معرفی کتاب؛

پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان

کتاب "پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان" به قلم معصومه مقیمی منتشر شده است.
کد خبر: ۹۵۴۳۹۵۳
|
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، کتاب "پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان"  به  قلم دکتر معصومه مقیمی و به همت نشر " سباد" مرکز نشر سازمان بسیج اساتید کشور منتشر شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

بی‌شک حیات انسانی حیاتی فکری است و زندگی استوار انسانی با فکر استوار رابطه‌ای مستقیم دارد. تفکر، سنگ اول رشد انسان و زیربنای تربیت اوست. ادامه تفکر شناخت است و ادامه شناخت، محبت است و ادامه محبت، حرکت و عمل و آزادی و رشد و تکامل و انسانیت. البته تفکر به‌تنهایی کافی نیست. تفکر احتیاج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و این هردو احتیاج به تعقل و سنجش. شناخت نهایی، به مقایسه و سنجش و نظارت عالی عقل نیازمند است. نظارت بر راه‌هایی که فکر ارائه می‌دهد و نظارت بر اهدافی که فکر برای نشان دادن راه‌هایش می‌کوشد؛ بنابراین شناخت و انتخاب و عمل نتیجه تدبر و تفکر و تعقل است و این هر سه، نیازمند مربی که آن‌ها را رهبری نماید. فکر انسان همانند یک قطب‌نما می‌تواند راه را مشخص نماید به‌شرط اینکه تحت تأثیر کشش‌ها و جاذبه‌ها قرار نگرفته باشد. قطب نمایی که در حوزه مغناطیسی یک آهن‌ربای قوی قرار گیرد دیگر قطب شمال و جنوب را صحیح مشخص نمی‌کند و خطر این قطب نمای گرفتار از بی قطب‌نما بودن به‌مراتب بیشتر است.

تفکر انسان چه‌بسا تحت تأثیر عادت‌ها، تقلیدها، منافع، غریزه‌ها و تعصب‌ها قرار بگیرد و درنتیجه، این تفکر به همین‌ها منتهی می‌شود و حق را نتیجه نمی‌دهد؛ بنابراین، مسئله تفکر سؤال‌هایی پیش می‌آورد: در چه فکر کردن، چگونه فکر کردن و چگونه مطالعه‌ها و تفکرها و نیازها و زمینه‌ها را هماهنگ کردن و این‌گونه نظام تربیتی شکل می‌گیرد. انسان با تفکر به شناخت خود و درنتیجه به شناخت رب و درنتیجه به عشق او می‌رسد (ایمان) و این عشق و ایمان، به اطاعت و عمل می‌رسد (تقوا)؛ بنابراین شایسته و بایسته است که پرورش تفکر در کلیه دستگاه‌های تربیتی اعم از رسمی و غیررسمی جایگاه ویژه داشته باشد و همه مربیان دغدغه‌مند و دلسوز، با شیوه‌های پرورش تفکر آشنا باشند. امروزه آموزش تفکر صحیح به‌عنوان ایجاد زمینه لازم برای استقلال رأی و در مصون ماندن از انحرافات فکری و عقیدتی و جنجال‌های رسانه‌ای گمراه کننده، ضرورتی انکارناپذیر است. همچنین توجه به فکر پروری در برابر حافظه محوری، توجه به روحیه پرسشگری کودک و نوجوان و هدایت و پاسخ‌گویی صحیح به آن، بسط فلسفه ورزی با مبانی مستحکم به هدف تقویت مبانی فکری موردپذیرش جامعه اسلامی با ادبیات جذاب و زبان کودکانه و توجه به ایجاد منش اندیشه‌ورزی و عادت به تفکر از مهم‌ترین سیاست‌ها و مطالبات از نظام تعلیم و تربیت است.

کتاب حاضر تلاشی است در راستای تحقق این اهداف متعالی و ضرورت‌های انکارناپذیر. سعی نگارنده بر آن بوده است تا زمینه آشنایی دانشجویان و مربیان پرانگیزه و فهیم را با مباحث حوزه پرورش تفکر فراهم آورد و با ارائه نمونه‌هایی عملی که در جمع دانش آموزان به اجرا درآمده است به درک بیشتر شیوه‌های آموزش تفکر یاری رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار