خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با انتقاد از کم کاری در معرفی مشاهیر استان گفت: خوزستان از شخصیت‌ها و چهره‌های فرهنگی، مذهبی و علمی زیادی برخوردار است اما نسبت به دیگر استان‌ها در این زمینه آنطور که باید و شاید کار نشده است.
کد خبر: ۹۵۶۹۷۰۵
|
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،مسعود حمیدی‌نژاد روز چهارشنبه در آیین گرمیداشت سومین سالروز درگذشت حاج سیدکاظم‌ پورکاظم (دهخدای ثانی) محقق، ادیب و تاریخ‌نگار خوزستانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی استان باید نسبت به مفاخر توجه ویژه داشته باشند.

وی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خواست با همکاری رسانه‌ها به صورت ویژه به معرفی مشاهیر استان بپردازند تا نسل آینده از داشتن چنین الگوهایی آگاه باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در ادامه به ابعاد مختلف شخصیتی سیدکاظم پورکاظم پرداخت و این نویسنده و تاریخ‌نگار خوزستانی را از جمله‌ چهره‌هایی عنوان کرد که باید به صورت ملی زندگینامه، آثار و تلاش‌های او در زمینه تحقیق دیده شود.

وی با اشاره به آثار این محقق فقید خوزستانی اضافه کرد: او در دست نوشته‌ها و کتاب‌هایش روی نقاط و مسایلی متمرکز بوده که امروز این نکات مساله خوزستان هستند و این مساله حاکی از نگاه هوشمندانه او بوده است.

حمیدی‌نژاد با اشاره به جریان‌سازی این مولف در زمینه تاریخ و جغرافیای خوزستان گفت: در دورانی که وی شروع به نوشتن در خصوص جهاد عشایر کرد توانست در این زمینه جریانی ایجاد کند.

(جهاد عشایر از جمله مسایلی بود که در دوره‌ای رو به فراموشی بود اما مقام معظم رهبری وقتی با مردم خوزستان دیدار کردند ابتدا به مقاومت مردم این خطه بویژه جهاد عشایر اشاره فرمودند).

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان به نقش ویژه این تاریخ نگار در زمینه پیوند اقوام در دوره‌های تاریخی حساس و مقاومت مردم خوزستان و عشایر در مقابل ابرقدرت‌ها و انگلیس نیز اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این که مرحوم پورکاظم در خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری زندگی کرده در زمینه آداب و رسوم لر و عرب نیز تحقیقات بسیاری داشته و علاوه بر معرفی این آداب و رسوم به این نتیجه رسیده که این ۲ فرهنگ در اصل و اساس با هم قرابت و نزدیکی دارند.

حمیدی نژاد با اشاره نحوه پرداخت پورکاظم به مساله فلسطین و غزه در دهه‌های گذشته عنوان کرد: نوع پرداخت و تحلیل‌های وی نشان از این است که این شخصیت فردی بصیر و جلوتر از زمانه خود بوده و تمرکز بر تقویت فلسیطن در آثار وی مشهود است.

وی گفت: توجه به مسایل اعتقادی و دینی، مهدویت، از دیگر مواردی است که پورکاظم به شکل جدی به آنها پرداخته و آثاری در این زمینه به رشته تحریر در آورده است.

معاون سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: خوزستان در همه ادوار تاریخی انسان‌های بزرگی داشته که هر کدام نقش ویژه‌ای در هویت ملی، ایرانی، اسلامی بر جای گذاشته‌اند.

سید امین سپهریان، مرحوم پورکاظم را از مفاخر استان عنوان کرد که مایه افتخار استان خوزستان است و یادآور شد: شخصیت پورکاظم می‌تواند سوژه‌ای مهم و جذاب برای فیلمسازان استان باشد.

معاون سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش میهن آباد از توابع بستان در دشت آزادگان متولید شد و در دی ماه ۱۳۹۹ چشم از جهان فرو بست.

همه آثار پژوهشی مرحوم پورکاظم حاصل تحقیقات میدانی و مستند شخص او بود و در این حوزه زحمات بسیار زیادی کشید.

این محقق خوزستانی پیرامون اقشار و اقوام مختلف استان کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مختلف و وسیعی انجام ‌داد

پور کاظم مولف ۱۵ جلد کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا، ارتباطات اجتماعی، دین و مذهب، جامعه شناسی، مردم شناسی و ادب خوزستان است و از جمله آثار او می‌توان به «امثال و حکم عرب خوزستان، جغرافیای تاریخی خوزستان، نگاهی به مشاهیر علم و ادب خوزستان، مردم شناسی اقوام لر و عرب در ایران» اشاره کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها