وحدت استوار بر مبانی فکری و دینی تأثیرگذار خواهد بود
به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی با حضور در جمع دانشپژوهان مؤسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین (ص) زاهدان بیان کرد: با راهاندازی مؤسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین (ص) سعی شده یک فضای نمونه از جمع پرمحبت و با انس، الفت و صمیمیت را نشان دهیم هر چند که در آغاز راه هستیم و تمامی دانشپژوهان از میان اهلسنت هستند؛ اما در تلاشیم تا در ادامه از میان شیعیان هم پذیرش داشته باشیم تا با تحصیل در یک مرکز علمی، دوستی و تقریب عملی در زیست و زندگی آنها نمایان باشد و سپس بتوانند دیگران را به آن دعوت کنند.
امامجمعه زاهدان افزود: قبل از تأسیس مؤسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین (ص) خدمت متولیان کار عنوان کردم که کار را با اتقان دنبال کنند تا سنگ بنای خوبی گذاشته شود و این سنگ بنای خوب در سایر جنبههای علمی، بینشی و تعاملات و فضای دوستی است و اگر خروجی ما فردی باسواد اما بیانگیزه باشد چندان مناسب نیست و یا بالعکس اگر فرد درس نخوانده و به سایر جنبهها بپردازد و یا اینکه اهل اعتدال تعامل و تعادل نباشد مطلوب نیست.
وی ادامه داد: برای ایجاد چنین سنگ بنایی همه باید دستبهدست هم بدهند و همه مدیران اساتید و شاگردان به این فضا معتقد و همکاری داشته باشند و در این جهت همه باید احساس مسئولیت کنند و اگر طرح و برنامه دارند ارائه داده و در مقام اجرا نیز کمکحال باشند.
امامجمعه زاهدان تصریح کرد: کار ما باید مبنایی داشته باشد که به آن معتقد باشیم و به آن دل بدهیم چرا که کار روبنایی و احساسی ماندگار و مؤثر نیست.
نماینده ولیفقیه در استان اظهار کرد: قرآن همواره بر تفکر و تدبر تأکید داشته و آن را بهعنوان یک امتیاز ذکر میکند و حتی در مواردی از عدم تفکر و تدبر به گلایه میپردازد و به بهانههای مختلف ما را به تفکر و تعقل دعوت میکند.
وی گفت: اگر فکر و تعقل داشته باشیم دل به کار خواهیم داد و دیگر با اندک شبهه و پرسشی متزلزل نخواهیم شد و احساسات متفاوتی پیدا نخواهیم کرد.
محامی بیان کرد: در سطح کشور در خصوص تعامل، تقریب و وحدت حرفهای زیاده زده شده اما فکر نکرده و به مبانی دینی آن توجه نکردهایم و برای همین چندان تأثیرگذار نبوده و در حد شعار باقیمانده است.
وی گفت: برای حفظ قدرت اسلام عقل بر این تعامل حکم میکند و سیره پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت (ع) همین تعامل بوده است و سخنگفتن در خصوص وحدت و تقریب زمانی تأثیرگذار است که بافکر به این نتیجه رسیده باشیم.
محامی افزود: جایگاه عقل این است که ما را به محضر وحی برده و قوه ادراکی ماست و اصل وجود خداوند را به همین وسیله میتوان اثبات کرد و حتی اثبات پیغمبری حضرت محمد (ص) هم نیاز به استدلال عقلی دارد.
وی اذعان کرد: شعاع وحی بهمراتب از عقل بشری بیشتر است و لذا ما توانایی فهم هر آنچه در وحی وجود دارد را نداریم؛ اما عقل ما میگوید که اگر چیزی را خداوند بیان نموده قطعاً دارای حکمت است و ما توانایی درک آن را نداریم.
امامجمعه زاهدان افزود: مهم این است که خداوند متعال در مملکت وجودی ما غرایز مختلفی را قرار داده که از هر کدام باید در جایگاه خود استفاده شود؛ زیرا انسان به طور معمول زیادهخواه است و این یک حکمت الهی است چرا که اگر اینگونه نبود دیگر انسان انگیزهای برای کار نداشت و این زیادهخواهی وجود دارد؛ اما عقل باید وجود داشته باشد تا بهگونهای مدیریت کند که انسان از این زیادهخواهی برای رشد معنوی و سعادت اخروی خود بهره ببرد.
محامی عنوان کرد: عقل باید امیر مملکت وجودی انسان باشد و هواهای نفسانی اسیر باشند؛ اما وجود دارند عقلهایی که اسیر شده و در مقابل هواهای نفسانی امیر هستند درحالیکه عقل باید حاکم باشد تا بتواند احساسات، غرایز و شهوات را کنترل کند و وجه تمایز انسان از حیوان همان عقل اوست و اگر بخواهیم انسانیت خود را تقویت کنیم باید این وجه تمایز را تقویت نماییم و برای همین است که در آیات و روایات مختلف بر آن تأکید شده است.
امامجمعه زاهدان گفت: تقویت عقلانیت و حاکمیت فکر و تدبر کمک میکند تا عقل وجود ما را مدیریت و یک رشد جامع و متوازن داشته و بتوانیم برای جامعه اسلامی و خدمت به مردم وجودی مؤثر باشیم.