مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی

آمادگی ستاد مدیریت بحران استان برای مقابله با سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: مانورهای مختلف با سناریوی وقوع سیلاب برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان انجام شده و در این مانورها به‌کارگیری پمپ‌ها و تجهیزات امدادرسانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۵۵۳۹۱۵
|
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امید محترمی مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی از آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای مقابله با بارش‌های فصلی و سیل احتمالی خبر داد و گفت: با توجه به وظایفی که به عنوان یک دستگاه نظارتی و تسهیل‌گر در حوزه مدیریت و حوادث طبیعی بحران‌ها داریم، امسال نیز همچون سال گذشته موضوع سیلاب را به عنوان یک دستور کار اصلی در ستاد مدیریت بحران در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های لازم برای هماهنگی و انسجام دستگاه‌های مسئول صورت گرفته است، افزود: تقسیم وظایف صورت گرفته و یک بخشنامه چهل‌بندی عملیاتی برای تمامی دستگاه‌های عضو ستاد و ستادهای شهرستان‌ها ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی تصریح کرد: در این دستورالعمل موضوعات مختلفی از جمله لایروبی رودخانه‌ها تا ساماندهی مسیل‌ها، پل‌ها و قنوات در نظر گرفته شده است.

محترمی با اشاره به اینکه این دستورالعمل به شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی بحث حوزه مدیریت سیلاب و روان آب ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در سطح استان در مجموع ۹ هزار کیلومتر مسیل و رودخانه اصلی وجود دارد که ارزیابی آن‌ها در مقیاس یک ۲۵۰ هزارم مدنظر قرار گرفته است.

وی از تعیین سطح رودخانه‌های دارای اولویت به طول دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر خبر داد و تأکید کرد: این مهم در نقاطی که نیاز به بازگشایی دارد، مدنظر قرار گرفته و اصلاحات لازم صورت گرفته است.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی با اشاره به اینکه ابلاغیه به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز انجام شده است، تصریح کرد: در روستاها، دهیاری‌ها مسئول ساماندهی‌های این مهم هستند و اقدامات لازم را انجام داده‌اند، در صورتی که پلی به مرمت یا رودخانه‌ای به لایروبی نیاز داشته باشد اقدامات لازم مدنظر قرار گرفته و انجام شده است.

محترمی اضافه کرد: ساماندهی دیواره‌های رودخانه‌ها در محل‌هایی که نیاز به رفع خطر بود، انجام شده است و هم اینک مشکلی برای بارندگی‌های شدید در استان مرکزی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در موضوع تقاطع‌های جاده‌ای ۱۸۰ نقطه نیاز به ساماندهی شناسایی شده است، تاکید کرد: این مهم به راهداری، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها ابلاغ شده است تا اقدامات اصلاحی لازم صورت گیرد، همچنین مانورهای مختلف با سناریوی وقوع سیلاب برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان انجام شده و در این مانورها به‌کارگیری پمپ‌ها و تجهیزات امدادرسانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی ادامه داد: تیم‌های هلال‌احمر، آتش‌نشانی و اورژانس آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کرده‌اند و از آمادگی کافی برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی برخوردار هستند.

محترمی اضافه کرد: از شهروندان تقاضا داریم، زمانی که هشدارهای هواشناسی در سطح نارنجی و قرمز صادر می‌شود، احتیاط کنند و نکات ایمنی را مدنظر قرار دهند.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت بخشی از سدها، بندهای خاکی و سازه‌های آبخیزداری توسط آب منطقه‌ای، بخش دیگر توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشی نیز بر عهده جهاد کشاورزی است.

محترمی اظهار کرد: کارگروهی متشکل از سه دستگاه اجرایی تشکیل شد که بازدید از سدها و بندهای خاکی توسط آن‌ها صورت گرفت و مواردی که نیاز به اقدامات اصلاحی داشت، توسط کارگروه‌های مشخص مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری با مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان مرکزی ۷۴ پروژه عمرانی مقابله با سیلاب و افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری و روستایی در مناطق با ضریب بالای وقوع سیل، از محل اعتبارات مدیریت بحران و بازسازی، اجرا شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار