گناه، میان ما و رحمت و تفضّلات الهی، حجاب میشود/فدک در فرهنگ شیعه، نمادی از یک معنای بزرگ است
به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر گرامیداشت روز دانشجو و ایام فاطمیه، به شرح زیر است:
در خطبه هفته گذشته عرض شد، کسانیکه با برنامه در حال تربیت نفس هستند، اگر خطایی مرتکب شود بنابر آیه ۱۳۵ آل عمران، سریع بیاد خدا میافتند و توبه میکنند وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ ...، استغفار و طلب مغفرت علاوه بر اینکه انسان، متوجه گناهی که مرتکب شده و پیشمان است که استغفار یک بخش از برگشت به مسیر اصلی طلب بخشش و توبه است، آثار دیگری هم دارد و یک ذکر مجرب و اثرگذار در زندگی انسان است، لذا توصیه شده فراوان این ذکر را بگوئید و عدد ندارد، در کتاب شریف بحارالانوار ج ۷۴ ص ۱۷۲ روایتی نقل شده از لسان مبارک نبی مکرم خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که اگر کسی زیاد استغفار بگوید، در زندگی او سه اتفاق خوب و مبارک میافتد، فرمود: مَنْ أَکْثَرَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِب، اول اینکه هر هَمّ و غَمّی داشته باشد، خدای متعال فَرَج و گشایش برای او ایجاد میکند، مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً دوم اگر ضیق و تنگدستی و سختی در زندگی داشته باشد، خدای متعال راه خروج از آن سختی و تنگدستی را به او نشان میدهد و او را از آن شرایط خارج میکند وَ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً و برکت سوم را فرمود از جاییکه گمان نمیکند، خدای متعال روزی او را میرساند وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِب، استغفار، یعنی طلب مغفرت و آمرزش الهی برای گناهان، یکی از نعمتهای بزرگ الهی است. یعنی خداوند متعال، باب توبه را به روی بندگان باز کرده است، تا آنها بتوانند در راه کمال پیش بروند و گناه زمینگیرشان نکند؛ چون گناه، انسان را از اوج اعتلای انسانی ساقط میکند. هر کدام از گناهان، ضربهای به روح انسان، صفای انسانی، معنویت و اعتزاز روحی وارد میآورند و شفّافیت روح انسان را از بین میبرند و آن را کدر میکنند. گناه، آن جنبه معنویتی را که در انسان است و مایه تمایز انسان با بقیه موجودات این عالم مادّه است، از شفّافیت میاندازد و او را به حیوانات و جمادات نزدیک میکند.
این استغفار اگر درست انجام گیرد، باب برکات الهی را به روی انسان باز میکند. همه آنچه که یک فرد بشر و یک جامعه انسانی از الطاف الهی احتیاج دارد -تفضّلات الهی، رحمت الهی، نورانیت الهی، هدایت الهی، توفیق از سوی پروردگار، کمک در کارها، پیروزیها در میدانهای گوناگون- بهوسیله گناهانی که ما انجام میدهیم، راهش بسته میشود. گناه، میان ما و رحمت و تفضّلات الهی، حجاب میشود. استغفار، این حجاب را برمیدارد و راه رحمت و تفضّل خدا به سوی ما باز میشود. این، فایده استغفار است؛ لذا در روایات مانند روایتی که عرض شد و در چند جا از آیات قرآن ملاحظه میکنید که برای استغفار، فواید دنیوی و گاهی فواید اخروی، مترتّب دانسته شده است. مثلاً سوره هود آیه ۵۲: «وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا» - اى قوم من از پروردگارتان آمرزش بخواهید سپس به درگاه او توبه کنید [تا]از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد- و آیات دیگر اینگونه به ما نوید میدهد، همه اینها، اینطور قابل فهم و قابل توجیه است که راه این تفضّلات الهی، به برکت استغفار، به سوی دل و جسم انسان و جامعه انسانی باز میشود؛ لذا استغفار مهم است که در زندگی انسان مؤمن نقش مهم و تعیین کنندهای دارد لذا در مسیر حرکت، در میان کارها و هر زمانی که بدست آوردید این ذکر شریف استغفار را بگوئید خصوصا ۷۰ مرتبه بعد نماز عصر را، مطمئنا این ذکر از روی اعتقاد و با توجه باید گفته شود. خدامتعال توفیق تقوا و ترک گناه و توبه عنایت فرماید. ان شاءالله (نصر)
در فرهنگ شیعه، «فدک» نمادی از یک معنای بزرگ است که هرگز در محدوده یک قطعه زمین نمیگنجد و همین معنا، رمزی است که سطح تقابل را از یک مبارزه سطحی و محدود، به مبارزه تاریخی حق و باطل تعمیق بخشیده است؛ از این رو لحن الهی حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها بیانگر این حقیقت است که اعتراض ایشان تنها به غصب یک ملک به نام فدک نیست. آیاتی که حضرت در خلال این خطبه شریف بدانها اشاره میکنند آیاتی است که باید بیشازپیش در آن دقت و تأمل شود. نمونههایی از این اشارات فاطمی سلام الله علیها را عرض میکنم:
نمونه اول:حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در بخشی از خطبه شریف خویش که به ماجرای سقیفه و انحراف مسیر رهبری جامعه اشاره میفرماید، توجیه دروغین سردمداران این انحراف به بهانه جلوگیری از فتنه و هرجومرج در جامعه را عنوان میکنند و در برابر توجیهشان این آیه را تلاوت میفرمایند: «أَلَا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ» (توبه: ۴۹) و در ادامه کار آنها را کنار نهادن قرآن کریم میشمارند و این آیه نورانی را تلاوت میفرمایند: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ» (آل عمران: ۸۵). به بیان مرحوم آیتالله مصباح یزدی: این آیه پاسخ مناسبی برای مدعیان پلورالیسم است که سخن از نیکویی همه ادیان به میان میآورند و مدعیاند فرقی نمیکند انسان چه دینی را برگزیند؛ اما مخاطبان حضرت زهرا علیها السلام چنین نظری را بیان نکرده بودند و از انتخاب دینی دیگر سخنی به میان نیاوردند. پس باید دید حضرت به چه مناسبتی این آیه را تلاوت فرمودند؟
نمونه دوم: امام باقر علیه السلام در تفسیر عبارت قرآنی «الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى» (احزاب:۳۳)، فرمودند: «سَتَکُونُ جَاهِلِیةٌ أُخْرَى» (تفسیر نورالثقلین). هم چنانکه پیامبر صلی الله علیه و آله نیز فرمودهاند: «بُعِثتُ بَینَ جَاهِلِیتَینِ، لَأُخراهُما شَرٌّ مِن أَولاهُما. هرگونه دورشدن از برنامههای الهی و شرع مقدس در هر زمان و مکانی «جاهلیت» است. جاهلیت و حیات جاهلانه دو علامت اصلی دارد: (۱) حاکمیت طاغوت و کنار رفتن مدیر الهی (۲) تغییر ارزشها. وقتی ارزشها عوض شود، انسانهای بیگانه با ارزشها ارزشمند میشوند. قرآن میفرماید: جاهلیت در چهار زمینه زندگی مردم را درگیر میکند: «ظن»، «حکم»، «تبرج»، «حمیة». «ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ» (آل عمران:۱۵۴)، افکار و اعتقادات جاهلانه (مانند مکاتب بی ارزش غربی مانند: ماتریالیسم، سکولاریسم، صهیونیزم، وهابیت، بهائیت و...). «حُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ» (مائده:۵۰)، قوانین جاهلانه (قانون ربا، جهادالنکاح، ازدواج سفید و...). «تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ» (احزاب:۳۳)، سبک زندگی جاهلانه. «حَمِیَّهَ الْجاهِلِیَّةِ» (فتح:۲۶)، ارتباطات و وابستگیهای جاهلانه. استناد حضرت زهرا سلام الله علیها به آیه «أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیةِ یبْغُونَ؟» (مائده:۵۰)، هشداری است علیه شروع عصر جاهلیت دوم است و اساسا هدف قیام حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها، از بین بردن جاهلیت ثانی بود. همچنانکه جهلستیزی از مهمترین اهداف عاشورا است، از طرفی فاجعه عاشورا، ریشه در جهل مردم داشت: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ» که در زیارت اربعین میخوانیم. حقیقت این است که اگر حضرت لابلای سخنان شریف خود چنین آیاتی را تلاوت فرمود به این علت بود که با دیده تیز و حقیقتبین خودشان میدیدند راهی که مسلمانان در پیش گرفته و زاویهای که با حق ایجاد کردهاند پایانی جز کفر و شرک نخواهد داشت، باید در اینباره فکر کرد، که چرا کار مسلمانانی که در رکاب پیامبر (ص) بودند، جز اندکی همچون سلمان، ابوذر و مقداد، به جایی رسید که حضرت صدیقه طاهره علیها السلام اینگونه آنها را توبیخ کرد؟ ما هم اگر به حکم خدا بیاعتنا باشیم و مبانی دیگری را جایگزین اصول الهی کنیم و بخواهیم از حق فاصله بگیریم، باید منتظر چنین سرنوشتی باشیم. انسانی که از حق زاویه میگیرد، در آغاز چندان فاصلهای با مسیر حق ندارد؛ اما هرچه پیش میرود این فاصله بیشتر و بیشتر میشود.
