خبرهای داغ:
یدیعوت آحارونوت:

تعداد تونل‌های غزه ارتش رژیم صهیونیستی را شوکه کرده است

یک تحلیلگر صهیونیست گفت: تونل‌های غزه ارتش رژیم صهیونیستی را شوکه کرده و چند برابر بیشتر از محاسبات ارتش این رژیم است.
کد خبر: ۹۵۶۵۲۶۲
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، رون بن یشای، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت ادعا کرد، مسؤولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی قانع شده‌اند که تحقق اهداف جنگ یک امر ممکن است، اما به ماه‌ها جنگ و حمایت روانی و سیاسی نیاز دارد. ارتش رژیم صهیونیستی طی جنگ در غزه فهمید که تونل‌های حماس حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد بیشتر از برآوردهایش است.

وی مدعی شد: بر اساس مذاکراتی که اخیرا با فرماندهان ارتش و فرماندهی نیروی هوایی داشتم به این نتیجه رسیدم که ارتش اسرائیل می‌تواند جنگ را به نفع خود پیش برده و اهداف جنگ را محقق کند، اما متاسفانه این مساله منجر به تلفات سنگین می‌شود و حداقل چندین ماه زمان نیاز دارد. آیا مردم و مسؤولان سیاسی حمایت روانی و سیاسی را از ارتش به عمل می‌آورند. مسؤولان نظامی معتقدند که در حال حاضر همه چیز وابسته به آمریکایی‌ها نیست، بلکه به افکار عمومی اسرائیل و حمایت سیاستمداران بستگی دارد.

رون بن یشای تاکید کرد: من دو روز پیش به خان یونس رفتم و دیدم که جنگ در آنجا زمان و تلاش ذهنی زیادی را می‌طلبد. مقاومت فلسطین در محله الدرج قوی است و نیرو‌های لشکر ۱۶۲ مجبور به جنگ از یک خیابان به خیابان دیگر و از دهانه یک تونل به تونل دیگر و از یک میدان مین به یک میدان دیگر و مقابله با آرپی‌جی‌ها در این منطقه هستند. جنگ در این منطقه شدید است و برای یک دوره طولانی ادامه خواهد داشت. منطقه خان یونس و بنی سهیلا برای نیرو‌های ارتش اسرائیل خطرناک‌تر هستند. ویرانی که در شمال نوار غزه دیدم تنها در چچن در سال ۲۰۰۰ شاهد آن بودم.

وی از شکافی در داده‌های اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده تونل‌ها و میزان آن خبر داد و گفت: در منطقه خان یونس و پادگان‌های مرکزی در شمال غزه گذرگاه‌ها و دهانه تونل‌ها در هر مکانی وجود دارند. ارتش اسرائیل به این نتیجه رسید که تونل‌های حماس ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد بیشتر از برآوردهایش بوده است. اگر ارتش قبلا فکر می‌کرد که تونل‌های حماس در غزه ۵۰۰ کیلومتر هستند و حدود ۱۰۰۰ دهانه تونل در تمام نوار غزه وجود دارد، اکنون به این نتیجه رسیده‌است که هزاران کیلومتر انشعابات تونل‌ها و هزاران دهانه تونل وجود دارد. این‌ها عدد‌هایی است که نمی‌توان آن را تصور کرد.

این تحلیلگر گفت: حماس و جهاد اسلامی قدرت انتقال نیروهایشان از یک پایگاه به پایگاه دیگر را برای حمله به ارتش اسرائیل با وجود مراکز فرماندهی در خان یونس دارند. مرکز حکمرانی غیر نظامی حماس در شمال غزه است، اما مرکز نظامی مهم و اصلی در خان یونس قرار دارد. این مساله به رهبران حماس و جهاد اسلامی اجازه می‌دهد تا بتوانند نیروهایشان را از مکانی به مکان دیگر برده و نیرو‌های ارتش اسرائیل را از یک مسافت طولانی یا نزدیک با انتخاب خودشان مورد هدف قرار دهند. هرچه ارتش اسرائیل در جنوب و مرکز نوار غزه تحرکاتی را انجام می‌دهد، نیرو‌های فلسطینی بمب‌هایی را در مسیر نیرو‌های پیاده نظام کار می‌گذارند. زمانی که ارتش اسرائیل تحرک کمتری دارد و به مرحله تخریب زیرساخت منتقل می‌شود، نیرو‌های فلسطینی از توانایی‌های باند‌های ضد تانک استفاده می‌کنند. کندی حرکت در مرکز نوار غزه و توانایی فلسطینی‌ها برای مشاهده از مسافت‌های دور باعث می‌شود تا بتوانند به راحتی از موشک‌های ضد تانک و موشک‌های کشنده استفاده کنند.

ارسال نظرات