مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی موافقت خود را مبنی بر تامین ۱۰ هزار متر مربع زمین جهت احداث یک باب سردخانه اعلام کرده است، گفت: برای این سردخانه ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد اولیه شده است.
کد خبر: ۹۵۴۲۰۳۵
|
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا شکری" روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان، اظهار کرد: ایجاد سردخانه جهت ذخیره سازی محصولات کشاورزی یکی از زیرساخت های مهم و مورد نیاز تعاون روستایی است.

 

وی افزود: با توجه به تولید محصولات کشاورزی استان در قالب کشت های قراردادی و برنامه ریزی شده، احداث سردخانه یک ضرورت برای استان بوده که نیاز است از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بودجه درخواستی این سردخانه تامین اعتبار شود.

 

شکری تصریح کرد: ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل تملک سرمایه ای برای تعمیر، مرمت و ایجاد و توسعه فضاهای انبار و هانگار انجام و ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی خریداری شده است.

 

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام یاداور شد: برای سال ۱۴۰۳ هم مبلغ ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای بازسازی، افزایش و توسعه انبارها و تجهیزات تعاون روستایی از محل تملک سرمایه ای تصویب شده است.

 

وی بیان کرد: تعاون روستایی استان ایلام با نگاه تحول آفرین علاوه بر شاخص های ابلاغی بالادستی، با توجه به بازدیدهای میدانی، نقاط قوت و ضعف شرکت ها و تشکل ها در استان شناسایی کرده است و در این راستا ۵۰ طرح مازاد بر طرح های ابلاغی با هدف افزایش تولید، توسعه و اشتغال طرح های کشاورزی، تصویب و ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح ها برآورد هزینه شده است.

 

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام با بیان اینکه جهش و افزایش تولید در بخش کشاروزی باید در قالب تعاونی پیگیری شود، گفت: ۸۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان تحت نظارت و پوشش ۶۵ شرکت تعاونی تولید با هدف بهینه منابع کشاورزی چون آب، خاک و برق و افزایش راندمان تولید به فعالیت کشاورزی می پردازند.

 

وی افزود: پنج شرکت زنان روستایی با یک هزار و ۸۲۴ نفر عضو در استان ساماندهی شده که فعالیت های بیمه ای، فروشگاه، گیاه پزشکی و محصولات مختلف خانگی را تولید و عرضه به بازار می کنند.

 

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام ادامه داد: در مجموع کل شرکت های تعاونی و تشکل های تحت نظارت تعاون روستایی ۲۱۶ شرکت با ۵۴ هزار و ۹۵۸ نفر عضو است و ۱۰ نظام صنفی کشاورزی با ۶ هزار و ۲۴۲ نفر عضو نظارت و ساماندهی فعالیت شرکت های تعاون روستایی و تشکل ها را برعهده دارند.

 

شکری یادآور شد: ۱۲ انجمن خبرگان کشاورزی با ۷۲۰ عضو و تشکل های کشاورزی که شامل خبرگان و نظام صنفی کشاورزی با ۶ هزار و ۹۶۲ نفر هستند که ساماندهی شده اند و در مجموع پنج اتحادیه استانی شامل مرغداران، زنبورداران، دامداران، تولید و تعاون روستایی فعالیت دارد.

 

وی بیان کرد: در استان ایلام ۹۰ باب انبار و هانگار با ظرفیت ۱۱۱ هزار و ۶۵۰ تن، ۳۶ دستگاه باسکول، ۳۵ مرکز خرید محصولات کشاورزی در استان فعال است و پنج مرکز عرضه محصولات کشاورزی در قالب روستابازارها در سطح استان و ۶۳ غرفه فروش محصولات کشاورزی در پایانه مرزی مهران دایر است.

 

شکری به فعالیت ۲۷ عامل فروش سوخت به کشاورزان روستاها، سه مورد جایگاه پمپ بنزین و یک مورد جایگاه سی. ان. جی، ۱۶ واحد تکمیلی و تبدیلی، یک ایستگاه روغن کشی زیتون، هشت کارگاه ذرت خشک کنی، پنج واحد بوجاری بذرگندم، یک کشتارگاه نیمه صنعتی، یک واحد انجماد و فرآوری باقلا، سردخانه با ظرفیت ۱۰۰ تن،۲ شعب صندوق ایرانیان در ایلام و دره شهر با هدف حمایت از کشاورزان، ۴۰۰ واحد مرغداری با ۶ میلیون قطعه مرغ در هر دوره اشاره کرد.

 

وی گفت: در قالب پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های زودبازده از جمله پرورش و تولید مرغ و تخم مرغ در قالب شرکت های تعاونی با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بانک های عامل برای تولید گوشت سفید و ایجاد اشتغالزایی در دستور کار است و شهرستان ملکشاهی با ۲۰۰ مورد طرح بیشترین استقبال داشته و باتوجه به شرایط زیست محیطی و بهداشتی در اماکن مساعد، پرورش مرغ انجام خواهد شد.

ارسال نظرات