پس از رحلت رسول خدا (ص) مسلمانان از ولیّ فاصله گرفتند و همین فاصله، آنان را به جاده باطل سوق داد. عاقبت همین مسلمانان به آنجا رسید که در سرزمین کربلا آن جنایت بزرگ را مرتکب شدند. جنایتی که در سرزمین کربلا رخ داد بهدست همین مسلمانان رخ داد، نه افراد ادیان دیگر! دور نشدن از محور ولایت، درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیها است. امروز جمعه ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت عالم جلیل القدر آیت الله مدرس است که امروز را به روز مجلس نامگذاری کردند، برگرفته از کلام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای (مدظله العالی) سه نکته عرض میکنم اول: مجلس باید مجلسى باشد که بتواند در مقابل زورگویىها و زیادهخواهىها و مرعوبکردنها و تطمیعکردنهاى قدرتمندان جهانى بایستد و مصالح کشور و ملّت را محاسبه کند و دنبال آن برود. امام (رضوان الله علیه) بارها اسم «مدرّس» را مىآوردند. مگر خصوصیت مدرّس چه بود؟ از مدرّس عالِمتر هم داشتیم. مدرّس خصوصیت عمدهاش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگرى در او اثر نمیکرد. همان وقتى که علىالظّاهر فضا را بر ضدّ او آنچنان متشنّج کرده بودند که علیهاش شعار میدادند، او ایستاد و حرف خودش را زد و در راه حق ثابت قدم بود و کار را پیش میبرد». دوم: ضرر نماینده غیرانقلابى و ناصالح براى کشور بسیار زیاد است، مجلس شوراى اسلامى، به اعتبارى، حسّاسترین و مؤثّرترین نهاد قانونى کشور است. اگر نمایندهاى بىعلاقه به انقلاب و کشور و بىاعتقاد به قانون اساسى به مجلس راه پیدا کند که مصالح این کشور برایش مهم نباشد، دشمنىهاى استکبار جهانى را نفهمد، چنین نمایندهاى مجلس را خراب میکند، ملّت را خراب میکند، کشور را هم خراب میکند؛ پس به درد نمیخورد. اگر نمایندهاى بر سرِ کار آید که قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار دیگران کرده و مجبور باشد در مجلس وام آنها را ادا کند، نان هایى به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس که رفت، قرض خود را ادا کند، به درد نمیخورد. اگر نمایندهاى به مجلس برود که از مسائل کشور درک لازم را نداشته باشد، فاقد هوشمندى، آگاهى، سواد و معرفت لازم باشد، به درد نمیخورد، سوم:چهار شرط اصلی دارد نماینده که توجه به آن بسیار ضروری مهم است، «تدین»، «کارآمدى»، «دلسوزى» و «شجاعت»، چهار شرط اصلی نماینده مجلس تراز است که باید مورد توجه آحاد مردم باشد و کسی هم که میخواهد کاندید شود این مسائل و شرایط را باید مدنظر بگیرد. حضرت آقا در سال ۹۲ نکتهای را گوشزد کردند و فرمودند: کارکردن بر روی لوایح و طرحها، یک وظیفهای است بهعنوان ادای حق مردم، یعنی وقتی لایحهای به مجلس میآید یا طرحی را شما در مجلس تهیه میکنید و میخواهید اینرا در یک بخشی از بخشهای کشور که میتواند جدول فعالیت کلان کشور را پر کند، به کار بیندازید، دقت شما، مراقبت شما، اهتمام شما، تحقیق شما، مطالعه شما که به پختهشدن این طرح یا لایحه کمک میکند، یک حقی است برای مردم بر دوش شما؛ گاهی هم نه، لایحه میآید یا مثلاً طرحی در مجلس میخواهد تصویب شود، این نماینده خیلی محتوای لایحه و طرح را نمیداند، خیلی احساس مسؤولیت نمیکند، رسیدگی نمیکند؛ نه در کمیسیون، نه در صحن مجلس. این رأی «آری» یا «نه» او به یک چنین لایحه یا طرحی، خالی از شبهه نیست؛ رأی ممتنع او هم خالی از شبهه نیست. ما که نیامدیم اینجا بنشینیم رأی ممتنع بدهیم؛ ما آمدهایم بگوئیم این بشود، این نشود. رأی ممتنع مال آنجائی است که انسان زحمت خودش را کشید، کار خودش را کرد، بالاخره ذهنش به جائی نرسید» مجلس فعلی مدالی ارزشمند از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد و آن مجلس انقلابی بود که نسبت به کلیت مجلس فرمودند و باید در این ماههای پایانی که بسیار مهم هست، کار را دوچندان ببینند و از تلاش شبانه روزی نایستند، چون ایام تصویب برنامه هفتم است که بررسیهای اولیه تمام شده که اولین برنامه در گام دوم انقلاب است که تدوین شده و همچنین ایام بررسی لایجه بودجه برای سال آینده است، امیدواریم خدای متعال به همه عزیزان خیر عنایت کند تا بتوانند در مسیر اسلام و انقلاب ثابت قدم باشند و اهداف آن را پیش ببرند؛ و از طرفی هم انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش روی ماست دو نکته مهم است یکی مشارکت حداکثری و دیگری انتخاب اصلح با نکاتی که عرض شد.
پنجشنبه ۱۶ آذرماه روز دانشجو است که بیاد سه دانشجویی است که در سال ۱۳۳۲ در اعتراض به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در مقابل دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، یادشان را گرامی میداریم، رهبر معظم انقلاب میفرمایند: در این نظام مردمى، دانشجویان که طبقهى پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیکرهى اجتماع هستند، باید در سازندگى آینده و ترسیم حرکت عمومى جامعه، بیش از جاهاى دیگر نقش و اثر داشته باشند. این تأثیر، با دو عاملى که باید در کنار هم باشند، تحقق پیدا میکند: عامل اول، درس و علم و تحصیل است، تا نام دانشگاه و دانشجو و استاد و معلم معنا پیدا کند و امیدهایى که براى آیندهى کشور ترسیم میشود، پوچ و واهى و باطل نباشد. جوانها باید خوب درس بخوانند و اساتید هم باید آنها را تربیت کنند و آیندهى علمى و عملى کشور را تأمین و تضمین کنند. در کنار تحصیل، نقش تحقیقات، نقش فوقالعاده مهمى است که باید مسؤولان به آن بپردازند. عامل دوم، جهت فکرى و سیاسى و انقلابى دانشگاه است؛ آن چیزى که به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد. دشمن در دانشجویان طمع میکند، چون قشر تاثیر گذاری در جامعه هستند فلذا باید مراقبت کنند تا دردام دشمنان نیفتند با حفظ معنویت و بصیرت، دشمن آسیبهایی را زده، اما با جهاد تبیین مسئله حل میشود اگر ما احساس وظیفه کنیم و اقدام کنیم. ان شاءالله
دو نکته پایانی عرض کنیم:
اول مسئله اورژانس ماهدشت است که جا دارد از تلاش پرسنل پر تلاش، تشکر و قدردانی کنم لکن به علت کمبود آمبولانس و کمبود پایگاه اورژانس ما الان با اشکال بزرگ و قابل اعتنایی مواجه شدیم اینکه مردم گزارش دادند بین ۳۰ الی ۵۰ دقیقه ما تاخیر داریم، باعث مشکلات عدیدهای شده، در راشته پایگاه داریم، آمبولانس ندارد و در شهرک پیام هم پایگاه اورژانس نداریم که در جلسهای هم که با استاندارمحترم داشتیم این بیان شد و دستور دادند، از جناب آقای دکتر صیادی رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی تقاضا داریم نسبت به این مهم توجه ویژهای داشته باشند، واقعا من از تلاشهای ایشان قدردانی میکنم، حرفی که زدند محقق شده و امیدواریم این دغدغه هم از بین برود و خدمات اورژانس هم از لحاظ کمی و کیفی بهتر شود در ماهدشت
دوم براساس آنچه که اطلاع دادند ان شاءالله هفته آینده اگر تغییری ایجاد نشود در برنامه، شاهد سفردوم با برکت رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آیت الله رئیسی به استان البرز خواهیم بود که امیدواریم در این سفر دغدغهها و مشکلات اصلی و زیر ساختی ماهدشت حل شود و ویژه ببینند و از مردم عزیز هم میخواهیم در مراسمات عمومی که به این مناسبت برگزار خواهد شد، شرکت فعالانه و باشکوهی داشته باشند.