استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه مهار تورم در حوزه معاونت اقتصادی استانداری مرکزی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: موضوع تورم قیمت برخی از اقلام اساسی خوراکی قابل توجیه نیست و علت آن غفلت، سهل انگاری و رعایت نکردن برخی زیرساخت‌ها توسط مدیران پیشین استانی بوده است.
کد خبر: ۹۵۵۳۲۷۱
|
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی صبح امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک، با اشاره به ضعف دستگاه‌های اجرایی در اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده، گفت: برخی مدیران نیز از دستاوردهای خود بی‌اطلاع هستند که این موضوع قابل توجیه نیست.

وی افزود: جهاد کشاورزی و اداره آب و فاضلاب استان با وجود محدودیت‌های منابع و نیروی انسانی که دارند به صورت جهادی و شبانه روزی در بخش‌های خود تلاش می‌کنند؛ گزارشی که آب و فاضلاب در این جلسه ارائه کرد مملو از اطلاعات بود، بایستی مدیران دستگاه‌ها از اقدامات و دستاورد تمامی حوزه‌ها مطلع شوند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که شرکت آب و فاضلاب انجام داده، تفاهم و همکاری با صنایع بزرگ استان برای تحویل پساب و بازچرخانی پساب‌ها است. در قانون بودجه، بعد از سال‌ها این غفلت برداشته شد و صنایع مکلف شدند که در این حوزه پای کار بیایند و از پساب‌ها استفاده کنند. اگر صنایع اکنون در این بخش همکاری نکنند باید با هزینه‌های چند برابری آب را تحویل بگیرند.

مخلص‌الائمه  با اشاره به مشکلات موجود در حوزه کشاورزی گفت: برنامه‌ها باید واقع گرایانه تر باشد و مدیران تلاش کنند که پیش شرط ها و الزامات تحقق برنامه به دست آید و در اختیار باشد.

وی بیان کرد: مهار تورم در حوزه معاونت اقتصادی استانداری مرکزی با جدیت دنبال می‌شود. موضوع تورم قیمت برخی از اقلام اساسی خوراکی قابل توجیه نیست و علت آن غفلت، سهل انگاری و رعایت نکردن برخی زیرساخت‌ها توسط مدیران پیشین استانی بوده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: شهرستان‌هایی مانند گلپایگان و سنندج کشتارگاه مدرن دارند در حالیکه اراک با وجود اینکه گوشت چند استان کشور را تامین می‌‌کند، از وضعیتی مطلوبی برخوردار نیست؛ پیگیری‌های زیادی تاکنون در این بخش صورت گرفته اما نتیجه نداشته است.

علی‌اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست مهمترین اقدام شرکت آب و فاضلاب استان را در حوزه بازچرخانی مفید پساب دانست و گفت: این شرکت باید سیستم پساب را به صنایع بزرگ استان وصل کند؛ این ظرفیت قانونی سال گذشته وجود داشت و امسال با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی افزود: حدود یک‌هزار و ۵۹۹ لیتر در ثانیه در مجموع استان مرکزی پساب تولید می‌شود که این ظرفیت قابل افزاش است؛ شاید صنایع علاقه‌مند به استفاده از پساب نباشند چراکه قیمت تمام شده آبی که از چاه و سدها دریافت می‌کنند بسیار کمتر از قیمت آزاد و تمام شده است، بنابراین باید از فشار قانونی استفاده شود و صنایع مجاب به استفاده از پساب شوند.

کمبود کالا نداریم

حسن میرزاخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش تورم گفت: امید است با سیاست‌های در پیش گرفته دولت، مشکلات یکی پس از دیگری گره‌گشایی شود.

وی با تاکید بر لزوم کمک لجستیکی به جهاد کشاورزی استان برای نظارت دقیق‌تر بر بازار گفت: دستور کار ما نیز در جهت جلوگیری از کمبود کالا در سطح استان است و در این مدت اجازه ندادیم کالایی در بازار کم باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی تصریح کرد: در حوزه نظارتی بازار با کاستی‌هایی از جمله کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مواجه هستیم.

میرزاخانی با تاکید بر تهیه برنامه اجرایی مدون در حوزه صنایع تبدیلی گفت: تاکنون برنامه اجرایی و مدونی در این راستا ارایه نشده که نیاز است مورد توجه قرار گیرد تا نسبت به جذب سرمایه‌گذار و بهبود عملکرد حوزه جهاد کشاورزی گام‌های بلندی برداشته شود.

صرفه جویی بیش از ۳۴ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان

علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: مساحت کل اراضی کشاورزی استان، ۵۵۲ هزار هکتار و کل تولیدات بخش کشاورزی سه هزار و ۱۰۷ تن است.

وی افزود: کل بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی ۱۰۴ هزار نفر، مساحت فضای گلخانه‌ای استان ۷۵۹ هکتار و ضریب مکانیزاسیون ۲ و ۱۱ دهم درصد است.

وی بیان کرد: مساحت سامانه‌های نوین آبیاری استان مرکزی، ۷۶ هزار هکتار، متوسط راندمان آبیاری ۴۴ و ۶ دهم درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: تعداد واحدهای نیمه فعال استان، ۶۲۰ واحد است که فعالیت مجدد آنها در دستور کار جدی است.

صفری تاکید کرد: امسال با تغییر رویکرد صورت گرفته، ۳۴ میلیون و ۱۴۰ هزار مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان مرکزی صرفه‌جویی شده است. همچنین برنامه افزایش عملکرد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در دیمزارها را در سال جاری داشته‌ایم تا به تولید ۲۵۶ هزار تن محصول برسیم.

وی با تاکید بر اصلاح به‌نژادی در حوزه دام اضافه کرد: رشد ۶.۶ درصدی افزایش تولید آبزیان پرورشی به منظور رسیدن به ۷۰۹۰ تن، رشد ۲ درصدی تولید ماهیان زینتی و افزایش سرانه مصرف ماهی از جمله برنامه‌های ما در حوزه آبزیان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در نظارت و بازرسی بازار مشکل داریم، با وجود تعدد وظایفی که به عهده ما گذاشته شده و با توجه به کمبود نیرو و امکانات ولی با چنگ و دندان سعی کردیم حداکثر ‌تلاش را داشته باشیم و در تمامی حوزه‌ها جزو رتبه های ۱۰ تا پانزده کشوری باشیم.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش شبکه فاضلاب 

حشمت‌الله عباسی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی نیز در این نشست، تحویل و تامین آب واحدهای تولیدی و توسعه تاسیسات فاضلابی جهت ایجاد ظرفیت پساب برای تحویل به صنایع از جمله برنامه‌های این شرکت در راستای رشد تولید و مهار تورم دانست و گفت: به منظور ایجاد ظرفیت و زیرساخت لازم برای توزیع آب واحدهای صنعتی، ۲۵۰ میلیارد ریال و برای احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب به بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز داریم.

وی با اشاره به وجود سه تصفیه خانه فاضلاب در اراک گفت: صنایع باید در استفاده از ظرفیت پساب همکاری داشته باشند. در قانون، وزارت نیرو مکلف شده که وارد کار با صنایع شود و ما نیز اقداماتی را در این راستا انجام داده‌ایم.

عباسی به تفکیک مشترکین در بخش صنعتی و خانگی پرداخت و گفت: تعداد اشتراک‌های کسب و کار خرد شهری در استان ۹۷۸ مورد و صنعتی ۴۵ مورد است. همچنین تعداد اشتراک‌های کسب و کار خرد روستایی در استان ۱۳۴ مورد و صنعتی ۶۹ مورد است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به حل مشکل شبکه آب تعدادی از روستاهای استان گفت: در اولین فرصت که اعتبار را دریافت کنیم سایر مشکلات را نیز حل خواهیم داد.

وی سرانه بهره‌مندی از فاضلاب در استان را ۱۸ و ۶۶ صدم درصد از کشور بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: ۷۲.۲۲ جمعیت استان مرکزی از خدمات فاضلاب بهره‌مند هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات