خبرهای داغ:
دکتر قادی پاشا:

تاکنون ۱۹۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک وجود دارد/ امروز جزو ۵ کشور تولیدکننده کیت‌های ژنتیک در جهان هستیم

همدان-معاون پزشکی وآزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تا به امروز ۱۹۰هزار نمونه در بانک ژنتیک وجود دارد که ۸۵هزار پروفایل ازاین نمونه‌ها استخراج شده که ازاین آمار ۵۴هزار نمونه مربوط به مجرمین حرفه‌ای است.
کد خبر: ۹۵۴۴۲۹۸
|
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر مسعود قادی پاشا امروز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان همدان با اشاره به اهمیت کار پزشکی قانونی، فعالیت در این سازمان را مستلزم انجام کار کارشناسی دانست و اظهار کرد: مسئولیت سنگینی بر دوش سازمان پزشکی قانونی است و پرونده‌ای که وارد پزشکی قانونی می‌شود عملا به شکلی قاضی آن پرونده پزشکی قانونی است، بنابراین برای کار کارشناسی و فنی که صورت می‌گیرد باید علم و تجهیزات ما به روز باشد تا کارشناسی به خوبی صورت گیرد تا قضات به درستی رای صادر کنند و حق کسی ضایع نشود.

وی با اشاره به چهار حوزه تخصصی سازمان پزشکی قانونی شامل معاینات، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون پزشکی قانونی سازمان تصریح کرد: سالانه ۲ میلیون پرونده برای کارشناسی وارد مجموعه پزشکی قانونی کشور می‌شود که ۸۰ درصد آن در بخش معاینات است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار پرونده فوتی در سال، در سازمان پزشکی قانونی  کشور بررسی می‌شود، گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار پرونده در بخش کمیسیون‌ها و ۶۰ هزار پرونده در بخش آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی کشور مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته ۱۰ قطب آزمایشگاه در کشور وجود داشت و امروز در ۳۱ استان آزمایشگاه سم‌شناسی و آسیب‌شناسی وجود دارد، بیان کرد: در تلاش هستیم که تا دو استان دیگر هم تا پایان امسال به آزمایشگاه سم شناشی و آسیب‌شناسی مجهز شود ضمن اینکه آزمایشگاه سم‌شناسی و آسیب‌شناسی استان همدان مطابق استاندارد‌های جهانی است.

قادی پاشا با بیان اینکه پروفایل ژنتیکی متهمان از طریق بانک ژنتیکی استخراج می‌شود، از راه‌اندازی ۱۰ قطب آزمایشگاه ژنتیک در کشور خبر داد و تاکید کرد: بانک ژنتیکی یکی از سیاست‌های قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی کشور بوده که به مراحل قضایی کمک شایانی می‌کند و تا به امروز ۱۹۰ هزار نمونه در بانک ژنتیک وجود دارد که ۸۵ هزار پروفایل از این نمونه‌ها استخراج شده که از این آمار ۵۴ هزار نمونه مربوط به مجرمین حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز با بانک ژنتیک ۲۰۰ پرونده تطبیق داده شده و ۲۰ پرونده بسیار مهم و پیچیده در کشور از این طریق به نتیجه رسیده است، عنوان کرد: امیدوارم هر پروفایلی که در نیروی انتظامی است در بانک ژنتیک قرار گیرد چراکه در کشف جرم کمک بسیار خوبی خواهد داشت.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور به پیشرفت‌های حاصل در تولید کیت‌های ژنتیکی در کشور اشاره و بیان کرد: ما در گذشته واردکننده کیت‌های ژنتیک بودیم که به علت تحریم‌های ظالمانه غرب دیگر وارد کشور نشد و اگر حادثه‌ای اتفاق م‌افتاد ما کیت نداشتیم، اما امروز با تمرکز بر «ما می‌توانیم» و با سیاست‌های قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی کشور در این زمینه پیشرفت عظیمی رخ داده و تمام کیت‌های ژنتیک لازم در مرکز تحقیقات سازمان تولید می‌شود که در برخی آیتم‌ها کیفیت کیت‌های ایران از کیت‌های ژنتیک خارجی هم بهتر است و امروز جزو پنج کشور تولیدکننده کیت‌های ژنتیک در جهان هستیم.

وی با بیان اینکه امروز ۷۰ درصد مواد مصرفی بخش ژنتیک مُبرا از صادرات شده است، افزود: در تلاش هستیم تا پایان سال ۳۰ درصد از موارد مورد نیاز بخش ژنتیک هم در داخل تولید کنیم و به خودکفایی برسیم و حتی بتوانیم صادرات نیز داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات