خبرهای داغ:
بانوی فرهنگی و جهادی اهل کرمان می گوید: همزمان با تدریس و فعالیت در درس آمادگی دفاعی درمدارس، با تعدای از خانمها در اردوهای جهادی هم شرکت می کنیم وعلاوه بر کارهای فرهنگی و اجتماعی، به اموری مانند بهسازی و نوسازی مدارس نیز می پردازیم حتی برخی از کارهای بنائی این اماکن را نیز خود خانم ها انجام می دهند.
کد خبر: ۹۵۴۸۸۷۶
|
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، برای آشنائی شما با فراز و فرود زندگی این بانوی بسیجی ، گفتگو کرده ام با سرکار خانم خالقی که توجه شما مخاطبان عزیز را به آن جلب می کنم.فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

با عرض سلام لطفا در ابتدا کمی خود را معرفی کنید؟
سلام علیکم. بنده رامینه خالقی هستم دارای مدرک کارشناسی هنر از دانشگاه شهید باهنر کرمان. بعد از فارغ‌التحصیلی در بسیج دانش‌آموزی مشغول کار شدم پس‌از آن حضورم در مدارس به علت تدریس و پیگیری درس آمادگی دفاعی بیشتر شد.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

چند سال مشغول تدریس و یا هماهنگی برای برگزاری عملی و نظری درس آمادگی دفاعی هستید؟
از سال 95 اما تخصصی از سال 97 مشغول این کار شدم. چند سال هم تدریس کردم و چند سال هم در اداره آموزش ‌و پرورش در بخش سرمربی آمادگی دفاعی مشغول پیگیری امور مربوط به این درس هستم.

ساکن کجا هستید؟
استان کرمان.

سرمربی درس آمادگی دفاعی یعنی چی ؟
سرمربی، متولی برگزاری درس آمادگی دفاعی است که از طریق سپاه و بسیج چند وچون آن تعیین می شود. به قولی دیگر سرمربی، نماینده این درس در آموزش ‌و پرورش است و دستورالعمل‌های مربوط به این درس و همچنین جذب دبیر مناسب برای این درس را پیگیری می کند و بر موضوعات محتوایی کتاب و اجرای مناسب آن نظارت دارد و برگزاری اردوهای عملی این درس نیز جزء وظایف سرمربی می‌باشد.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

نحوه نمره دادن در درس آمادگی دفاعی چگونه است؟
12 نمره نظری و 8 نمره عملی دارد که اعمال این 8 نمره جزو وظایف سرمربی می‌باشد.

این درس در چه مقاطع تحصیلی تدریس می‌شود؟
در کلاس نهم در تمام پایه‌های تحصیلی و در رشته‌های نظری در پایه دهم و در رشته‌های فنی و کار و دانش هم در پایه دوازدهم تدریس می شود.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

هفته‌ای چند ساعت این درس در مدارس تدریس می‌شود؟
برای دوره دوم مقطع متوسطه در تمامی رشته‌های تحصیلی 3 ساعت و برای پایه نهم 2 ساعت می باشد.

در بخش عملی چه مواردی آموزش داده می‌شود؟
در هر ترم براساس سرفصل‌های ابلاغی از جانب سازمان بسیج، آموزش ها ارائه می‌شود. مثلاً در ایام کرونا چون امکان تشکیل کلاس حضوری وجود نداشت دانش‌آموزان، مشغول تحقیقات علمی مربوط به این درس می شدند اما الان که دیگر از کرونا خبری نیست سرفصل هایی مثل هلال احمر و پدافند غیرعامل تدریس می‌شود. برای مقطع دوم تحصیلی یعنی دبیرستان و هنرستان هم موضوع اسلحه شناسی و باز و بستن سلاح و رفع مشکل گیراسلحه و همچنین برگزاری میدان تیرانجام می شود که میدان تیرمخصوص پسران است.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

آموزش‌ مربوط به سلاح چند ساعت طول می‌کشد؟
جلسات عملی معمولاً در یک روز و در مدت زمان 8 ساعت انجام می‌شود.

در میدان تیر بچه‌ها چند تیر شلیک می‌کنند؟
3 عدد تیر مربوط به قلق گیری و 7 تیرهم برای نشانه گیری می باشد و درمجموع 10 تیر شلیک می کنند.

برای دختر خانم‌ها که میدان تیر ندارند چه اقدامی انجام می‌دهید؟
کلاس‌های مجازی میدان تیر و آموزش اسلحه برگزار می‌شود.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

استقبال بچه‌ها از درس آمادگی دفاعی تا چه حدی است؟
نمره این درس در معدل نمرات تأثیر دارد اما چون مثل برخی از دروس دیگر جزء دروس آزمون سراسرسی (کنکور) نمی‌باشد برخی از دانش آموزان این درس را جدی نمی‌گیرند اما اگر این درس معلم خوبی داشته باشد می‌ توان دانش‌آموزان را به‌راحتی جذب آن کرد.

کلاس‌ها آیا در مدارس برگزار می‌شود؟
بستگی به سرفصل‌های ابلاغی دارد. کلاس‌های هلال‌احمر چون باید با جمعیت کم‌تر از 30 نفر برقرار شود در مدرسه برگزار اما اردوهای اسلحه‌شناسی چون معمولاً در سالن‌های بزرگ و تجمیعی و در قالب کلاس‌بندی و با در نظر گرفتن کامل ایمنی و امنیت برگزار می شود در مصلای کرمان و یا حسینیه ثارالله برگزار می شود.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

آیا با مشکل کمی معلم هم روبرو شده اید؟
بله خیلی زیاد.حال که با کمبود معلم روبه‌رو هستید آیا نمی‌توانید از ظرفیت‌های بسیج و سپاه، بیشتر استفاده کنید؟
تا الان هم با استفاده از این ظرفیت ها کارها را جلو برده ایم. اما چون آموزش‌وپرورش به علت قوانین خاص خود اجازه ندارد نیرویی غیراز نیروی رسمی و استخدامی خود را وارد مدرسه کند این کار برای ما مشکل ساز شده ‌است. همچنین قرار بود خانم‌ها بتوانند در ساعات اضافه ‌کاری، این درس را تدریس کنند اما وقتی زمان اجرا فرا رسید مانع آن شدند و گفتند به‌جای پرداخت اضافه کار باید از معلمان مازاد استفاده کرد لذا چون نیروهای مازاد،بعضا سنشان بالاست و در معرض بازنشستگی هستند و توان و انرژی و حوصله لازم را برای شرکت در دوره‌های آموزشی ما را ندارند و نمی توانند پا به ‌پای بچه‌ها حرکت کنند ما هم نمی توانیم آن‌ها را جذب ‌کنیم اما به‌دنبال معلمان جوان و پرانرژی هستیم که با استفاده از ظرفیت آنها بتوانیم موجبات جذب دانش‌آموزان را به این درس فراهم کنیم .

چالش‌ها و مشکلات شما برای این درس شامل چه مواردی می‌شود؟
دانشگاه فرهنگیان باید برای تربیت معلم برای این درس اقدام جدی کند. برای تمامی دروس این دانشگاه خروجی معلم دارد اما برای این درس خروجی ندارد که این یک مشکل اساسی است که باید برای رفع آن فکری کرد. محتوای کتاب هم باید کمی اصلاح شود و برای دختر و پسر، جداگانه تالیف و مناسب سازی شود و یکی نباشد. نبود امکانات ازجمله سالن‌های تجمیعی برای برگزاری کلاسهای عملی نیز مشکل دیگر ماست به نحوی که ما این کلاسها را در مصلی و یا حسینیه ثارالله برگزار می کنیم.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

در کنار این مشغولیت، آیا فعالیت دیگری هم دارید؟
بله بنده مسئول گروه جهادی انتظارهم هستم.

کمی درباره این گروه می شود توضیح دهید؟
این گروه از سال 94 تشکیل شد و الان حدود 30 نفرعضو دارد و در مناسبت های مختلف کارهای گوناگونی انجام می‌دهد. مثلاً برای اول مهر، پویش تهیه لوازم تحریر یا پرداخت هزینه تحصیلی دانش‌آموزان کم برخوردار را اجرا کردیم. همچنین توزیع اطعام، پخش نذورات، کارهای فرهنگی و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا در کنار مزار حاج قاسم سلیمانی از جمله کارهای این گروه می‌باشد.

کلا اعضای این گروه جهادی خانم ها هستند؟
بله.

اردوهای جهادی هم می‌روید؟
تاکنون 6 یا 7 هفت اردوی جهادی رفته‌ایم.

کارهایی که در این اردوها انجام می‌دهید شامل چه مواردی می شود؟
مواردی مثل رنگ‌آمیزی، بهسازی و نوسازی مدارس، کارهای آموزشی، برنامه های تقویت درسی دانش‌آموزان، کارهای هنری، کارآفرینی برای زنان خانوار مثل خیاطی ، چرم دوزی و نقاشی روی شیشه و وصل کردن آن‌ها به بازار کار از جمله کارهای این گروه است.

فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنند

آیا مواردی مثل بهسازی مدارس در توان خانم‌ها می‌باشد؟
خدا کمک کرد و انجام دادیم.

در نوسازی مدارس یعنی کارهائی مثل بنایی انجام می‌دهید؟
به این معنا خیر. اما کارهایی مثل لکه گیری ، بتونه‌کاری و بعضاً گچ‌ کاری در وسعت کم و همچنین برخی موارد جزئی مثل برق‌کاری و لوله‌کشی هم انجام داده ایم.

درباره اوضاع خانواده‌ و نحوه ارتباطی که با اعضای خانواده دارید هم اگر می شود کمی توضیح ‌دهید؟
2 پسر 12 و 9 سال دارم که کلاس ششم و سوم هستند. همسرم هم شغل آزاد دارد و پلیس افتخاری فراجا هم است. اما درباره رابطه خود با فرزندانم باید بگویم یک احساس ناکافی بودن مثل خیلی از مادران که به فرزند خود دارند بنده هم دارم ولی سعی می‌کنم با آن‌ها همراه باشم و آن‌ها هم در فعالیت‌های جهادی و دیگر فعالیت‌ها با ما همراه می‌شوند چون هم علاقه و هم روحیه این‌گونه کارها را دارند.

اگر مطلب یا نکته‌ای باقی‌مانده است در خدمت شما هستیم؟
اگر در آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش امکانی برقرار می‌شد که تعدادی از سرمربیان درس آمادگی دفاعی هم پذیرش و جذب و به‌عنوان معلم تخصصی درس آمادگی دفاعی وارد مدارس می‌شدند خیلی از این مشکلاتی که عرض شد رفع می‌شد.فعالیت در درس آمادگی دفاعی مدارس تا شرکت در اردوهای جهادی بانوان/ خانم هایی که بنایی نیز می کنندتعداد سرمربیان درس امادگی دفاعی در کشور و در استان کرمان چقدر می‌باشد؟
در کشور حدود هزار و 100 نفر و در کرمان حدود 50 نفر.

حقوقی که به این عزیزان داده می شود به چه میزانی است؟
حقوق که نمی‌گیرند فقط یک حق‌الزحمه‌ای در حدود 900 هزار تومان تا یک میلیون تومان در ماه می‌گیرند البته حق‌الزحمه هم نیست چون با ان فقط می توانند کرایه‌ رفت‌وآمد خود را به مدرسه پرداخت کنند.

خیلی ممنون از شما بابت این گفتگو. یاعلی مدد

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار