خبرهای داغ:
جهاد تبین که برگرفته از ۲ واژه است پادزهر و باطل السحر هجمه‌های رسانه ای در کشور است.
کد خبر: ۹۵۶۲۶۳۱
|
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

تحریف واقعیات در فضای مجازی کلید واژه‌ای است که این روزه‌ها بارها از زبان مقامات و کارشناسان شنیده می‌شود؛ موضوعی که اگر یک روز به عنوان چالشی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد امروز تبدیل به بحرانی تمام عیار شده که باید به شکلی جدی با آن مقابله کرد.

با رشد روز افزون شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها و نقش آنها در تاثیر گذاری بر افکار عمومی، این موضوع تبدیل به یک فرصت برای آنها شد که از ابتدا این فضا را در دست گرفته و بر آن غلبه کردند، اما در سوی دیگر برای افرادی که با خطرات آن ناآشنا هستند، تبدیل به مشکلی بزرگ شد.

آغاز جنبش ناکام «ز‌زآ» که منجر به اغتشاشاتی وسیع در کشور در سال ۱۴۰۱ شد، آغازگر بزرگترین تحریف واقعیات و جابجایی طرف حق و باطل بود که تمامی افراد تأثیرگذار در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های جبهه غرب آن را دنبال می‌کردند.

در این جبهه که فکر و ذهن شهروندان ایرانی مورد تهاجم قرار گرفته، دشمن حتی در تلاش است تا داشته‌های ایرانیان را در نظرشان هیچ انگارد و تمام آنچه هستند را از آنها بگیرد، تا از این طریق نظم مورد نظر گلوبالیسم که «جهانی سازی» است را از طریق فرهنگ های وارداتی بر مردم تحمیل نماید.

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش به تازگی در مراسمی یادآور شد که «امروز دشمن در جنگ ترکیبی به تمامی داشته هایمان حمله کرده است»

اشاره امیر واحدی به تمامی افتخارات و اعتقاداتی است که امروز مورد هجمه قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتند؛ از یلدا و نوروز و عاشورا و اربعین گرفته تا تیم ملی و پرچم ملی و هر آنچه به معنای ایرانی بودن ما باشد، امروز از سوی دشمن مورد حمله است.

در بعد فرهنگی، تمامی مظاهر ایرانی و اسلامی که هویت پایه همه ایرانیان است از سوی شبکه‌های اجتماعی با طرفندهای مختلف خبری، طراحی و ویدیو دستخوش تمسخر قرار گرفته و در سوی دیگر پیشرفت های فناوری و اقتصادی و حتی سیاست خارجی نیز تحریف می‌شوند.

رهبر انقلاب که به صورت کلی سیاست ها و خط مشی های نظام را مشخص می‌کنند و در مواقع مختلف نشان دادند نسبت به ریز ترین مسایل و مشکلات کشور آگاهی دارند، در سال ۱۴۰۰ کلیدواژه «جهاد تبیین» را مطرح کردند که پس از آن وارد ادبیات سایر مقامات لشکری و کشوری شد.

تبیین به معنای روشنگری و بیان واقعیات است و جهاد نیز یعنی کوشش و مبارزه در عرصه های گوناگون و از این منظر وقتی این ۲ واژه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند نشان از اهمیت روشنگری دارد و باید در راستای آن تلاش و کوشش کرده تا در برابر تحریفات دشمن دست برتر را داشته باشیم.

در فضایی غیر واقعی که رقبای کشورمان با حساب های کاربری جعلی به عنوان کاربران ایران در تلاش هستند افکار عمومی را جهت دهی نماید و با طرفندهای رسانه‌ای، خبری، سمعی و بصری، ذهن شهروندان را دستخوش تغییر نمایند، نقش رسانه و شبکه‌های اجتماعی اهمیت می‌یابد.

از همین رو هر شخصی در این کشور وظیفه‌ای در قبال دفاع از هویت خویش دارد؛ روزی عرصه نظامی بود و در دوران دفاع مقدس بسیاری وظیفه خود را شناختند و به میدان رزم وارد شدند، حالا نیز در زمینه ای دیگر لازم است تا شهروندان و دلسوزان ورود کرده و به روشنگری خانواده و اطرافیان خود بپردازند.

یکی از این موضوعات «سیاه نمایی» در خصوص مسایل مختلف است که در اجتماع های کوچک دوستانه و خانوادگی به وفور از آن یاد می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی از سوی صفحات زرد ضریب داده می‌شود، در اینجا وظیفه فرد ایجاد می کند تا علاوه بر همراهی نکردن با آن از طریق ارایه مستندات با مهرورزی در فرصت مناسب آنها را رد نماید.

اگر که آگاهی در جامعه رخت ببند و آنها که وظیفه دارند نسبت به وظیفه خود به درستی عمل نکنند، دین و دنیای مردم بازیچه برخی می‌شود؛ همانطور که حضرت علی در یکی از نامه‌های خود می‌فرمایند: «دین اسیر دست اشرار شده است.» از این رو باید هر کسی در هر جایی به ویژه دستگاه‌های دولتی نقش و وظایف خود در حوزه «جهاد تبیین» را به شکلی جدی تر دنبال نمایند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها