خبرهای داغ:
آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران است که در اقدام دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به فارس به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۹۵۴۶۴۶۷
|
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس، آزادراه شیراز به استان اصفهان (ایزدخواست) به طول212 کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان 9 درصد به طرح‌های آزاد راهی کشور افزوده می‌شود، 7هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان 3هزار و 5کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و 4 هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.

آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول 212 کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود.این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی 134 کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از 100 میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است؛ بلندترین پل کشور به ارتفاع 110 و طول 264 متر در این آزادراه احداث شده و هزار و 400 متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و 6 قطعه از 8 قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است.

قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی 70 درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه 8 آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه 25 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای ساخت این آزادراه 50 درصد بخش خصوصی و 50 درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه 18 سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم بهره‌برداری از آزادراه اصفهان ـ شیراز با قدردانی از همت مسئولان برای افتتاح این پروژه اظهار داشت: این آزادراه در مسیر تکمیل شمال به جنوب و دریا به دریا اجرایی شد.

او با بیان اینکه کار فنی بزرگی در این مسیر انجام شد که قابل تقدیر است، از نیرو‌های فنی، مهندسی، پیمانکاران، وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و استاندار فارس تقدیر کرد.

رئیس جمهور با تصریح بر این نکته که کار جهادی در بهره‌برداری از این پروژه انجام شد، افزود: کار در راستای رفاه مردم، عنایت خدا و رضایت مردم را به دنبال دارد و برای ما مهم است که مردم احساس کنند که ترددشان در این آزادراه تسهیل شده است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه چنین پروژه‌هایی باید هزینه و زمان را کاهش داده و بهره‌وری را بالا ببرد، گفت: ادامه این مسیر به بوشهر نیز باید دنبال شود و با همت استاندار این استان، امید است تکمیل کار انجام شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از آنجا که حضرت شاهچراغ (ع) در این منطقه چراغ راه است، لذا این آزادراه به نام ایشان نامگذاری شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این آزادراه که با تلاش سه شیفته کارگران انجام شد، نمادی از نوآوری، خلاقیت و تلاش مهندسان ایرانی است. یکی از آن‌ها شهید ادراکی است که در همین مسیر جان خود را از دست داد.

او تکمیل مسیر شمال به جنوب را بسیار مهم دانست و افزود: این بخش از بزرگراه که افتتاح شد به اسم شاهچراغ نامگذاری شود و ادامه این مسیر با تکمیل نهایی باعث راحتی مردم شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور‌های همسایه بار‌ها گفته اند جمهوری اسلامی؛ مطمئن‌ترین مسیر برای ارتباط با شمال، جنوب، شرق و غرب است، تصریح کرد: سهم جمهوری اسلامی از داد و ستد‌های منطقه سهم به سزایی است و نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها دارد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حرکت عزیزان فلسطینی، مجاهدانه است. آن‌ها نمایشی از تولید قدرت جوانان فلسطینی برای دفاع از مردم و منطقه را به منصه ظهور گذاشته‌اند و در مقابل دشمن، حریف مجاهدان فلسطینی نمی‌شود و زن و بچه‌ها را بمباران می‌کنند. این تلاش برای پیروزی نیست بلکه پاسداشت این قدرت رسیدن به قله‌هاست.

او گفت: باید حرکت مجاهدانه کنیم و خستگی به خودمان راه ندهیم، همانگونه که مقام رهبری فرمودند به قله نزدیک هستیم و حقیقتا همین است.

رئیسی در خاتمه گفت: امروز ایران در شهر‌ها و استان‌های مختلف به کارگاه تبدیل شده است و این‌ها تولید قدرت برای کشور است.

‌انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها