حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ساماندهی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل گفت: تکمیل طرح آزادسازی و ساماندهی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین گردشگری بافت تاریخی مرکز استان در دستور کار است.
کد خبر: ۹۵۴۶۵۱۴
|
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ساماندهی می‌شود

سیدمحمد هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه آزادسازی حریم بقعه شیخ‌صفی و شهیدگاه که دغدغه مردم و مسئولان استان امام جمعه و مردم اردبیل بود مورد پیگیری قرار گرفته است از قول مساعد  رئیس مجمع شهرداران برای اخذ اعتبار لازم از وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

وی اظهار کرد: تصویب و اجرای طرح بازآفرینی حریم بافت تاریخی این مجموعه و بازار تاریخی اردبیل بسیاری از مشکلات پیش‌روی گردشگران داخلی و خارجی از جمله ترافیک و پارکینگ را برطرف خواهد کرد.

هاشمی همچنین به اجرای تئاتر شاه اسماعیل توسط هنرمندان اردبیلی در محوطه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اشاره کرد و گفت: اجرای این نمایش که نشان از تاریخ غنی، هویت و فرهنگ اردبیل بود مورد استقبال سایر استان‌های همزبان جهت اجرا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بسیج ، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن به‌شمار می‌رود.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به‌وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند و به همین علت، این اثر تاریخی رابطه‌ای مستقیم با سلسله صفوی دارد.

مجموعه کنونی بقعه شیخ‌صفی شامل بیرون بقعه (عالی‌قاپو) ، سر در ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی‌الدین ، حرم‌خانه ، مقبره شاه اسماعیل، چینی‌خانه ، مسجد جنت‌سرا ، خانقاه ، چراغ‌خانه ، چله‌خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

ارسال نظرات