مسعود نجابتی از هنرمندان برجسته تجسمی کشور در هم‌نوایی با مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، گفت: ما باید مقدمات حذف فیزیکی اسرائیل غاصب را در اذهان مردم جهان با زبان هنر فراهم کنیم و در این رابطه باید همۀ رشته‌ها و شئون هنر انقلابی پای کار بیایند.
کد خبر: ۹۵۵۲۴۰۶
|
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴

هنر ایرانی رنگِ مقاومت گرفت/خط شکنی هنرمندان تجسمی در «طوفان الاقصی» با رویداد «من‌القدس، الی‌القدس» +عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، رویداد هنری «من القدس؛ الی القدس» به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با حضور هنرمندان شاخص و برجسته‌ای همچون مسعود نجابتی، حسن روح الامین، علی بحرینی، علیرضا خالقی، عباس برزگر گنجی، احمد منصوب، مهدی میری، محمدعلی نادری، محسن اسدی، حمید قربان پور، مهدی امینی، سعید خاتمی، احمد پژمان و مهدی انفرادی... به مدت دو روز در صحن قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

این رویداد هنـری در حمایـت از مردم بی‌دفاع غـزه برگزار شده و بستری را برای هنرمندان متعهد فراهم کرده تا با خلق اثر، همبستگی خود با فلسطینیان را اعلام کنند.

ما هنرمندان، همراه و همقدم ملت فلسطین هستیم

هم‌نوایی هنرمندان برجسته ایرانی با مردم بی‌دفاع غـزه در رویداد «من‌القدس، الی‌القدس»/خط شکنی هنرهای تجسمی در طوفان الاقصی+عکس

مسعود نجابتی از هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی در حاشیه این رویداد، اظهار کرد: در رویداد من القدس الی القدس تعدادی هنرمند دعوت شده اند تا به صورت جمعی به خلق اثر بپردازند. نظر من این است که عزیزان دعوت شده به این مکان مقدس قبل از این نیز در خلوت خود مشغول خلق اثر بوده اند.

وی افزود: برای مثال آقای حسن روح الامین که در این جمع هستند آثار مختلفی را درباره قدس در چند وقت اخیر تولید کرده اند. نفس جمع شدن در این رویداد مهم است و رسانه ها باید کمک کنند این موضوع به سمع و نظر جهانیان برسد.

مسعود نجابتی ادامه داد: ما همراه و همقدم ملت فلسطین هستیم اما چون شرایط اجازه نمی دهد که به صورت دیگری با ملت مظلوم فلسطین همراهی کنیم سعی داریم با روش هنر همگامی مان را نشان دهیم؛ مانند حوادث مختلف که از طریق هنر اعلام موضع و همراهی می کنیم و سعی داریم در این مسیر قلمی بزنیم.

زبان هنر، بال دیگر پیروزی در مقابل ظالمان است

هم‌نوایی هنرمندان برجسته ایرانی با مردم بی‌دفاع غـزه در رویداد «من‌القدس، الی‌القدس»/خط شکنی هنرهای تجسمی در طوفان الاقصی+عکس


این هنرمند تجسمی تصریح کرد: بعضی از دوستان می پرسند که این آثار چه تاثیری دارد، چه کاری انجام می دهد و اهمیت آن چقدر است؟ در جواب باید گفت حتی اگر در میدان جنگ سخت توفیقاتی هم به دست آوریم و توفیقی چون طوفان الاقصی داشته باشیم اما هنر در کنار آن نباشد و برفرض اینکه گروه های مقاومت طومار اسرائیل را بپیچند باز فایده ای نخواهد داشت.

وی ابرازکرد: باید اذهان جهانیان در ارتباط با این موضوع بیدار شود تا ما دوباره با داستان هایی همچون هولوکاست مواجه نباشیم و مظلوم نمایی اسرائیل را نبینیم. هنگامیکه جهان از پدیده شوم اسرائیل آگاه نباشد توفیقات ما در جنگ سخت نیز زیر سوال خواهد رفت؛ بنابراین روایت گری و ایجاد یک اتمسفری که بتواند اذهان مردم را نسبت به این مسئله روشن و آگاه کند حیاتی است.

حذف غده سرطانی اسرائیل نیاز به کار هنرمندانه دارد

هم‌نوایی هنرمندان برجسته ایرانی با مردم بی‌دفاع غـزه در رویداد «من‌القدس، الی‌القدس»/خط شکنی هنرهای تجسمی در طوفان الاقصی+عکس

نجابتی ادامه داد: بخشی از این اتفاق با وحشیگری که خود صهیونیست ها دارند انجام می دهند در حال وقوع است. شکر خدا می بینیم که تا حد مهمی مردم از نقاط مختلف دنیا علیه اسرائیل به خیابان می آیند؛ ولی اینکه تمان جهان نسبت به این پدیده متفق القول شوند و پذیرش حذف این غده سرطانی را پیدا کنند نیاز به کار هنرمندانه دارد.

وی تاکید کرد: باید در این زمینه دست به تولید روایت زده و فراتر از کارهایی که تا به حال ایجاد شده رفت. فراتر از کارهایی که احساسی بوده و ممکن است به شکل موضعی و لحظه ای تاثیر داشته و فراموش شده باشد. ما باید روایتی از مسائل داشته باشیم. حتی در طوفان الاقصی شبهه ای مطرح شده بود که خود فلسطینی ها جنگ را شروع کرده اند و فراموش می شود که صهیونیست اشغالگر است و فلسطینیان دارند از حق خود دفاع می کنند! انقدر که ما به زبان هنر روایت نکرده ایم می بینیم که به این شکل شبهات جان می گیرند. این موضوع می تواند خطرناک باشد و حتی جای ظالم و مظلوم را عوض کند.

باید مقدمات حذف فیزیکی اسرائیل در اذهان جهانیان با زبان هنر فراهم شود

هم‌نوایی هنرمندان برجسته ایرانی با مردم بی‌دفاع غـزه در رویداد «من‌القدس، الی‌القدس»/خط شکنی هنرهای تجسمی در طوفان الاقصی+عکس

این هنرمند افزود: مقام معظم رهبری نیز در این سال ها به طور ویژه تاکید بر هنر داشته اند و دلیلش می تواند همین باشد. ما باید مقدمات حذف فیزیکی اسرائیل را در اذهان مردم فراهم کنیم و این موضوع نیز زبان هنر را می طلبد. در این رابطه همه رشته ها و شئون هنر بایست که پای کار بیایند؛ ما به فیلم، هنر تجسمی، قصه، شعر و به خصوص روایت نیاز داریم.

مسعود نجابتی گفت: نفس حضور هنرمندان در این رویداد نیز همین است و قرار نیست آن کارهایی که ما در فضای شخصی انجام می دادیم را مجدد در این مکان تکرار کنیم. همفکری و گعده هایی که دوستان اینجا باهم دارند کمک می کند تا متوجه شویم ایده کارمان باید بر چه اساس باشد. این قبیل موضوعات در جمع شکل می گیرد. خوشبختانه از برکات کار گروهی همین است.

خط شکنی هنرهای تجسمی در طوفان الاقصی

وی ادامه داد: هنرهای تجسمی متکی به فرد، سهل الوصول و با سرعت بالا است. همین موضوعات دلایل خط شکنی هنرهای تجسمی در رابطه با اتفاقات مختلف است؛ به شکلی که در روز نخست طوفان الاقصی ما شاهد تولید آثار ویژه ای در این عرصه بودیم. خاصیت رشته تجسمی چنین است.

نجابتی در ارتباط با اثری که در این رویداد در حال خلق آن است، گفت: بنده دو سالی هست که تمرکز بر آیاتی دارم که خداوند به مومنین وعده و بشارت داده است و ایمان داریم که این وعده ها تخلف ناپذیر است. هرچند که تمام مومنین به این وعده های الهی ایمان دارند اما کار شیطان این است که بعضی مواقع ما را غافل کند.

عاقبت تمام مصائب برای مومنین ختم به خیر است

هم‌نوایی هنرمندان برجسته ایرانی با مردم بی‌دفاع غـزه در رویداد «من‌القدس، الی‌القدس»/خط شکنی هنرهای تجسمی در طوفان الاقصی+عکس

وی ادامه داد: در برخی برهه ها مثل شرایط سخت ممکن است فراموشی باعث شود که فرض کنیم همه چیز را از دست داده ایم. لذا تمرکز بنده بیشتر بر این آیات است تا یادآوری و تذکری باشد از باب اینکه ما امید داریم، عاقبت تمام مصائب برای مومنین ختم به خیر است و به امید خدا عاقبت از آن مومنین است.

مسعود نجابتی گفت: در رابطه با قدس این موضوع از اثر «سنصلی فی القدس» در دیوار حائل شروع شد و در ادامه به اثر «نصر من الله و فتح غریب» رسید و در اثر جدید جمله «اَلا ان نصرالله غریب» را کار می کنم که مرتبط به خطاب خداوند به قوم موسی بعد از تحمل سختی زیاد از جانب فرعونیان است.

عکس از وحید بیات

ارسال نظرات
پر بیننده ها