خبرهای داغ:
یک خبرنگار به‌مناسبت سالروز وفات علامه طباطبایی بر سر مزار این علامه بزرگوار حاضر شده و با زائران این مفسر قرآن گفت‌وگویی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۰۹
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، دیروز برای ساعتی توفیق حضور در فضای مقبره علامه طباطبایی را داشتم، فضا مملو از جمعیت بود، زهره احمدی که از مشهد برای زیارت به قم آمده بود، می‌گفت: من در حد کتب درسی ایشان را می‌شناسم و قبلا اینطور بود که تصمیم گرفته بودم کارهایی که ایشان توصیه کرده بودند یا برای تهذیب نفس انجام می‌دادند را سرلوحه کارها و اعمالم قرار دهم ولی واقعا سخت است.

وی با اشاره به اینکه اساتید ما معمولا از کتاب ایشان استفاده می‌کنند، افزود: دنبال کردن و مطالعه کتاب‌های ایشان در مورد اخلاق واقعا ارزشمند است و هر شخصی بر این امر فائق نخواهد آمد.

این بانوی مسافر ادامه داد: ما معمولا سعی می‌کنیم سالی یک بار به قم بیاییم و مزار این بزرگوار را نیز زیارت کنیم که به‌دلیل شیوع کرونا مدت‌ها بود توفیق سفر به این شهر را نداشتیم و امروز این سعادت نصیب‌مان شد و خوشا به سعادت مردم قم که از سعادت همیشگی زیارت بهره‌مند هستند.

احمدی گفت: شهدا از جمله شاگردهای ایشان بودند که با بهره‌گیری از منش اخلاقی سعی کردند به اعلی علیین برسند هرچند این بزرگان باز خودشان را به‌واسطه خضوع، شاگردان شهدا می‌دانستند و کاش ما هم به‌واسطه افزایش معرفت بتوانیم به‌صورت قلبی ارتباطمان را با ایشان حفظ کنیم و بهره بگیریم.

کتاب المیزان به‌عنوان متود علمی و آموزشی و یک واحد درسی باشد

فاطمه احمدیان از شهروندان استان قم که در سطح سه حوزه در حال تحصیل است با اشاره به جایگاه علامه طباطبائی، گفت: ایشان خیلی خاص و غریب بودند و به نظرم علمشان را شخصی هنوز دریافت نکرده است، چراکه فقط ایشان صاحب کتاب المیزان بودند؛ تفسیر المیزان کتابی بی‌نظیر است و ترجمه ۲۰ جلدی دارد و اگر با لغات عربی آشنایی داشته باشید و از کتاب اصلی استفاده کنید خیلی بهتر است.

وی بیان کرد: اگر کتاب ایشان را علاوه بر استفاده در پژوهش‌ها در حوزه‌ها تدریس کنند و حتی با یک برنامه‌ریزی کلان به روش و متدی اخلاقی تبدیل کنند و از آن استفاده کنند تا جامعه در یک پروسه چند ساله مزین به این ویژگی‌ها شود خیلی کاربردی خواهد بود و به نظرم اگر از این کتب به‌عنوان متدی درسی و واحدی درسی استفاده شود واقعا مفید خواهد بود، چراکه تفسیر المیزان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و خیلی از مشکلات را قادر است حل کند.

روایتی از زائران مقبره علامه طباطبایی

علمی که ما داریم در مقابل علم علامه فقط حجاب و بازی است

این شهروند قمی گفت: ما هنوز به علامه به چشم آدم معمولی نگاه می‌کنیم و دیدیم که گاهی افرادی که ذره‌ای احساس فضل دارند حتی به اشکال‌گیری از ایشان اقدام می‌کنند در حالی که تفسیر المیزان متفاوت و جامع و کامل‌ترین تفاسیر است و شبیه تفضلی است که به ایشان شده است.

این بانوی طلبه تصریح کرد: ما همیشه به گدایی به در خانه این بزرگان می‌آییم ولی وقتی المیزان را می‌خوانیم تازه می‌فهمیم هیچ چیزی از دین را درک نکرده‌ایم. هر زمان که بر سر مزار ایشان حاضر می‌شوم درخواست می‌کنم از دریای علمی که دارند قطره‌ای را هم به ما هدیه بدهند، چراکه علمی که ما داریم همه حجاب است و بازی؛ بازی‌هایی که به‌واسطه دنیا گرفتارش هستیم.

وی افزود: نگاه علامه طباطبائی به قرآن خیلی عمیق بود؛ قطعا در پی هر نیم خط از کتاب المیزان مکاشفاتی بوده تا ایشان توانسته‌اند دریایی از مفهوم را در نیم خط بیان کنند؛ هر چقدر بیشتر مطالب ایشان را می‌خوانم بیشتر متوجه می‌شوم چقدر نگاه ما به مطالب قرآن سطحی است و باید قدر این روزی‌ها و نعمات الهی را دانست.

روایتی از زائران مقبره علامه طباطبایی

نقش پررنگ رسانه‌ها در گرایش مردم به زیارت قور علما

احمدیان گفت: امید است رسانه‌ها در پررنگ کردن نقش علما بیشتر تلاش کنند، چراکه وقتی دست گدایی به سوی علم این بزرگان داریم دریافت مفهومات در سطح نگرش ما بی‌تأثیر نیست و ما به بزرگواری ایشان امیدواریم. باید از این بزرگان خصوصا علامه طباطبائی حاجت‌های معنوی بخواهیم نه صرفا دنیوی؛ مثلا علم بخواهیم هر چند ناگزیریم دنیا و سلامتی هم بخواهیم ولی خوب است در کنار این موارد بخواهیم دعایمان کنند تا دنیا همه برایمان هیچ باشد و وابسته به این دنیا نباشیم، چون دنیا خوب و بدش می‌گذرد.

صبر علامه طباطبایی

محدثه کریمی از دیگر زائران مقبره علامه طباطبائی که در قامت معلمی آموزش و تربیت فرزندان ایران زمین را بر عهده دارد، گفت: من به علامه طباطبائی خیلی ارادت دارم، البته اگر قبول کنند و قابل باشم. موضوعی که از ایشان شنیدم و سعی کردم خودم از آن استفاده کنم و الگو بگیرم این است که ایشان در کلاس‌های درس‌شان خیلی صبور بودند؛ اگر سؤالی را حتی ۱۰ بار از این عالم بزرگوار می‌پرسیدند ناراحت نمی‌شدند و تا آن مسئله برای افراد حل نمی‌شد به راحتی عبور نمی‌کردند و سعی می‌کردند مسئله را از زوایای مختلف خیلی با صبوری و متانت پاسخ دهند.

شرمنده امام زمان(عج) هستم

زهرا نعیمی که بر سر مزار علامه طباطبائی نشسته و در حالی که اشک در چشمانش حدقه زده با بیان این جمله که ما به این دنیا آمدیم که واقعا چه کاری کنیم، ادامه داد: آدم احساس می‌کند که بعد از چند سال زندگی نه بچه خوب تربیت کردیم نه آنچه ایده‌آل بوده به آن رسیدیم و گاهی که به امام زمان(عج) فکر می‌کنم فقط شرمنده ایشان می‌شوم. یکی از حاجت‌های قلبی من این است که صاحب کتاب المیزان دعایم کند شرمنده امام زمان(عج) نشوم، شما هم از ایشان همین دعا را بخواهید خیلی مؤثر است.

روایتی از زائران مقبره علامه طباطبایی

علامه طباطبایی را بواسطه گریه شهید مطهری شناختم

یکی از حاضران به نام مریم حیدری که از یزد آمده بود و قطرات اشکش مثل قطرات شمع مدام در حال ریزش بر روی ماسک بود، گفت: من اولین بار علامه طباطبائی را وقتی شناختم که زمان فوت‌شان بود و در یکی از برنامه‌های تلویزیون آقای مطهری برایشان گریه می‌کرد؛ من ارادت به علامه طباطبائی را در واقع از شهید مطهری آموختم و فهمیدم ایشان یک شخص معمولی نبودند.

وی بیان کرد: آثار ایشان بسیار مظلوم واقع شده است، مگر اینکه استاد اهل دلی باشد و در این مسیر باشد و طهارت باطنی داشته باشند و از المیزان و دیگر کتب ایشان برای شاگردان توضیح دهد چون ما هنوز به آن درک و جنبه نرسیدیم که بتوانیم کتاب‌های علامه طباطبائی را بفهمیم و درک کنیم و چقدر زیباست این مصرع از شعر ایشان لطفا به این مصرع خیلی دقت کنید«رخ شطرنج نبرد آنچه رخ زیبا برد.»

یادآور می‌شود، مقبره علامه طباطبایی در فضای زیارتی مخصوص آقایان قرار دارد و به همین دلیل تنها از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ به زیارت بانوان اختصاص دارد. برای مدت یک ساعت بعد از نماز ظهر و عصر پرده‌ای را حائل می‌کنند تا بانوان راحت‌تر بتوانند نماز و دعا بخوانند که این هم به نوبه خود توفیقی است برای حضور در این فضای معنوی.

انتهای پیام/ هدی‌سادات چاوشی

ارسال نظرات