مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) گفت: اولین درسنامه تخصصی هویت زن مسلمان ایرانی همراه با معرفی الگوها و چهره های برتر بانوان استان به همت تیم پژوهشی جامعه زنان استان جمع آوری و در قالب کتاب به چاپ رسید.
کد خبر: ۹۵۶۰۴۱۳
|
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰

ضرورت روایت درست از زن مسلمان اصیل ایرانی آمیخته با فناوری روز/ایجاد ۴۷۰ مهد و مکتب خانه قرآنی با رویکرد تربیتی دینی و انقلابی در استان خراسان رضوی

رویا حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، با اشاره به اقدامات اساسی و مهمی که از هفته بسیج سال گذشته تاکنون انجام شده، اظهار کرد: کلیه برنامه های بسیج جامعه زنان استان در موضوعات تخصصی به صورت قرارگاهی در قالب قرارگاه تعالی زن و خانواده اقدام می شود.

وی تصریح کرد: در قرارگاه تعالی زن و خانواده، هدف انسجام بخشی همه ظرفیت‌های درون سازمانی برای رشد و تعالی در حوزه زنان و خانواده است، این قرارگاه با رویکرد مسئله محوری نسبت به مسائل اولویت بندی شده حوزه زنان و خانواده به طورخاص می پردازد و به دنبال اینست که با نتیجه و پیامدنگری نسبت به حل مسائل به نتایج لازم هم برسد.

ضرورت روایت درستی از زن مسلمان اصیل ایرانی آمیخته به فناوری روز

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه ذیل قرارگاه، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده است، بیان کرد: اولین کارگروه تخصصی، هویت زن مسلمان ایرانی است که برپایه مسئله بحران هویت زن مسلمان ایرانی شکل گرفته است. ‌

وی افزود: در این ۶ ماهه توانسته ایم به مبحث گفتمان هویت در حوزه زن مسلمان ایرانی بپردازیم و این گفتمان با موضوع تبیین و روایتگری با فناوری جدید به روز شده است در حال حاضر، دستاورد ها، برنامه ها و موضوعات مختلفی در این ۴۵ سال انقلاب اسلامی داریم که ضروریست روایت درستی از زن مسلمان اصیل ایرانی بیان شود که اگر با فناوری روز آمیخته گردد می تواند روایت های جذاب را برای داخل و هم خارج کشور تولید کند.

حیدرزاده، تاکیدکرد: در اقدام بعدی که ما برای کارگروه هویت داریم موضوع تجمیع تمام محتوا هایی که در حوزه هویت است و آن محتوای تخصصی است که به همت تیم پژوهشی جامعه زنان استان جمع آوری شده و توانسته به چاپ کتاب برسد.

تألیف اولین درسنامه تخصصی هویت زن مسلمان ایرانی به همت تیم پژهشی

وی تصریح کرد: تألیف اولین درسنامه تخصصی هویت زن مسلمان ایرانی که تمام ابعاد هویتی را به صورت جامع و کامل پوشش می‌دهد و به آن از زوایای مختلف می پردازد تدوین و تنظیم شده است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) افزود: موضوع بعدی که ما در بحث کارگروه هویت در حال پیگیری آن هستیم معرفی الگوها و چهره های برتر بانوان در سطح استان است که تاکنون ۷۰ بانوی استانی که در زمینه های مختلف به عنوان چهره و شاخص هستند شناسایی شده و بیوگرافی اولیه آنها بررسی شده و قرار است که تا پایان سال مجله تصویری آن ۷۰ بانو تولید شده و به همه بانوان استان معرفی شوندکه بتوانند از آن بهره برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوع بعدی که در کارگروه تخصصی زن و خانواده به آن پرداخته شده موضوع مادر و کودک است، تاکیدکرد: در حوزه مادران تمرکز ما بر ارتقای توانمندی ها و مهارت های مادران در حوزه فرزند پروری و تربیت فرزند است.

ایجاد ۴۷۰ مهد و مکتب خانه قرآنی با رویکرد تربیتی دینی و انقلابی

حیدرزاده با اشاره به حوزه کودک که تمرکز بر رویکرد تربیتی کودک به سمت رویکرد دینی و انقلابی است تا با آموزه های انقلابی و دینی آشنایی پیدا کند، افزود: در حال حاضر ۴۷۰ مهد و مکتب خانه قرآنی را در این حوزه داریم که با همین رویکرد فعالیت دارد و خدمات بسیاری در این حوزه به خانواده ها در سطح محلات ارائه می شود که شامل: خدمات مشاوره ای، تربیت کودک، آشنایی با آموزه های دینی و انقلابی و به دنبال اینست که در حوزه تخصصی مادر و کودک بتواند به صورت عمیق و تاثیر گذار ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: کارگروه اشتغال و کارآفرینی برای بانوان جزو کارگروه های اصلی ما در قرارگاه تعالی زن و خانواده است و از اقدامات مهم این کارگروه که باتکیه بر روش های علمی در حال انجام است، مشاوره و کسب و کار پایدار را با رویکرد علمی و تخصصی دنبال می کند که از نتایج آن ایجاد ۱۰۵ مرکز تخصصی کارآفرینی ویژه بانوان در سطح استان است.

ایجاد ۱۰۵ مرکز تخصصی کارآفرینی ویژه بانوان با ۱۳۰۰ شغل پایدار

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا (ع) افزود: به واسطه این تعداد مرکز تخصصی کارآفرینی بیش از ۱۳۰۰ شغل پایدار را از سال گذشته تاکنون برای بانوان در سطح استان ایجاد کردیم که با استفاده از همه ظرفیت های محلی و کارآفرینان و تولید کنندگان در سطح استان توانستیم به این جایگاه برسیم و هدف ما در این کارگروه توسعه مشاغل خانگی و خانواده محور است یعنی قرار نیست بانوی خانه اگر می خواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد از محیط خانواده دور شود بلکه در بستر خانه و خانواده بتواند فعالیت اقتصادی خود را داشته باشد و به عنوان زن سرپرست خانواده و یا بانوی خانه به اقتصاد خانواده کمک کند و با این دیدگاه ما، فعالیت های ویژه ای را در سطح استان در حال انجام داریم که امیدوارم نتایج خوبی را تا پایان سال و سال های آینده داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به کار گروه جمعیت، افزود: با توجه به موضوع بحران جمعیتی که ما در کل کشور شاهد آن هستیم به دنبال این هستیم که در قرارگاه تعالی زن و خانواده با تشویق و ترغیب مادران در سطح استان به موضوع فرزندآوری و اهمیتی که در حال حاضر در این حوزه وجود دارد بپردازیم.

 تشویق مادران به فرزندآوری با تولد ۹ هزار ۹۵۰ فرزند در سال ۱۴۰۱

حیدرزاده، تصریح کرد:کارگروه‌ جمعیت با بیش از ۵۰ عنوان برنامه در سطح رده ها در حال انجام فعالیت در این زمینه است و خروجی این اقدامات اینست که ما ۹ هزار ۹۵۰ مورد تولد فرزند در سال ۱۴۰۱ داشته ایم که به واسطه همین برنامه های تشویقی و ترغیبی و فعالیت های کنش‌گران ما در سطح استان است که توانستیم نتایج خوبی به دست آوریم و اگر در مقایسه موالید استان بخواهیم در سال ۱۴۰۱ به آن بپردازیم حدود ۹/۸ از موالید استان را به خودش اختصاص داده است و این کمک به افزایش نرخ موالید استان با این اقدامات بوده است.

کمک به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مورد ازدواج و پیشگیری از حدود ۱۴۰۰ مورد طلاق در استان

وی افزود: درحوزه ازدواج و طلاق هم کارگروه تخصصی با عنوان کارگروه تحکیم بنیان خانواده به صورت ویژه در حوزه ازدواج فعالیت داشته است که بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مورد ازدواج در سطح استان شکل گرفته است و از حدود ۱۴۰۰ مورد طلاق هم پیشگیری شده است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا (ع) با اشاره به اینکه موضوع بعدی که در قالب کارگروه تخصصی در حال پیگیری است کارگروه زیست عفیفانه است، تصریح کرد: این کارگروه با تمرکز بر مسائل و آسیب هایی که ما در حوزه عفاف و حجاب در سطح استان داریم همه ظرفیت هایی که در این حوزه فعال هستند را تجمیع می کند و قرار است با نتیجه مثبت و خوب تاحدودی از آسیب هایی را که در این حوزه است کاهش دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۲ پایگاه تخصصی زیست عفیفانه را از سال گذشته تاکنون ایجاد کردیم و امسال هم این ظرفیت ها در حال تجمیع است تا بتواند کنش گری فعالی را در این حوزه و بخش های فرهنگی، اجرایی و اقدامات تربیتی و عملیات های میدانی داشته باشد و کمک به حل این مشکل و آسیب اجتماعی نیز باشد.

حیدرزاده، بیان کرد: هفته گرامیداشت بسیج امسال با شعار محوری « بسیج، امید ملت ایران » برنامه ها به صورت قله ای در حال انجام است و برنامه جریان سازی فرهنگی و تبلیغی در برنامه‌های معاونت ها و اقشار بسیج شکل گرفته است از این رو برنامه ای که به عنوان برنامه قله ای کشور مطرح است و به دنبال آن ما باید در کل کشور آن برنامه را داشته باشیم یک اجلاسیه است.

وی افزود:اجلاسیه ملی شهدای زن اهل سنت کشور که با محوریت استان گلستان در شهر گرگان ۸ آذرماه برگزار شد و به تبع آن در استان خراسان رضوی هم ما برای یک شهیده زن اهل سنت، شهیده «گلناز قدیری» که جزو شهدای منا است، این بزرگداشت را برنامه ریزی کردیم که یادواره این شهیده اهل سنت در شهر تایباد با حضور همه بانوان ایثارگر اهل سنت و اهل تشیع ۶ آذرماه برگزار شد.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا (ع) گفت: اجتماع دختران حاج قاسم در برنامه میقات الصالحین در کل استان برگزار شد و دختران نوجوان و جوان ما که در حلقات صالحین و پاتوق های دخترانه عضو بودندقبل از نماز جمعه در این اجتماع شرکت کردند.

اجرای رزمایش اقتدار بسیجیان با حضور گردانهای کوثر

وی اظهار کرد:برنامه های متعدد و مختلفی هم درحوزه زنان و خانواده در هفته بسیج امسال اجرا شد ازجمله؛ کارزار شیفتگان خدمت بود که تمرکز این برنامه در موضوع زن و خانواده در محلات آسیب دیده استان و کمک به حل مسائل حوزه زنان و خانواده در این محلات نیز بود.

حیدرزاده اضافه کرد: ویژه برنامه های خاص دیگری هم در بخش های؛ خدمات محلی که به صورت تهیه بسته های کمک معیشتی، کمک به خانواده های معسرین و اجرای برنامه های خدمات مشاوره ای در محلات کم برخوردار و برنامه های اختصاصی کودکان، دختران و بانوان متناسب با ظرفیت های محلی این نشست ها و دورهمی ها و برنامه ها در سطح محلات مختلف در راستای خدمات رسانی اجرا شد.

وی با اشاره به برنامه هایی که با محوریت گروه های جهادی خدمات رسان در محله اجرا شد، تأکید کرد: این گروه های جهادی باهمه ظرفیت و توان در جامعه هدف با رویکرد خدمت به مردم در همه عرصه ها فعالیت داشتند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: ویژه برنامه دیگری در قالب مباحث امنیتی_دفاعی با عنوان رزمایش اقتدار بسیجیان در این هفته با حضور گردان های کوثر درکل استان برگزار شد.

خبرنگار/دوست حصار

ارسال نظرات
پر بیننده ها