مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی میزان صادرات استان را 652 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: 546 میلیون دلار هم واردات داشته‌ایم که بالغ بر 85 درصد آن مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی است که بیانگر تراز تجاری مثبت استان است.
کد خبر: ۹۵۵۳۳۲۹
|
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی جودکی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی در سالن جلسات این سازمان، با اشاره به تعداد واحدهای تولیدی در استان گفت: در حال حاضر تعداد پروانه‌های بهره‌برداری که از سوی این سازمان در استان صادر شده است 3100 مورد است.

وی با بیان اینکه این تعداد پروانه بهره‌برداری غیر از صنایع تبدیلی است که از سوی جهاد سازندگی پروانه بهره‌برداری دریافت می‌کنند، افزود: به غیر از این تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده تعداد 2850 مورد جواز تأسیس در استان صادر شده است که تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری زمان خواهد برد، ضریب تبدیل این میزان جواز صادر شده در استان مرکزی که وضعیت مطلوبی دارد 48 درصد است و این به معنای اسن است که نیمی از این مجوزهای صادر شده سال‌های آینده به پروانه بهره‌برداری تبدیل می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: از 3100 پروانه بهره‌برداری 291 پروانه در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله اختلافات داخلی شرکت‌ها، بدهی بانکی، وجود شاکی خصوصی و... تعطیل هستند. البته واحدهای تعطیل 340 واحد بود که به 291 واحد کاهش پیدا کرد.

جودکی با بیان اینکه در 7 ماهه نخست امسال 206 پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بالغ بر 4000 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 14 هزار نفر صادر شده است، گفت: مهم‌ترین مشکل و دغدغه‌ واحدهای صنعتی در استان کمبود نیروی انسانی است.

وی به دیگر مشکلات واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و افزود: مشکل جدی واحدهای تولیدی نقدینگی یا سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است که برای حل این مشکل از تسهیلات تبصره 18 و مصوبات سفر ریاست جمهوری و رونق تولید از طریق بانک‌های عامل استفاده می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه سهم استان مرکزی از تسهیلات تبصره 18 نسبت به جایگاه صنعتی استان ناچیز بوده و پاسخگوی واحدهای تولیدی نیست، تصریح کرد: واحدهای تولیدی در استان مشکلات عدیده‌ای دارند که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این مشکلات بررسی و رفع می‌شود که تاکنون طی 73 جلسه برگزار شده از 332 مصوبه 207 مصوبه اجرا شده و مابقی مصوبات در حال پیگیری است.

جودکی تاکید کرد: عمده مشکلات مطرح شده در ستاد تسهیل شامل تامین اجتماعی، مالیات زیر ساخت شهرک‌های صنعتی و در حوزه بانکی است.

وی به عملکرد این سازمان در بخش معدن اشاره کرد و گفت: 673 معدن در این استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که از این تعداد 356 معدن فعال، 89 معدن نیمه فعال و بقیه معادن به علت معارض محلی، ماده معدنی بدون بازار فروش، مشکلات حقوقی غیرفعال هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی در مجموع ذخایر معدنی، رتبه هفتم کشور را دارد.، تصریح کرد: 689 میلیارد تومان سال 1401 میزان وصولی حقوق دولتی معادن استان بوده که در سال جاری 540 میلیارد تومان رسید و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به یک همت برسد.

جودکی با بیان اینکه 15 درصد این میزان وصولی، مطابق قوانین باید به استان بازگردد و هزینه شود، گفت: اگر معدنی خسارت در هر بخشی از جمله راه‌ها و... وارد کند، بابت آن با شکایت دستگاه متولی می‌توانیم با مجوز شورای معدن تا یک درصد فروش معدن بابت جبران خسارت دریافت کنیم، علاوه بر این از 15 درصد مبلغی که باید به استان برگردد 25 درصد شورای معادن باید به راه‌ها تخصیص دهد.

وی میزان صادرات استان را 652 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: 546 میلیون دلار هم واردات داشته‌ایم که بالغ بر 85 درصد آن مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی است که بیانگر تراز تجاری مثبت استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی درباره شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت گفت: از 30 آبان تا سوم آذر این نمایشگاه در استان دایر است که با همکاری همه دستگاه‌ها برگزار می‌شود و تاکنون 100 شرکت اعلام حضور کرده‌اند.

جودکی با تاکید بر ظرفیت استان در بخش صنعت گفت: این استان پایتخت صنعت کشور است و بدون اقرار از پوشک تا موشک در این استان تولید می‌شود، باید نمایشگاه آن در حد بین‌المللی برگزار شود لذا تلاش داریم تا نمایشگاه صمت استان در حد بین‌المللی برگزار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات