در حال حاضر 84 کتابخانه عمومی در سطح استان داریم که از این تعداد 63کتابخانه نهادی می باشند که دارای 823هزار نسخه کتاب وبیش از 37 هزار عضو این کتابخانه ها هستند
کد خبر: ۹۵۵۳۶۸۰
|
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، در آستانه سی ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی نشست مطبوعاتی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، برگزار شد.

حامد زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی  استان، در این دیدار گفت: سی ویکمین دوره هفته کتاب با شعار «آینده خواندی است» از 24 تا 30 آبان با اجرای ویژه برنامه های در سطح استان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه باعث بالا رفتن اطلاعات و مطالبات می شود گفت: در حال حاضر 84 کتابخانه عمومی در سطح استان داریم که از این تعداد 63کتابخانه نهادی  می باشند که دارای 823هزار نسخه کتاب وبیش از 37 هزار عضو این کتابخانه ها هستند.

زارعی ، ادامه داد:در این هفته مجهز ترین کتابخانه عمومی استان در زابل به بهره برداری خواهد رسید ؛ ضمن اینکه در هفته کتاب امسال اولین کتابخانه عمومی سیار در شهرستان ایرانشهر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و پیشخان کتاب شهید حامد ذاکری درروستای سوراب این شهرستان نیز بازگشایی مجدد خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ، احداث کتابخانه در بلوار بهداشت زاهدان  را یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام اداره کل کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد و گفت: پس از حدود 20 سال ساخت این کتابخانه در دستور کار قرار گرفت که کار احداث و تکمیل آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و پس از تجهیز در سال آینده راه اندازی خواهد شد. ضمن اینکه کتابخانه روستای اسماعیل آباد شهرستان خاش نیز پس از تکمیل و تجهیز در خدمت عموم مردم این روستا و روستاهای اطراف خواهد بود.

 

 وی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز گفت: در روزهای 24،25و26 آبانماه عضویت در کتابخانه های عمومی  کشور رایگان است و در روزهای 26تا 30 آبان نیز طرح بخشودگی جرائم  به شرط عودت کتاب اجرا خواهد شد.

زارعی، ادامه داد: در هفته کتاب امسال بیش از 400 برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان اجرا خواهد شد که از  مهمترین آنها می توان به برگزاری اولین جشنواره سرود با موضوع کتاب، ویژه برنامه کتابت قرآن در 4 کتابخانه عمومی، برگزاری جشنوارکتاب و رسانه ، اختتامیه دومین جشنواره هد هد سفید و آغاز جشنواره عیده های برتر فرهنگ خواندن اشاره کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان از عموم مردم دعوت کرد تا در پویش اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی شرکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره کسب و کارهای کوچک و کتابخانه های عمومی نیز گفت:در این جشنواره سه کتابخانه از استان حضور داشتند که کتابخانه مهتاب ایرانشهر در میان 10 برگزیده نخست موفق به کسب عنوان سوم شد.

زارعی، در پاسخ به سوال تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه کتاب در جامعه گفت: حفظ میراث مکتوب از الویتهای کتابخانه های عمومی است ضمن اینکه ما از فرصت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتابهای فاخر استفاده کرده ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه استفاده از کتابهای صوتی در کتابخانه ها گفت: با توجه به قوانین موجود در بخش نشر نمی توانیم تمامی منابع را به کتاب صوتی تبدیل کرد ضمن اینکه در جشنواره کتابخوانی رضوی تعدادی از منابع این جشنواره با اجازه نویسنده و ناشر به کتاب صوتی تبدیل شد ودر اختیار نابینایان محترم  قرار گرفت.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در پایان با اشاره به رویکرد اداره کل کتابخانه های عمومی در حمایت از ناشیرین و نویسندگان بومی گفت: برای حمایت ازناشرین استان در سال گذشته 4 میلیارد ریال از آثار نویسندگان استان و با موضوع استان از ناشرین محلی خریداری شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار