خبرهای داغ:
مصاحبه با نخبه قرآنی و اجتماعی خواهر بسیجی

هدفی که در زندگی خود دنبال می‌کردم خدمت به قرآن و خلق بوده است

به مناسبت هفته بسیج خبرنگار خبرگزاری بسیج شهرستان هرند مصاحبه ای با نخبه قرآنی و اجتماعی خواهر بسیجی شهر هرند انجام داد .
کد خبر: ۹۵۵۹۶۶۰
|
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرستان هرند ؛ به مناسبت هفته بسیج ، خبرنگار این خبرگزاری مصاحبه ای با نخبه قرآنی و اجتماعی بسیجی شهر هرند خواهر بسیجی فاطمه اسلامی هرندی داشت که این مصاحبه به شرح ذیل می باشد :

خبرنگار خبرگزاری بسیج : لطفا خود را معرفی کنید ؟

بنده خانم فاطمه اسلامی هرندی دارای مدرک تحصیلی دکتری مدیریت آموزشی و همچنین دارای سابقه ۲۵ سال اشتغال در آموزش و پرورش که از این زمان ۱۸ سال به مدیریت مدارس دبیرستان و هنرستان مشغول بوده‌ام . اینجانب فرزند شهید والامقام رضا اسلامی و در یک خانواده با چهار خواهر و برادر هستم.

خبرنگار خبرگزاری بسیج : هدف از حضور فعال شما در عرصه های قرآنی و اجتماعی چیست ؟

خانم فاطمه اسلامی هرندی : هدفی که در زندگی خود دنبال می‌کردم خدمت به قرآن و خلق بوده است. به طور قطع می‌توان به این نکته اشاره کرد که خدا را شاکر هستم چرا که در تمام فعالیت‌های اجتماعی و قرآنی و موفقیت‌های کسب شده، بانوانی بودند که با بنده همراهی مداوم و منسجم را داشتند بر خود لازم می‌دانم که از این افراد به ویژه افراد شاغل در حوزه بسیج خواهران شهرستان و مربیان قرآن شهرستان قدردانی کنم.

خبرنگار خبرگزاری بسیج : رزومه ای از حضور خود در بسیج را بیان کنید ؟

نخبه بسیجی : از سال ۱۳۷۵ در بسیج محلی شهر هرند مرتبط شده و در کلاس‌های این مجموعه به عنوان یک دانش آموز شرکت داشتم. سپس با ورود به دانشگاه با بسیج دانشجویی و پس از فراغت از تحصیل با بسیج فرهنگیان ارتباط داشتم و عضو بسیج بودم. در برنامه‌های مختلف بسیج فرهنگیان مشارکت داشتم پس از انتصاب در پست مدیریت مدارس چند سال حکم انده بسیج دانش‌آموزی پایگاه در دبیرستان را عهده‌دار بودم. همچنین چند دوره آموزشی از جمله دوره آموزش و پرورش را به نمایندگی بسیج فرهنگیان به عنوان مدرس دوره حضور داشتم. یکی از فعالیت‌های بارزی که با همکاری بسیج دانش آموزی و بسیج محلی انجام دادم برگزاری دو یادواری شهدا در سطح شهرستان بود. یکی از این یادواره‌ها سال تحصیلی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ برگزار شد این در حالی بود که در زمان کرونا بودیم به دلیل شرایط بحرانی این یادواره در گلستان شهدای شهر هرند در فضای باز برگزار شد. یادواره دوم روز حماسه و ایثار شهرستان هرند سال ۱۴۰۲ در امامزاده اسحاق علیه السلام شهر هرند با فعالیت دانش آموزان هنرستان اسوه و گروه‌های سروده دانش آموزان مدارس نبوت و حاج آقا جعفر ناظمی برگزار گردید. به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس چند سال متوالی متقاضی اجرای برنامه زنگ ایثار در مدارسی بودم که مدیر آن بودم. همزمان با نواختن زنگ ایثار و برنامه هفته دفاع مقدس برنامه بازگشایی مدارس را در سطح شهرستان به نمایندگی آموزش و پرورش پیگیر بودم. همچنین به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی و هفته بسیج و مستضعفین سپس دهه فجر برنامه‌های مناسبتی از جمله غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و دیدار با مادران شهدا در روز مادران شهدا، برگزاری نمایشگاه پوستر تجلیل از خانواده شهدا... را با همراهی دانش آموزان داشتیم.

 خبرنگار خبرگزاری بسیج : چه فعالیت های قرآنی داشته اید ؟

خانم اسلامی : از سال ۱۳۸۰ وارد کلاس‌های حفظ قرآن جامع القرآن اصفهان شعبه تختی شدم. پس از حفظ ۲۶ جز از قرآن کریم و حضور در هرند توانستم کلاس‌های حفظ و روخوانی قرآن را در هرند شروع کنم. در این زمان توانستم چندین نفر را به عنوان مربی کلاس‌های قرآن معرفی کرده و آموزش دهم. علاوه بر این توانستم چند حافظ قرآن و حافظ ۱۵ جزء را تربیت کنم. با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌های قرآن به شکل خود جوش انجام می‌شد همکاری بسیج و مساجد را در زمینه مکان کلاس مرتب داشتیم. کلاس‌های قرآن شهر حرم از سال ۱۳۹۲ در زمینه حفظ بزرگسالان حفظ خردسالان و کودکان و روخوانی شروع شد. این کلاس‌ها در پایگاه‌های بسیج یا کانون فرهنگی مساجد برگزار می‌شد. از نتایج این کلاس‌ها می‌توان به مشارکت قرآن آموزان در برنامه‌های قرآنی و مسابقات اشاره کرد. از سال ۱۴۰۰ همکاری خودجوش دارالقرآن خواهران هرند با بسیج بیشتر شد اکثر کلاس‌های قرآن در پایگاه‌های بسیج شهر برگزار می‌شد. از جمله این کلاس‌ها کلاس روخانه‌ای و روانخوانی ویژه کودکان و خردسالان و نوجوانان کلاس حفظ از ابتدای قرآن کلاس تثبیت محفوظات می‌توان نام برد. دارالقرآن خواهران هرند به پیشنهاد فرمانده پایگاه فاطمه الزهرای حرم توانست ماه رمضان ۱۴۰۲ برنامه جز خانه دختران را برگزار کند این برنامه در اولین روز ماه مبارک رمضان با حضور ۶۲ نفر از دختران شروع شد و در پایان با حضور ۲۱۱ نفر از دختران و تربیت یک گروه سرود کار خود را در عید فطر به پایان رساند. از موفقیت‌های برگزاری این دوره می‌توان به این نکته اشاره کرد که در ابتدای شروع جزخوانی هیچ کدام از دختران حاضر در برنامه تمایلی به قرائت قرآن به شکل بلند و برای سایرین نداشتند اما در روز پایان جزخوانی مربیان حاضر از بسیج و دارالقرآن توانسته بودند با برنامه‌ریزی و پیگیری ۶۵ نفر را به عنوان قرائت کننده قرآن در روزهای جزخوانی تربیت کنند. همچنین گروه سرود این قاریان در روز عید فطر سرود خود را در مصلی نماز عید فطر برگزار کردند.

 خبرنگار خبرگزاری بسیج : خلاصه ای از دوران تحصیلات و فعالیت های آموزشی و شغلی خود را شرح دهید ؟

نخبه بسیجی : تحصیلات کارشناسی در رشته دبیری زبان انگلیسی، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مدیریت آموزشی که در مقطع دکتری به عنوان دانشجوی نخبه انتخاب گردیدم. در زمان تحصیلات تکمیلی ۵ مقاله علمی پژوهشی در مجلات علمی پژوهشی دنیا به ثبت رساندم همچنین در ۱۴ همایش بین المللی و ملی شرکت کرده و مقالات خود را به چاپ رساندم. طی زمان اشتغال در مدیریت دوبار به عنوان مدیر نمونه شهرستان و یک بار به عنوان مدیر نمونه استان معرفی شدم و امتیاز لازم را کسب کردم. طی زمان مدیریت دوبار کسب رتبه ممتاز استانی و کشوری در تدوین برنامه سالانه مدارس را داشتم.همچنین سال تحصیلی 1397 به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شده و سال 1402 رتبه دوم استان در برنامه ها و فعالیت های هنرستان را کسب کردم.

همچنین توانستم بر اساس ساخت‌های تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فعالیت‌های تربیتی و مناسبتی اسلامی ایرانی در مدرسه داشته باشم. از جمله فعالیت‌ها می‌توان اشاره به برپایی نمایشگاه کارآفرینی در دبیرستان پروین اعتصامی همچنین نمایشگاه‌های مرتبط با کارآفرین مهارت افزایی و درآمدزایی در هنرستان اسوه داشته باشم. با توجه به عملکرد و ارتباط اجتماعی با مردم شهرستان در برپایی نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های جمعی با سایر ارگان‌ها به نمایندگی مدرسه ارتباط و همکاری داشتم.

در دوره فعالیت در آموزش و پرورش چندین دوره ضمن خدمت و کارگاه آموزشی را به عنوان مدرس دوره مشارکت داشتم. از جمله این دوره‌ها می‌توان به دوره آموزشی اقدام پژوهی، درس پژوهی، طراحی آموزشی، مبانی نظریه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد. در زمان مدیریت به عنوان استاد در دانشگاه آزاد هرند به مدت ۴ ترم و در دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا و شهید رجایی به مدت ۵ ترم اشتغال به تدریس داشتم.

خبرنگار خبرگزاری بسیج : چه فعالیت‌های اجتماعی موثری در سطح شهرستان داشته اید ؟

خانم اسلامی : با توجه به مناسبت‌های مختلف ارتباط مستمر با فرمانداری شهرستان، امامزاده اسحاق علیه السلام ، کمیته امداد ، بهزیستی ، مدرسه استثنایی اندیشه ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ، کانون شهید بهشتی هرند ، کانون پیشرفت ، گروه رستا و کانون بانوان شهرستان داشته و دارم. در فرمانداری هرند نیز به عنوان عضو قرارگاه جوانی جمعیت در بوم نویسی جوانی جمعیت شهرستان هرند مشارکت داشته و توانستیم رتبه برتر استان را در زمینه بوم نوشته شده کسب کنیم. علاوه بر این در حوزه توانمند سازی بانوان شهرستان پیگیری دوره‌های آموزشی سایر فعالیت‌های مربوط به کارشناسی بانوان تا چند ماه پیش با این کارشناسی در فرمانداری همکاری داشتم . در بهزیستی شهرستان هرند با توجه به بزرگداشت روز جهانی معلولین با حضور هنرجویان هنرستان اسوه شهر هرند در مدرسه اندیشه حاضر شده و برای دانش آموزان این مدرسه برنامه‌های مرتبط و مقتضی با شرایط آنان اجرا کردیم. یکی دیگر از فعالیت‌های مرتبط با بهزیستی همکاری با افراد فعال در پرورشگاه هرند جهت آماده کردن وسایل مورد نیاز یا کمک کردن به مربیان فعال و خودجوش در اجرای برنامه‌های تربیتی بودم. در کمیته امداد با توجه به شناخت از دانش آموزان و ارتباط با مردم جامعه ، توانستم کمک‌های مردمی را جهت حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و خانواده‌های نیازمند داشته باشم. کانون پیشرفت و گروه رستا که فعالیت خود را از مهرماه ۱۴۰۱ در شهرستان هرند شروع کردند ، از جمله فعالیت‌هایی که با این مجموعه با همراهی چند نفر از خواهران به ویژه همراهی فرمانده پایگاه فاطمه الزهرا سلام الله علیها شهر هرند داشتم به این موارد اشاره می‌شود: تدوین برنامه سالانه ورزشی شهرستان، تدوین برنامه اقدام شهرستان بر اساس برنامه مدون در زمینه مشکلات شهر هرند به ویژه در زمینه بانوان و خانواده، مشارکت با گروه رستا و کانون پیشرفت خواهران جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی و توانمندسازی بانوان در دانشگاه علمی کاربردی هرند و شاهزاده حیدر و امامزاده اسحاق علیه السلام . همچنین در زمینه راه‌اندازی هنرستان پیشرفت ، برنامه‌های ورزشی و مسابقات ، اجرای برنامه کتابخوانی با عنوان مثبت ۳ ، برگزاری برنامه‌های مناسبتی از جمله گرامی‌داشت عید غدیر، شناسایی تعدادی از افراد جهت دریافت وام بنیاد برکت همکاری و فعالیت داشته‌ام. در زمینه برگزاری کلاس های قرآنی و مسابقات با اداره اوقاف همکاری داشته ام . در زمینه برنامه های مربوط به سازمان تبلیغات به ویژه تشکیل هیئت دختران و گروه دختران، با همکاری و همراهی و به پیشنهاد پایگاه های بسیج خواهران با سازمان تبلیغات اسلامی در ارتباط بوده ام.

خبرنگار خبرگزاری بسیج : آیا در زمینه کتاب و کتابخوانی فعالیتی هم داشته اید؟

خواهر بسیجی نخبه : از جمله ارتباطاتی که با کتابخانه شهرستان هرند داشتم برگزاری کلاس‌های مشاوره با همکاری مسئولین کتابخانه در این مکان بود. علاوه بر این به مناسبت هفته گرامیداشت کتابخانه و کتابدار همزمان با تجلیل از کتابداران با حضور دانش آموزان در این مجموعه آنان را ترغیب به عضویت در کتابخانه میکردم.

 خبرنگار خبرگزاری بسیج : آیا مشاوره تحصیلی یا فردی برای دانش آموزان و بسیجیان داشته اید ؟

خانم اسلامی : با توجه به اینکه رشته دانشگاهی بنده مدیریت آموزشی و بین رشته‌ای می‌باشد می‌توانم مشاوره تحصیلی یا فردی خانوادگی به افراد متقاضی ارائه دهم . مشاوره تحصیلی دانش آموزان با راه‌اندازی آموزشگاه علمی آزاد فرهنگ توسعه یافت به دانش آموزان علاوه بر برگزاری آزمون‌های کانون فرهنگی آموزش ، مشاوره تحصیل در زمینه روش‌های مطالعه برنامه‌ریزی و نحوه مطالعه ویژه کنکور ارائه می‌شد . همچنین در زمینه چالش‌های فردی و خانوادگی و ازدواج ارائه راهکار و برگزاری جلسه با افراد متقاضی را داشته و دارم.

خبرنگار خبرگزاری بسیج : درپایان اگر فعالیت دیگری دارید بیان کنید ؟

خانم اسلامی : همکاری با رابط بانوان آموزش و پرورش شهرستان ؛ علاوه بر اینکه با رابط بانوان شهرستان هرند در زمینه فعالیت‌های مرتبط با دختران و بانوان همکاری داشتم به عنوان دبیر کارگروه جهادی کوثر از طرف آموزش و پرورش به اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شدم ، فعالیت‌های مختلف از جمله اجرای طرح شهید عجمیان را پیگیری کردم و همچنین فعالیت‌های این کارگروه را به طور مستمر ارائه دادم .

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار