اما همه جهان از جمله ملت‌های ما در غرب آسیا معنای واقعی دموکراسی غربی را لمس کرده‌اند و می‌دانند که صرفاً اسم رمزی است برای کودتا، اشغالگری و جنگ»

رئیس جمهور همچنین گریزی به جنایات نظام امپریالیستی غرب در جنگ هشت ساله زد و تاکید کرد: «آیا شما تاکنون چیزی درباره بمباران شیمیایی مردم ایران شنیده‌اید؟ آن سلاح‌های شیمیایی را برخی از اروپایی‌ها به صدام داده بودند. آیا تصویر مصدومان شیمیایی را که هنوز زنده‌اند، ولی حدود ۳۵ سال است که در بیمارستان بستری هستند و درد می‌کشند، دیده‌اید؟»

آمریکا با چنبره چند دهه‌ای خود در غرب آسیا نه تنها در اندیشه سهم‌خواهی از کیک اقتصادی و انرژی منطقه بود بلکه کشتار مسلمانان و پایه‌گذاری اختلاف میان آن‌ها را به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی خود دنبال کرد. این گزاره را البته می‌توان در شاخصه‌های تبعیض نژادی و خوی فاشیستی یانکی‌ها نیز تحلیل کرد، چراکه اساساً مبارزه با اسلام پای خود را به مرزهای جغرافیایی این کشور نیز باز کرده و مسلمانان در این کشور ناامنی را بیش از هر چیز دیگری احساس می‌کنند.

مطابق نظرسنج دانشگاه کالیفرنیا، 67 درصد آمریکایی‌های مسلمان بیان کرده‌اند که اسلام‌هراسی را در زندگی خود در ایالات متحده را تجربه کرده‌اند. آماری که در میان زنان مسلمان با لاتر بوده و 76 درصد آن‌ها اعلا م کرده‌اند که تجربه اسلام‌هراسی را در زندگی خود داشته‌اند. این آمارها در حالی است که شورای روابط اسلامی آمریکا CAIR» بیش از 500 مورد حادثه ضد مسلمانان در نیمه اول سال 2021 میلادی، در آمریکا گزارش کرده است5 که بخش عمده‌ای از آن‌ها به‌واسطه سیاست‌های رسانه‌ای و تبلیغی نظام سلطه با محوریت راهبرد اسلام‌هراسی علیه اسلام و مسلمانان است.

تاریخ چند صد ساله آمریکا نیز همچون این روزها و سالیان گذشته، سراسر نقض حقوق بشر است و این مهم با ماهیت و شکل‌گیری این کشور اساساً عجین شده است. یکی از اصلی‌ترین شاهدان این ادعا، سرخ پوستان آمریکایی هستند. در سال‌های اکتشاف آمریکا توسط کریستف کلمب یعنی سال 1492 میلادی، جمعیت سرخ‌پوستان آمریکا حدود 5 میلیون نفر بود. این جمعیت میلیونی به‌دلیل کشتارهای بی‌رحمانه مهاجرین، چند صد سال بعد به 250 هزار نفر رسید6 و امروزه سرخ‌پوستان در ایالا ت متحده همچون شهروندان درجه دوم زندگی می‌کنند و بسیاری از حقوق انسانی آن‌ها همچون سیاه پوستان به‌راحتی پایمال می‌شود، سیاه پوستانی که امروز یک سوم بی‌خانمان‌های شهر لس آنجلس را تشکیل می‌دهند7 این شکاف در وضعیت درآمدی سیاهپوستان به نسبت دیگر نژادها هم به‌خوبی واضح است. نتایج یک آمایش از 1.8 میلیون کارمند که بین ژانویه 2017 تا فوریه 2019 مورد بررسی قرار گرفتند، نشان می‌دهد که به‌طور متوسط، مردان سیاهپوست در ایالا ت متحده به ازای هر یک دلاری که مردان سفیدپوست به‌دست می‌آورند، تنها 87 سنت درآمد دارند. 8

تاریخ گواهی می‌دهد که آمریکایی‌ها مرزهای فریب افکارعمومی را از طریق ابزار رسانه جابه‌جا کرده‌اند. تلنگری که سید ابراهیم رئیسی در صحن عمومی سازمان ملل متحد بر افکارعمومی جهانیان زد شاید بتواند تنها گوشه‌ای از سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها را علیه بشریت به‌تصویر کشیده باشد. اما آنچه مسلم است اینکه سینه تاریخ پر است از سیاهه‌های پردردی که آمریکایی‌ها چون خنجری بر قلب بشریت وارد کردند. هر چه بود این مسیر برای آمریکایی‌ها به انتهای خود رسیده است. قلب‌های بیدار و ذهن‌های آگاه در میان افکارعمومی ملل مختلف، بسترساز حرکتی جمعی علیه نظام امپریالیست خواهد بود و زمینه‌ساز آن نیز رزمایش خودجوش آزادگان در اربعین حسینی است. همان رخدادی که در رسانه‌های غربی به شکل عامدانه و برنامه‌ای از پیش تعیین شده بایکوت شد و سید ابراهیم رئیسی با طرح پرسشی این سکوت رسانه‌ها را با طرح پرسشی از افکارعمومی یادآور شد: «آیا از حرکت بی‌بدیل و ۲۲ میلیونی مردم کشورهای مختلف در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در عراق چیزی شنیده‌اید؟»

---------------------------------------

1 1 https://www.prisonpolicy.org/global/women

2 https://www.prisonpolicy.org/blog/2022/05/04/mothers_day

3 https://innocenceproject.org/how-many-innocent-people-are-in-prison

4 https://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-jails

5 https://www.middleeasteye.net/news/majority-muslim-americans-say-they-experienced-islamophobia-poll

6 5 https://www.fmprc.gov.cn/ce/ceun/eng/hyyfy/t1916047.htm

7 8 https://www.nbclosangeles.com/news/local/Report-Finds-One-Third-of-LA-County-Homeless-Are-Black506337151.html

8 1 https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/compensation/pages/racial-wage-gaps-persistence-poseschallenge.aspx

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار