خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر بازرسی سازمان فنی و حرفه‌ای:

مدرک فنی و حرفه‌ای باید مساوی با مهارت شود

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در آموزش‌ها باید به نقطه‌ای برسیم که مدرک فنی و حرفه‌ای مساوی با مهارت باشد.
کد خبر: ۹۵۷۰۹۴۰
|
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

به گزاری خبرگزاری بسیج خوزستان محسن شاه‌محمدی در نشست وبیناری با مدیران مراکز فنی و حرفه‌ای خوزستان که امروز (۲۶ دی‌ماه) انجام شد، با اشاره به لزوم شناخت نیازهای مهارتی بازار کار برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: اولین وظیفه ما این است که نیاز بازار را ببینیم یعنی به جای اینکه آموزش عرضه‌محور باشد باید تقاضامحور باشد. در این خصوص باید استاندارد متناسب با نیاز بازار از نو تعریف شود و ببینیم که اکنون بازار چه می‌خواهد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار استاندارد حرفه‌ای وجود دارد که بسیاری از آن سیاهی لشکر است. آیا این استانداردها متناسب با نیاز بازار و آمایش سرزمینی است؟ اگر متناسب نیست، به درد نمی‌خورد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: پس از تعریف و تدوین استاندارد حرفه‌ای، نوبت به تجهیز مراکز می‌رسد و بعد از آن باید مربی متناسب با استاندارد و در مرز دانش، تربیت شود. اگر این‌ها را نداشته باشیم، به سمت هیچ هدفی نمی‌رویم زیرا نمی‌توان هدف ترسیم کرد.

وی بیان کرد: نباید مدرک رایگان (آسان) به کسی داد؛ دیده می‌شود که یک نفر در پورتال فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام می‌کند اما فرد دیگری به جای او آزمون می‌دهد و مدرک دریافت می‌کند و فردی که در حقیقت ثبت‌نام کرده است چیزی بلد نیست. این مسائل باید جمع شوند.

شاه‌محمدی گفت: در آموزش‌ها باید به نقطه‌ای برسیم که مدرک فنی و حرفه‌ای مساوی با مهارت باشد و در این صورت، تقاضای جامعه قطعا به سمت ما خواهد آمد.

وی ادامه داد: موسسات کنکوری در ایران، سالیانه ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارن. اما یک‌صدم زیرساخت آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای را ندارند. اگر برنامه‌های فنی و حرفه‌ای را با تعریف کنیم، به جرات می‌توان گفت درآمد ما از آن‌ها بیشتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان فنی و حرفه‌ای یادآور شد: ما می‌توانیم قدم‌های بزرگی برای بهبود وضعیت فنی و حرفه‌ای برداریم و این نیز نیازمند خرد جمعی و مدیریت مشارکتی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها