خبرهای داغ:
دکتر ترکمان اسدی خبر داد

راه‌اندازی آزمایشات تشخیص مولکولی هپاتیت B و C در معاونت بهداشتی همدان

همدان-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از راه اندازی آزمایشات تشخیص ملکولی هپاتیت B و C در آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت همدان با تعرفه دولتی خبر داد.
کد خبر: ۹۵۴۱۹۹۸
|
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر فاطمه ترکمان اسدی از راه‌اندازی آزمایشات تشخیص ملکولی هپاتیت B و C در آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت همدان با تعرفه دولتی خبر داد و اظهار کرد: تا قبل از راه‌اندازی این بخش، انجام این آزمایشات در آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شد که هزینه زیادی به بیماران تحمیل می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر نمونه‌ها از مراکز بهداشتی شهرستان‌ها (در همدان آزمایشگاه درمانگاه شهدا و سایر شهرستان ها در آزمایشگاه مرکز بهداشت و کمپ‌ها) به آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت ارسال می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این آزمایشگاه آمادگی دارد تا از سایر مراکز دولتی مثل بیمارستان‌ها به صورت مستقیم و مراکز غیر دولتی مانند مطب های خصوصی در همدان با ارجاع متقاضی به درمانگاه شهدا و در شهرستان‌ها نیز با ارجاع به آزمایشگاه مرکز بهداشت نمونه برای انجام آزمایش دریافت کند.

وی تصریح کرد: در میان عفونت‌های ناشی از هپاتیت، اهمیت شناسایی هپاتیت B و C از بقیه هپاتیت‌های ویروسی ( A , D  , (E بیشتر است، چراکه عفونت با ویروس هپاتیت C در تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آن، منجر به بیماری کبدی مزمن شده و عفونت با این ویروس در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است.

ترکمان اسدی افزود: مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری‌ها، انجام آزمایش به روش تشخیص ملکولی  PCR Real Time- در نمونه خون کامل است که با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر بوده و با این روش می‌توان میزان بار ویروسی در خون بیمار را نیز سنجید.

وی با اشاره به مزایای آزمایشات تشخیص ملکولی هپاتیت B و C به روش مذکور عنوان کرد: تشخیص عفونت حاد ناشی از هپاتیت B و C قبل از ظهور آنتی‌بادی‌های HBV و  HCV در سرم، ردیابی و تایید عفونت مزمن، تعیین بار کمی ویروس در سرم بیماران مبتلا به عفونت مزمن که در گذشته از نظر آنتی بادی مثبت بوده‌اند و نظارت بر پیشرفت بیماری در عفونت مزمن و یا پاسخ به درمان از جمله مزایای مهم این روش می باشد که در حال حاضر در این آزمایشگاه در حال انجام است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات