در میزگرد «عفاف و حجاب» مطرح شد؛

مسئولین در حوزه عفاف و حجاب دغدغه ندارند/ از خلأهای قانونی در حوزه مد و لباس تا نبود طرح‌های تشویقی برای تولیدکنندگان

امروزه اهمیت مقوله حیاتی عفاف و حجاب صرفاً به رعایت حجاب بر نمی‌گردد و همه می‌دانند که این دو مقوله به هم پیوسته و مهم، تضمین سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۵۵۰۹۰۴
|
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عفاف و حجاب یکی از ارزش‌های معنوی و دینی است که در همه ادیان نسبت به رعایت آن تاکید شده است. عفاف و حجاب به لحاظ تأثیرات فردی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در جامعه بشری از بدو خلقت انسان تا به امروز داشته است، چراکه رعایت آن به عنوان یک دستور دینی موجب تعالی روح می‌شود و هم به لحاظ جایگاه اجتماعی، جامعه را از انحرافات باز داشته و سلامت جامعه را تضمین می‌کند و با ایجاد فضایی شیرین؛ بالندگی انسان در جهات مثبت و در زمینه‌های مختلف فکری و علمی را سبب می‌شود.

امروزه اهمیت مقوله حیاتی عفاف و حجاب صرفاً به رعایت حجاب بر نمی‌گردد و همه می‌دانند که این دو مقوله به هم پیوسته و مهم، تضمین سلامت جامعه را در پی خواهد داشت برای اینکه دلایل وضعیت موجود در سطح استان را بررسی کنیم در میزگردی با حضور جمعی از متولیان حوزه حجاب و عفاف از جمله سرهنگ احسان آنقی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی، زهرا غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله، لطیفی نماینده اتاق اصناف، محصولی نماینده واحدهای تولیدی پوشاک، محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، اترکی کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درخصوص راهکارهای ترویج حجاب موضوع را به بحث و بررسی نشستیم.

///

اهمّ عناوین میزگرد از این قرار بود: برای عفاف و حجاب باید فرهنگ‌سازی کرد، فرهنگ‌سازی باید مبتنی بر تکریم و عزت نفس مردم باشد.

تاکنون تعریف صحیح و متقنی از عفاف و حجاب صورت نگرفته است و تا زمانی که این کار صورت نگیرد، هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در ترویج این دو گزاره، صحیح نخواهد بود.

مشکل اصلی حجاب و فروش پوشاک نامتعارف خلأ قانونی است که متأسفانه قانون‌گذاران و بعضی مسئولان عزمی راسخ برای حل این مشکل نداشته و ندارند.

نبود حمایت از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی عرصه را برای جولان و عرضه پوشاک نامتعارف و غربی باز کرده است.

نبود سرفصل‌های آموزشی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی باعث شده تا طراحان فارغ‌التحصیل و دارای دوره‌های مهارتی با الگوهای ایرانی اسلامی بیگانه باشند.

///

بسیج: وضعیت موجود و آنچه در جامعه مشاهده می‌شود بیانگر بی‌توجهی به حجاب است برای برون‌رفت از این وضعیت چه کار باید کرد؟

سرهنگ احسان آنقی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی: در حوزه عفاف و حجاب باتوجه به اقداماتی که انجام می‌شود، خروجی مطلوبی را شاهد نیستیم، اگرچه زحمات زیادی در این بخش کشیده می‌شود ولی وقتی خروجی را در جامعه مشاهده می‌کنیم این اقدامات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این زحمات دیده نمی‌شود.

نیروی انتظامی در برخورد با بی‌حجابی تنهاست/ برخورد سلبی در زمینه عفاف و حجاب  جواب نمی‌دهد

از مجموعه انتظامی شروع کنم که یک سری وظایفی را براساس قوانین ابلاغی از سوی وزارت کشور یا بومی سازی شده ستاد فراجا در این حوزه انجام داده است؛ ما تاکید داریم که اقدامات سلبی جواب نمی‌دهد. همه کارشناسان و صاحب نظران معتقد هستند که ما فقر فرهنگ داریم و متأسفانه در حوزه فرهنگی آن گونه که بایسته و شایسته است اقدام اثرگذاری انجام نشده است.

در حوزه عفاف و حجاب بحث مسئول سازی مغفول مانده است چراکه یک سری از دستگاه‌های وابسته به دولت وظایف خود را در این زمینه به درستی انجام نمی‌دهند.

ما عنوان کلانشهر را یدک می‌کشیم ولی در حوزه زیرساخت‌ها باید بگویم که زیرساخت‌های یک کلانشهر را هنوز نداریم برای مثال در حوزه هوشمندسازی هنوز در امکانات اولیه کمبود وجود دارد در حالیکه سایر کلانشهرها رشد کرده‌اند. اگر قرار است اقدامی را انجام دهیم و موفقیتی را کسب کنیم باید این زیرساخت‌ها را حتما آماده کنیم. افراد دغدغه‌مند در حوزه عفا فو حجاب زیاد داریم که از وضع موجود نیز رضایت ندارند و کاری هم از دستشان بر نمی‌آید، اینان از نیروی انتظامی گله دارند در حالیکه در این حوزه نیروی انتظامی ته صف است چراکه همه موضوعات اجتماعی قرار نیست امنیتی شود؛ در برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی اقدام سلبی امنیتی را انجام خواهیم داد ولی قرار نیست وظایف بقیه دستگاه‌ها را هم انجام دهیم. 

در حوزه عفاف و حجاب پیش از برخورد سلبی باید دید که چه دستگاه‌هایی در این چرخه وظیفه دارند و کدام به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند. مکمل اقدامات سلبی پلیس اقدامات ایجابی است که دیگر دستگاه‌ها باید انجام دهند؛ اقدامات باید هدفمند و خروجی رضایت بخش باشد ما هم نسبت به وضعیت شهر راضی نیستیم.

جلسات ستاد عفاف و حجاب در استان برگزار می‌شود و دستگاه‌های متولی می‌بایست گزارشی از اقدامات انجام شده به استاندار ارائه کنند. در این جلسات است که می‌توان مطالبه‌گری کرد که چرا به رغم ابلاغ وزارت کشور هنوز در خیلی از مراکز خدماتی و درمانی به افراد بی‌حجاب و بدحجاب ارائه خدمت می‌شود.

لطیفی نماینده اتاق اصناف شهرستان اراک: امروزه زیرسوال بردن ارزش حجاب یکی از اهداف جنگ نرم دشمن است و متاسفانه ما در مسئله حجاب کوتاهی کرده‌ایم؛ باتوجه به گستردگی فضای مجازی و رسانه به عنوان ابزار دشمن در این جنگ شبهاتی که در فضای مجازی درخصوص حجاب و ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادی ما مطرح می‌شود بی‌پاسخ مانده است.

///

بسیج: به نظر شما دلیل برخی‌ها پوشش‌های زننده و حتی بی‌حجابی که گاها آن را نوعی مقابله با مسئولان و نظام می‌دانند چیست و چرا جامعه اسلامی ما به این روز افتاده است؟

زهرا غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله: مقام معظم رهبری بر اصلاح فرهنگ عمومی تاکید دارند و آن را از همه کارها مهم‌تر می‌دانند. در بحث فرهنگی که امروز در جامعه وجود دارد مهم‌ترین موضوع نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب است که نیازمند مشارکت جدی، مستمر و هدفمند همه دستگاه‌هاست.

نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب کار فرهنگی می‌طلبد/ حجاب مغایرتی با پیشرفت زن ندارد

مسئله عفاف و حجاب یک مسئله پیچیده، چند ضلعی و چند وجهی است البته با بهره‌گیری از هیئات نخبگانی قابل تدبیر و قابل حل است؛ نگاهی که به مسئله عفاف و حجاب وجود دارد این است که عفاف و حجاب باید برای نیمی از جامعه که بانوان هستند اتفاق بیفتد. اگر بانوان ما این مهم را رعایت کنند بدون شک باعث رسیدن به یک جامعه سالم می‌شود. اسلام به دنبال این نیست که زن در اجتماع حضور نداشته باشد بلکه به جد دنبال این مشارکت و حضور است ولی برای سلامت زنان و حضورشان در جامعه راهکار دارد که آن رعایت حجاب است.

به هر حال بخواهیم یا نخواهیم تلاقی چالش حجاب با سبک زندگی غربی باعث این شده که امروز در بحث 4 ضلع اصلی حجاب که پوشش، حجاب، حیا و غیرت است؛ دچار مشکل شویم. مرکز ثقل این چالش، سبک زندگی ایرانی اسلامی است لذا بایستی در این مسیر قدم برداریم و کار مفید انجام دهیم. به هر حال در این بحث اجتماعی، بازیگران زیادی نقش دارند و همه می‌دانیم و از آن غافل نیستیم. مهم‌ترین بازیگر اقلیت مخالف و معاند داخلی و خارجی است که با بهره‌گیری از ابزار رسانه جامعه مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازیگر دیگر نوجوان و جوانانی است که هدف اصلی بازیگران اولیه هستند که به دلایلی نظیر بی‌اعتمادی، لجبازی، آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی التزام عرفی و شرعی به بحث حجاب ندارند و به همین علت و از سر لجاجت، حجاب از سر بر می‌دارند.

موضوع بعدی کنشگرانی هستند که بدون آموزش در میدان حضور دارند و عدم اطلاع و کنشگری درست آنان باعث ایجاد دو قطبی در جامعه شده است. مورد بعدی جمعیت انقلابی است که خواهان نظام و انقلاب و اسلام هستند ولی کارشان شده بدبینی و ایجاد ناامیدی در جامعه، اینکه القاع کنند که در حوزه عفاف و حجاب کاری از دست حکومت ساخته نیست. و در نهایت دستگاه‌های حکومتی و حاکمیتی هستند که دچار انفعال و وادادگی شده‌اند و حجاب دغدغه و اولویت اصلی‌شان نیست.

یکی از دلایل دیگر در رها شدن حوزه عفاف و حجاب در جامعه این است که اکثریت مردم اولویت ذهن‌شان اقتصاد و معیشت شده و کمتر به مسئله عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه ورود می کنند. متاسفانه از سوی دیگر هم شاهدیم که کارگروه عفاف و حجاب خروجی لازم را ندارد.

مهم‌ترین الزاماتی که بایستی در حوزه عفاف و حجاب رعایت کنیم در وهله نخست حفظ ثبات و امنیت جامعه است. عدم ایجاد ناامیدی و دو قطبی نکردن جامعه، اشاعه تصاویر همدلی و مهربانی به جای نشر ویدئوهایی که حاکی از برخورد قهری و سلبی است، نشر غرفه‌های «حس خوب» را که دغدغه‌مند، دلسوز، مهربانانه و خیرخواهانه در بحث کنشگری ورود کرده است. یا ایجاد فضایی برای گفتگوی آزاد در این حوزه می‌تواند اثرگذار باشد.

نسل جوان و نوجوان ما نیاز دارند تا در این باره صحبت کنند و شبهات ذهنی خود را بپرسند چرا این فضای گفتگوی آزاد اتفاق نیافتاده است؟ متولیان آموزش و پرورش در سطح مدارس گفتگوی آزاد را رواج داده‌اند تا نوجوان ما راحت حرف بزند بدون اینکه از برخورد واهمه داشته باشد. اگر این صمیمیت در مراکز آموزشی و مدارس اتفاق بیافتد نیمی از مشکلات حل می‌شود.

اعتماد به جوانان باید در اولویت قرار گیرد، جوان برای ما تهدید نیست بلکه یک فرصت است؛ این نگاه که جوان و نوجوان تهدیدساز است باید برداشته شود و نگاه فرصتی جایگزین گردد باید با ارائه راهکار بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

در بحث بدحجابی، شل حجابی و بی‌حجابی چند مواجهه داریم که تا امروز تعدادی از آن انجام شده که یا خروجی نداشته یا اگر هم نتایج خوبی حاصل شده آن را احصا نکرده‌ایم. یکی از راهکارها د رحوزه عفاف و حجاب، بحث آموزش، تربیت و معرفت است. دوم مشاوره و درمانی کار کردن است؛ خیلی از نوجوانان و جوانان ما که از سر لجبازی رفتارهای مقابله‌ای با حجاب را انجام می‌دهندف گره‌های ذهنی، مشکلات و آسیب‌های روحی دارند که باید بحث‌های روانشناسی و روانشناختی اتفاق بیافتد که جواب بدهد.

اصالت کار در حوزه عفاف و حجاب باید فرهنگی باشد؛ به غیر از دستگاه‌های متولی فرهنگ، نقش آموزش‌و پرورش با سه جامعه مخاطبی اثرگذار در جامعه نباید نادیده گرفته شود و مسئولین آموزش و تربیت نیز باید در این عرصه به جد پای کار بیایند. مسئولین باید توجه داشته باشند که شادی و نشاط اجتماعی دو مقوله متفاوت هستند و لذا بایستی برنامه‌ها و اقدامات اجرایی با محوریت ایجاد نشاط اجتماعی باشد. در عرصه ترویج الگوی پوشش حجاب اسلامی هم اصناف بایستی پای کار بیایند و در بحث تولید، توزیع و مصرف روش هنرمندانه داشته باشند.

مسئولین در حوزه عفاف و حجاب دغدغه ندارند/ از خلأهای قانونی در حوزه مد و لباس تا نبود طرح‌های تشویقی برای تولیدکنندگان

بسیج: شما معتقدید عملکر ضعیف مسئولان فرهنگی ما در بحث عفاف و حجاب کار را به برخوردهای سلبی و خشن با مردم به ویژه قشر جوان ما کشانده است؟

غفاری مسئول بسیج جامعه زنان سپاه روح‌الله استان مرکزی: فضاسازی شهری بسیار حائز اهمیت است اگر تابلوهای تبلیغاتی یا دیوارنگاره‌ها با جملات انگیزشی و تاثیرگذار برای مخاطب پر شود بدون شک با گذشت زمان اثر خود را خواهد گذاشت. مهم‌ترین نکته در بحث عفاف و حجاب این است که با ید واحده به نتیجه می‌رسیم، کار جزیره‌ای به نتیجه نخواهد رسید.

تأثیر تعارضات فرهنگی بر وضعیت عفاف و حجاب

محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک: رسانه در حوزه فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارد؛ متاسفانه رسانه ملی نتونسته است با تولیدات قوی و خلق شخصیت‌های کارتونی محبوب بومی برای کودکان در نهدینه سازی فرهنگ صحیح اسلامی از کودکی کمک کند. دست کم در عرصه پوشاک کودکان آنچه را که شاهدیم شخصیت‌های کارتونی غربی است. الگوهایی که طراحان مد و لباس ارائه می‌کنند در واقع همین الگوبرداری از طرح‌های غربی است و ایده و نوآوری در آن‌ها دیده نمی‌شود لذا جذابیت شخصیت‌های کارتونی برای کودک مهم‌تر می‌شود.

در دانشگاه‌ها سرفصل‌های آموزشی ارائه شده متناسب با الگوهای ایرانی اسلامی نیست. حتی یک طراح نداریم که سبک ایرانی اسلامی را در نظر داشته باشد.

لطیفی نماینده اتاق اصناف شهرستان اراک: بی‌حجابی یک روزه نیامده که بخواهیم یک روزه آن را برداریم، با کار فرهنگی است که می‌توان آرام آرام آن را از بین ببریم. در بحث لباس فرم مدارس متاسفانه هر ساله شاهدیم که مدارس یا آموزش و پرورش با یک تولیدکننده قرارداد می‌بندند بدون اینکه طرح نوآورانه و شاد باشد با بی‌کیفیت‌ترین جنس در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد، آن وقت ما انتظار داریم که این دانش‌آموز گرایشی به لباس‌هایی که با طرح‌های غربی هستند نداشته باشد.

مسئولین در حوزه عفاف و حجاب دغدغه ندارند/ از خلأهای قانونی در حوزه مد و لباس تا نبود طرح‌های تشویقی برای تولیدکنندگان

بسیج: ما در بیشتر مراکز عرضه پوشاک شاهد تولیداتی هستیم که متناسب با آنچه در اسلام توصیه شده نیست، آیا وضعیت موجود نشان از عدم نظارت کافی بر فرآیند تولید ندارد؟

لطیفی نماینده اتاق اصناف شهرستان اراک: تا به امروز از سوی اتاق اصناف چندین جلسه با معاونت اجتماعی استانداری برگزار کرده‌ایم و درخواست داشتیم تا از ما حمایت شود. اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان پوشاک قرار گیرد، مالیات بردرآمد این صنف به حداقل برسد و در بخش بیمه‌ای مورد حمایت و طرح تشویقی قرار گیریم می‌توانیم در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی گام‌های اثرگذاری برداریم. چرا که با انجام این موارد تعداد تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و به خودی خود باعث ایجاد رقابت و در نتیجه کاهش قیمت خواهد شد.

اصناف ویترین هر شهر و کاری است اما تولیدکننده پوشاک آخرین گزینه است که مردم با آن سر و کار دارند اصناف خود به خود جهادی هستند در سیل و کرونا شاهد بودید ما می‌خواهیم کار کنیم ولی کسی کمک ما می‌کند؟

لزوم حمایت از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی

سرهنگ آنقی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی: در حوزه فرهنگ‌سازی بخشی اصلی کار این است که پوشش را اصلاح کنیم. پوشاکی که مد نظر افراد بی‌حجاب است بدون رقیب، با تیراژ بالا و با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد در حالیکه پوشاک اسلامی با قیمتی گزاف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد، اگر از صنف یا تولیدکننده حماست شود و مورد تشویق قرار گیرد قطع یقین شاهد ایجاد رقابت و در نهایت تولید بیشتر البسه اسلامی خواهیم بود و خوب پوشاک اسلامی تولید شده با قیمت متعارف‌تری در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت. دغدغه اصناف هم مانند مسئولین است ولی نیازمند پشتیبانی و بازویی است که از آنان حمایت شود. به عنوان بخش تاثیرگذار جامعه باید در جلسات ستاد حضور پیدا کنند و مورد حمایت قرار گیرند تا بخش عمده‌ای از این مشکلات رفع گردد.

محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک: در بحث بیمه‌ای متاسفانه ما مشکل قانونی داریم به جای اینکه با افزایش کارگران یک واحد تولیدی شاهد تشویق یا تخفیف بیمه‌ای باشیم برعکس شاهد افزایش 30 درصدی بیمه خواهیم بود یعنی اگر در کارگاه من 5 کارگر بیمه شده را به شش نفر افزایش دهم حمایت بیمه‌ای نه تنها شامل حالم نمی‌شود بلکه مشمول افزایش پرداخت بیمه نیز خواهم شد این موارد پاشنه آشیل تولید هستند. صنعت نساجی کشور را اگر بتوانیم احیا و مورد حمایت قرار دهیم بدون تردید در بحث اقتصاد و اشتغال رشدی مضاعف را شاهد خواهیم بود.

محصولی نماینده واحدهای تولیدی پوشاک: طی چهار ماه گذشته جلسات متعددی برگزار شده ولی تا به امروز هیچ خروجی نداشته‌ایم و مصوبات همه بر زمین مانده است.

خلأ قانونی، پاشنه آشیل صنعت مد و لباس

اترکی کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی: اگر «نمی‌توان» و «نمی‌شود» را لقلقه زبان داشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد. قوانینی که در حوزه پوشاک در دبیرخانه‌ مد و لباس ارشاد وجود دارد متاسفانه به روز نیست؛ قانونی که مبتنی بر فرم و ایئولوژی حاکم بر نظام باشد در این بخش نداریم!

طراحان مد و لباس در کشور افرادی فارغ‌التحصیلی هستند که سرفصل‌های درسی شان منطبق با سبک ایرانی اسلامی نیست و متاسفانه هنوز طی این 4 دهه نتوانسته‌ایم قوانین کشور را متناسب با نظام مصوب کنیم. در حوزه فرهنگ و حجاب نیز بایستی گروه‌های جهادی و انجمن‌های مردم نهاد تشکیل شود. اگر در حوزه مد و لباس و پوشاک اسلامی و زیست عفیفانه توانستیم گروه‌های مردمی را مثل بسیج تشکیل دهیم و زمینه ترویج و تولید را ایجاد کنیم آن وقت است که می‌توانیم در مقابله با دشمن پیروز شویم.

اگر بتوانیم نقش رسانه را در حوزه مطالبه گری پر رنگ کنیم آن وقت است که می‌توان امیدوار بود که مصوبات ستاد حجاب و عفاف بر زمین نمانده و اجرایی خواهد شد.

امروزه با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شاهد برخی تحرکات و رفتارهای نامناسب در جامعه هستیم که عامل این رفتارها حاصل غفلت متولیان فرهنگ کشور است که در این زمینه کارها و فعالیت‌های مناسب و متناسب با مخاطبین را انجام ندادند. نبود طرح‌های تشویقی، عدم اجرای به موقع مصوبات کارگروه‌های ستادهای استانی حجاب و عفاف، عدم نهادینه‌سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی از سنین کودکی و ... همه و همه باعث شده تا امروزه دشمن در کارزار جنگ نرم اهداف خود را با سرعت دنبال کند.

در هر صورت آنچه در این دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، صحبت از حد و حدود حجاب، مفهوم اصلی حجاب، نحوه فرهنگ‌سازی حجاب، قانون‌گذاری در مسئله عفاف و حجاب، نقش نهادهای فرهنگی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ... بوده است و در حوزه عمل کمتر دستگاه یا نهادی را می‌توان پای کار دید.

تنظیم از: عاطفه محمدی
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار