به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه کرمانشاه به همت قرارگاه خاتمالانبیا(ص) به بهرهبرداری رسید.
میدان سپاه یکی از مناطق دارای گرههای کور ترافیکی در کلانشهر کرمانشاه محسوب میشد که به دلیل مشکلات ایجاد شده در تردد مردم موجبات نارضایتی عمومی را فراهم آورده بود تا اینکه با افتتاح و بهرهبرداری از پروژه مذکور به همت قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) بالاخره این معضل نیز مرتفع شد.
رفع مشکلات حمل و نقل شهری، سهولت در تردد شهروندان، ساماندهی و رفع مشکلات ترافیکی، کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش طول سفر و مصرف سوخت و نیز رفاه حال ساکنان بومی کرمانشاه احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه را ضروریتر کرد که توسط موسسه شهید رجایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) به روش طرح و ساخت منطبق با فناوری روز اجرا و در ساخت آن از تکنولوژی قطعات پیشساخته بتنی (سگمنتال) استفاده شده است.
پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه دارای شش حرکت بوده که چهار حرکت آن بهصورت همسطح (شامل چهار راستگرد در مسیر جنوب به شرق، شرق به شمال، شمال به غرب و غرب به جنوب) بوده و دو حرکت آن نیز بهصورت غیرهمسطح است که شامل یك مسیر بهصورت پل سگمنتال شمال به جنوب و یك مسیر بهصورت پل سگمنتال جنوب به شمال است که مسیرهای شمالی و جنوبی بلوار شهید بهشتی را به همدیگر متصل میکند.
با توجه به معارضین پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه کرمانشاه و عدم رفع آن توسط شهرداری در صورت عدم تغییر نقشه عملاً کار تعطیل بود و اجرای 50 درصد رمپ میسر نمیشد با همه این تفاسیر خوشبختانه فردا انتظار افتتاح و بهرهبرداری از پروژه مذکور به سر خواهد رسید که جز با همت سپاه میسر نمیشد.
بهرهبرداری از پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه در کمتر از ۱۲ ماه
مهندس رضا مقیسه مدیرعامل موسسه شهید رجایی هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) اظهار داشت: عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح میدان سپاه کرمانشاه از شهریور 1401 توسط قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) آغاز شد و با وجود مشکلات و موانع متعدد پیش رو از قبيل تأسیسات آب، برق، مخابرات، با تلاش کارکنان موسسه شهید رجایی و حمایتهای شهردار کرمانشاه، ظرف مدت کمتر از 12 ماه تکمیل و آماده بهرهبرداری شد.
مقیسه خاطرنشان کرد: این تقاطع، شامل دو دستگاه پل با صندوقه های بتنی پیش ساخته احداث شده است که در نوع خود از شیوه های پیشرفته پل سازی به شمار می رود.
طول پل سازی در این پروژه 1000 متر بوده و 16000 متر مکعب بتن، 2300 تن میلگرد و 160 تن کابل فولادی در آن بکار رفته است.
شایان ذکر است با توجه به زمان انجام پروژه های مشابه، زمانبندی اجرای این طرح نسبت به سایر پروژه ها یک سوم کاهش داشته که در نوع خود، رکورد زنی محسوب می شود.
علاوه بر کاهش هزینه ها در بخش های دیگر این پروژه، صرفهجویی ۴۰ میلیارد تومانی در عبور از معارضین زیرسطحی با انجام مهندسی ارزش محاسبات سازه نیز از دیگر مزایای این طرح به شمار می رود.
مدیر عامل موسسه شهید رجایی یادآور شد: همت سپاه در اتمام پروژههایی نظیر تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه کرمانشاه با توجه به اهمیت پروژه مذکور در تردد مردم باید الگویی برای سایر دستگاهها باشد که تنها با وعده و وعید روزگار میگذرانند.