خبرهای داغ:
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان این که کتاب سرمایه بزرگی است که می تواند جامعه را احیا کند گفت: دشمن تاثیر کتاب بر افکار انسان را فهمیده است، لذا باید به سهم خود در ترویج فرهنگ کتابخوانی کوشا باشیم.
کد خبر: ۹۵۵۵۴۷۰
|
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، آیت اله سیدعلی شفیعی روز یکشنبه در آیین تقدییر از کتابداران در تالار آفتاب کتابخانه مرکزی که به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، افزود: کتاب و کتابت در هر عصر و زمانی وجود داشته است و برای یک فرد مسلمان با فرهنگ دینی و اسلامی ایجاب می‌کند که دست اندر کار حوزه کتاب و فعال این عرصه باشد.

وی ادامه داد: در این مسیر دانایی همه باید کوشا باشیم تا تمدن و فرهنگ بشری حفظ و ادامه پیدا کند.

آیت الله شفیعی با اشاره به بازدید از کتابخانه بین المللی مصر بیان کرد: کتاب‌هایی که جزء حفاری‌ها و کشفیات در اهرام مصر بودند به زبان فرانسوی و عربی در این کتابخانه ترجمه و به نمایش گذاشته شده بود که نشان می دهد کتاب در هر دورانی به تناسب حال و زمان وجود داشته است.

وی افزود: کتابخانه‌های آیت الله نجفی مرعشی در قم، کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های ملک از جمله کتابخانه‌ هایی با منابع غنی هستند که باید ارزش آن‌ها را درک کنیم.

جامعه‌ای پیشرفت خواهد کرد که با آگاهی به دانش کاربردی برسد

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این آیین با بیان این که بشر حیات خود را با خواندن و نوشتن آغاز کرده است گفت: جامعه‌ای پیشرفت و توسعه پیدا خواهد کرد که با آگاهی به دانش کاربردی برسد و این ویژگی بسیار مهمی است که مطالعه و علم اندوزی را حایز اهمیت می کند.

عبدالله افرازه شهاوند افزود: در حوزه سیاست گذاری و تشویق اقشار مختلف به کتابخوانی نقش کتابداران بسیار پررنگ و تاثیر گذاراست، لذا با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور همه اقشار جامعه باید در مسیر ترویج کتابخوانی گام بردارند تا سرانه مطالعه در کشور بالا رود و این نیازمند برنامه‌ریزی در این حوزه است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی علی‌رقم پیشرفت‌های بسیار زیاد نیاز است به موازات کتابخانه‌های تخصصی رشد کنند و از این نظر پاسخگوی تمام اقشار درحوزه‌های مختلف منابع کتاب باشند و کمبودها و نواقص نیز شناسایی شوند.

تقویت کتابخانه مستلزم تقویت مخازن است

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این که تقویت کتابخانه مستلزم تقویت مخازن آن است بیان کرد: در حوزه کتابخوانی نیز باید هم افزایی دستگاه ها مانند شرایط بحرانی شکل بگیرد و اگر قرار است مخازن کتابخانه به لحاظ محتوایی غنی شوند باید همه پای کار بیایند.

وی با اشاره به بحث اهدای کتاب افزود: مردم و سازمان‌ها و ادارات کتاب‌های بدون استفاده را به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند و از این جهت نیز هم افزایی باید اتفاق بیافتد.

شهاوند خطاب به کتابداران گفت: رشد سازمانی کتابخانه‌ها وابسته به نوع نگاه و عملکرد کتابداران است، از این جهت نیز ذائقه و نیاز مطالعاتی مردم در کتابخوانی را فقط کتابداران می توانند شناسایی کنند و در این مسیر نگاهتان باید نقادانه باشد.

وی ادامه داد: در بخش ارزیابی منابع موجود در مخازن کتابخانه‌ها، ارایه کتاب باید براساس نیاز بومی اقلیمی و فرهنگی هر منطقه باشد چرا که یک کتابخانه روستایی کتاب‌های متناسب با فرهنگ بومی خودش را نیاز دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تاکید کرد: مطالعه در کتابخانه‌های عمومی به دانش آموزان مدارس، کنکوری ها و دانشجویان دانشگاه ها محدود نشود و همه اقشار و مشاغل دیگر نیز از کتابخانه های عمومی استفاده کنند که نقش کتابدار در این زمینه بسیار پر رنگ است.

گفتنی است در این آیین از کتابداران برخی کتابخانه های عمومی استان، پیشکسوتان این حوزه و کتابخوان‌های برتر در رده های سنی مختلف با اهدا لوح تقدیر تجلیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار