خبرهای داغ:
رییس کل دادگستری خوزستان:

یکهزار و ۶۸۱ زندانی در خوزستان از پابند الکترونیک استفاده کردند

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: یکهزار و ۶۸۱ نفر زندانی استان طی یکسال اخیر از شیوه نظارت الکترونیکی قانونی بهره‌مند شدند.
کد خبر: ۹۵۵۰۳۷۲
|
۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

علی دهقانی روز سه شنبه در دومین همایش تبیین و معرفی زندان مجازی پابند‌های الکترونیک در محل اداره کل زندان‌های استان بیان کرد: در یک دهه اخیر موضوع اصلاح مجازات‌ها و شیوه‌های اجرای آن توسط قانونگذار پیش‌بینی شده است.

او ادامه داد: دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی جایگزین و اجرای حبس، کنترل و نظارت الکترونیکی محکومان در بیرون زندان را درپیش گرفته است.

رییس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد: استفاده از نظام نیمه آزادی نسبت در باز اجتماعی شدن زندانیان، اصلاح آنان و کاهش جمعیت زندان‌ها تاثیرگذاری زیادی دارد.

دهقانی ادامه داد: بخشی از شرایط بهره‌مندی از این ظرفیت قانونی، به شخصیت محکوم و نوع جرم ارتکابی وی مرتبط است که تشخیص آن با قاضی رسیدگی کننده است.

دهقانی گفت: فردی کردن اجرای مجازات، توجه به خانواده زندانیان، کاهش جمعیت کیفری و ارتقای کیفی و اصلاحی زندان‌ها در بازپروری محکومان، از عوامل تاثیرگذار در انتخاب نظام نیمه‌آزادی و استفاده از پابند الکترونیک برای محکومان است.

او افزود: طبق قانون، افرادی از این ارفاقات بهره‌مند می‌شوند که برای جامعه خطری ایجاد نکنند و به واسطه بودن در کنار خانواده و یا در محل اشتغال، بتوانند بجای موثرتر از ماندن در زندان باشند تا از این طریق نیز زمینه مصون ماندن چنین محکومانی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از حبس فراهم شود.

استفاده از طرح نظارت الکترونیک زندانیان برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری

مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نیمه‌آزادی و نظارت الکترونیکی سازمان زندان‌های کشور در بخش دیگری از این همایش گفت: یکی از رسالت‌های زندان مجازی ورود افراد به بازار کار و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری است.

بهرام اکبرپور افزود: اگر بهره‌مندی از این ارفاقات پیش از اعزام فرد به زندان لحاظ شود، ضمن پیشگیری از زندانی شدن فرد؛ امکان اشتغال، درمان، ترک اعتیاد، ادامه تحصیل چنین محکومانی فراهم و از سوی دیگر فضای ندامتگاه‌ها به افرادی که نیاز به برنامه‌های اصلاحی دارند اختصاص می‌یابد.

دادگستری خوزستان در یک سال اخیر تلاش داشته تا با برگزاری پویش‌های مختلف، ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی و با استفاده از ظرفیت بزرگان طوایف آمار زندانیان استان را کاهش دهد.

در سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ نفر زندانی در استان آزاد و از ورود ۴۰۰ نفر به زندان جلوگیری شد.

پابند الکترونیکی مجهز به مکان یاب است و به صورت خودکار زندانی نیمه آزادی تحت نظارت و کنترل قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها