خبرهای داغ:
«شهیده غربت» عنوان کتابی است که یوسفعلی یوسفی آن را در ۲۶۳ صفحه نگاشته است و در آن به بررسی تاریخی و تحلیلی زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و شهادت جان‌گداز ایشان پرداخته است.
کد خبر: ۹۵۴۹۲۹۶
|
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شهیده غربت، به بررسی تاریخی و تحلیلی زندگی مهاجر و مجاهد فی‌سبیل‌الله مظلومه، مطهره، صدیقه و کریمه اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) و شهادت جان‌گداز در سرزمین غربت (قم) پرداخته است.

یوسفی در کتاب خود به نام «شهیده غربت» آورده است: آن بانوی بزرگوار در مدینه قم به شهادت رسید و محروم از دیدار برادر به دیدار خدای تعالی شتافت.

در این کتاب آمده است که حضرت فاطمه معصومه(س) شهیده سرزمین غربت هستند. شهیده از آن نظر که بر اثر سم مهلک به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛ و غربت با آن لحاظ که در سرزمینی به دور از وطن خود و اجداد طاهرینش عروج نمود.

بر اساس شواهد این کتاب، کلمه «شهیده» در زیارت منسوب به حضرت فاطمه زهرا(س) آمده است. بنابراین لفظ شهیده برای حضرت فاطمه معصومه(س) که یادگار ارزشمندی از خاندان فاطمی است، برازنده اوست.

یوسفی در کتاب خود درباره کلمۀ «غربت و اینکه چرا به آن حضرت غریبه» می گوییم، چند دلیل را ذکر می کند.

پنهان بودن مقام ولایت و قرب و منزلت الهی آن حضرت از نظر مردم همچنان که انبیاء و اولیای الهی در این عالم همواره غریب بودند و در شرایط سختی با حاکمان ستمکار زمان خویش مبارزه کردند، دوری از وطن آباء و اجدادی خویش، مدینه النبی، جان دادن در سرزمین غربت و شهادت بر اثر سم قاتل و پنهان شدن، دوری از برادر و سفر نافرجام، شاهد صحنه شهادت برادران، برادرزادگان و همراهان کاروان خود بوده و تشییع و دفن غریبانه در سرزمین غربت از جمله این دلایل است.

نویسنده در این اثر خود سعی در بررسی تاریخی و تحلیلی زندگی مهاجر و مجاهد فی‌سبیل‌الله مظلومه، مطهره، صدیقه و کریمه اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) و شهادت جان‌گداز در سرزمین غربت (قم) داشته است.

نویسنده در این اثر خود سعی در بررسی تاریخی و تحلیلی زندگی مهاجر و مجاهد فی‌سبیل‌الله مظلومه، مطهره، صدیقه و کریمه اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) و شهادت جان‌گداز در سرزمین غربت (قم) داشته است.

کتاب شهیده غربت شامل پنج فصل است. این فصل ها دارای عناوین مختلفی است.

این فصل ها عبارت اند از: فصل اوّل از ولادت تا حضور در مدینه، فصل دوم، وداع با برادر تا هجرت به ایران و شهادت (سفرنامه عشق)، فصل سوم بارگاه فاطمی، آستانه مقدسه، فصل چهارم، قم و منزلت آن و فصل پنجم، همراه با ادیبان و اشعار در رثای حضرت.

آشنایی با برخی عناوین فصل های کتاب

فصل یکم: از ولادت تا حضور در مدینه: تولد و نامگذاری، پدر و مادر، القاب، کنیه ها، شرافت نسبی، برگزیده، غریبه، مظلومه، شفاعت، حمایت از ولایت

فصل دوم: سفرنامه عشق (وداع با برادر تا هجرت به ایران و شهادت): وداع، مدینه‌بعد از امام رضا (ع)، فاطمه قرن دوم، مهاجرت‌های پس از امام، انگیزه هجرت، مسیر حرکت کاروان، درگیری و کارزار، شهادت همراهان، ورود به قم، بستر بیماری، معراج، شهادت، نقل‌های اسناد شهادت، هجرت‌های نافرجام، تشییع پیکر مطهر، عزاداری.

فصل سوم: بارگاه فاطمی، آستانه مقدسه: مقبره، گنبد، ضریح، صحن‌ها، حرم اهل‌بیت، فاطمه دوم، مرقد توسل و زیارت، پاداش زیارت، آداب و شرایط زیارت، زیارت مأثوره، ارادت امام عصر (عج)، تکریم علما، کرامات، امام‌زادگان و قبور مطهر علما.

فصل چهارم: قم و منزلت آن: نام و وجه تسمیه، پیشینه تاریخی، نفوذ اسلام و آیین پاک الهی، قم پس از انقلاب اسلامی، جایگاه قم در جهان اسلام، در آینه روایات رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین، سخن امام و رهبری، حوزه علمیه، اصحاب و رجال قمی عصر ائمه، جمکران.

فصل پنجم: همراه با ادیبان و اشعار در رسای حضرت: کتیبه‌های حرم، جمله‌های ادبی، گلچین اشعار.

یوسفی در کتاب مذکور درباره شهیده بودن آن حضرت به منابع و مواردی اشاره کرده است که در فصل دوم به آن پرداخته است.

نقل ها(اسناد) شهادت آن حضرت، تحلیل شهادت و خبر از شهادت خویش از جمله عناوین فصل دوم است که به این موضوع اشاره دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات