خبرهای داغ:
یک پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: ورزش در بسیاری از مولفه‌های تندرستی و سلامتی نقش دارد؛ برای همین همیشه ورزش در کنار نام تندرستی و سلامتی به کار برده می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۰۷۹۳
|
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه؛ ورزش آمادگی و جسمانی به وضعیت سلامت جسم و توانایی آن در افراد گفته می‌شود و به وضعیتی اشاره دارد که بدن به طور کلی به خاطر داشتن عناصری همچون قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، تعادل و کارایی سیستم قلبی-عروقی؛ قادر به انجام فعالیت‌های جسمانی مختلف با کارایی و کیفیت مناسب باشد و فعالیت‌های روزانه را با کمترین تلاش ممکن انجام دهد.

آمادگی جسمانی مجموعه‌ای از فاکتورهای متفاوت از جمله افزایش قدرت، تقویت استقامت هوازی، تعادل بهتر، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش چاقی و کنترل وزن، بهبود تنفس، افزایش انرژی، کاهش استرس و افسردگی، بهبود کیفیت خواب، افزایش اعتماد به نفس، کاهش خطر بیماری‌های مزمن و سرحالی است.

برای رسیدن به سطح بالای آمادگی بدنی و افزایش استقامت قلبی عروقی فقط کافی است هر روز یک‌سری حرکات ورزشی هم‌مانند پیاده‌روی سریع یا دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری، بالا رفتن از پله‌ها یا تپه‌ها و ورزش‌های توپی را انجام دهید. 

فعالیت بدنی در هر سنی برای سلامتی ضروری است؛ تصور عموم این است که دانش‌آموزان و نوجوانان چون به مدرسه می‌روند؛ فعال هستند اما متأسفانه طبق آمار ۸۰ درصد بچه‌های مدرسه و نوجوانان معیارهای فعال بودن را پُر نمی‌کنند و اگر این نسل بزرگ‌تر شوند در خطر بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت، چربی خون، فشار خون و انواع سرطان‌ها قرار می‌گیرند، لذا باید تصمیمی جدی برای سلامتی و افزایش فعالیت بدنی آن‌ها گرفته شود

سازمان بهداشت جهانی برای، بچه‌های ۵ تا ۱۷ سال (سنین دانش‌آموزی) روزانه یک ورزش هوازی به مدت حداقل یک ساعت با شدت متوسط و شدید و سه روز در هفته هوازی شدید مانند ورزش‌های بسکتبال، والیبال، فوتبال و... و مابقی روزها ورزش هوازی مانند دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری را توصیه می‌کند.

تورج خدیری، پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در خصوص ارتباط ورزش با تندرستی و سلامتی، اظهار کرد: تندرستی بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی تنها فقدان بیماری و یا نواقص جسمی نیست، بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و اقتصادی و سلامتی جسمی را برای هر فرد در جامعه در قالب تندرستی و سلامتی معنی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مولفه‌های جسمانی نظیر عوامل ژنتیکی، تغذیه، شرایط سالم کاری و ... و یا مولفه‌های روحی مانند حس دوست داشتن، موفقیت و... از جمله مولفه‌‌های مهم در تندرستی هستند که ورزش از مهمترین ابزارها در رسیدن به این مولفه‌ها که لازمه تندرستی و سلامت است؛ می‌باشد

این پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه تصریح کرد: از جمله اثرات ورزش در تندستی؛ حضور ورزش در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها می‌تواند نقش داشته باشد.

وی در توضیح اثرات روحی و روانی ورزش، ادامه داد: ورزش سبب بهبود مولفه‌های روحی، اجتماعی و تندستی می‌شود.

خدیری خاطرنشان کرد: ورزش در بسیاری از مولفه‌های تندرستی و سلامتی نقش دارد، برای همین همیشه ورزش در کنار نام تندرستی و سلامتی به کار برده می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار