به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سوره کوثر صد و هشتمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء سیام قرآن جای دارد. این سوره کوچکترین سوره قرآن است و به دلیل سخن گفتن از نعمتی به نام کوثر برای پیامبر(ص) در نخستین آیه، کوثر نامیده شده و از پیامبر خواسته است تا در برابر این نعمت بزرگ، نماز بخواند و قربانی کند.
حوض کوثر، رودی در بهشت، خیر فراوان، اسلام، نبوت، قرآن، شمار فراوان اصحاب و شفاعت و فراوانی ذریه از مصادیق کوثر معرفی شدهاند. به اعتقاد بسیاری از علمای شیعه حضرت فاطمه(س) و فرزندانش یکی از مصادیق کوثر هستند؛ زیرا نزول سوره در پاسخ به کسانی است که پیامبر(ص) را بدون نسل و ذریه میدانستند.
در فضیلت تلاوت سوره کوثر آمده است کسی که این سوره را در نمازهای روزانه بخواند، روز قیامت از حوض کوثر خواهد نوشید و همنشین رسول خدا در زیر درخت طوبی خواهد بود.
معرفی
این سوره را از آن رو کوثر نامیدهاند که در نخستین آیه آن، از نعمتی به نام کوثر سخن گفته است که خدا به پیامبر(ص) اعطا کرده است.
ترتیب و محل نزول
سوره کوثر جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، پانزدهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و هشتمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
تعداد آیات و کلمات
سوره کوثر ۳ آیه، ۱۰ کلمه و ۴۳ حرف دارد. این سوره کوچکترین سوره قرآن است.
محتوا
سوره کوثر که مانند سورههای ضحی و انشراح، در همه آیاتش پیامبر(ص) را خطاب قرار داده اشاره به نعمتی به نام کوثر دارد که خداوند به پیامبرش عطا کرده است. مفسران کوثر را به خیر فراوان تفسیر کردهاند خیری که از پیامبر خواسته شده در برابر آن، نماز بخواند و قربانی کند.
در تفسیر نمونه به نقل از بسیاری از علمای شیعه یکی از مصادیق کوثر را حضرت فاطمه(س) دانستهاند؛ زیرا در سوره سخن از کسانی است که پیامبر را بدون نسل و ذریه میدانستند، در حالی که نسل پیامبر از دخترش فاطمه(س) ادامه پیدا کرده و همان نسل است که امامت بر عهده او نهاده شده است.
عبدالله جوادی آملی (۱۳۱۲ش)، مفسر قرآن، می گوید: ذیل سوره تأیید میکند که کوثر و خیر کثیر بودن مربوط به جریان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است که ذات اقدس الهی این بانو را به آن ذات عطا کرده است و از او یازده امام متولد شد که فخر جهان شدند و اینک شرق و غرب عالم را نام مبارک این یازده امام(صلوات الله علیهم اجمعین) و فرزندان اینها دارد اداره میکنند.
علامه طباطبایی مفسر بزرگ شیعی در المیزان تصریح دارد که چون غرض سوره، آسوده ساختن خاطر پیامبر(ص) تعبیر« إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ »بکار رفته که دلالت بر مالکیت پیامبر نسبت به کوثر دارد در نتیجه فرزندان فاطمه(س) ذریه و فرزندان و نسل پیامبر هستتند و این از خبرهای غیبی قرآن است چرا که خداوند بعد از درگذشت آن حضرت برکتى در نسل آن حضرت قرار داد، به طورى که در همه عالم هیچ نسلى معادل آن دیده نمى شود، آن هم با آن همه بلاها که بر سر خاندانش آوردند و گروه گروه از ایشان را درجنگ های خانمان سوز کشتند.
محتوای سوره کوثر
تفسیر واژه نحر
مفسران درباره تفسیر واژه نَحر اختلافنظر دارند. مفسرانی همچون فضل بن حسن طبرسی (درگذشته ۵۴۸ق) و علامه طباطبایی (درگذشته ۱۳۶۰ش) با استناد به روایاتی از شیعه و سنی آن را به بلند کردن دستها و آوردن آنها به هنگام تکبیر در مقابل صورت تفسیر کردهاند. اما آیتالله مکارم شیرازی (تولد ۱۳۰۵ق) معتقد است که تفسیر آن به قربانی مناسبتر است چراکه منظور نفی اعمال بتپرستان است که عبادت و قربانی را برای غیر خدا انجام میدادند.
برخی از مفسران «نحر» را در تفسیری عرفانی به این معنا دانسته که پیامبر انانیت و نفسانیتش را از میان برده و خودش را در حق فانی گرداند تا بتواند در پرتو بقای حق باقی بماند.
خواندن سوره در نمازهای مستحبی
خواندن سوره کوثر، در برخی از نمازهای مستحبی توصیه شده است؛ از جمله: نماز شب یازدهم ماه رمضان: این نماز دو رکعت است؛ در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و بیست مرتبه سوره کوثر خواندمیشود.
نماز شب هیجدهم ماه رمضان: این نماز چهار رکعت است که در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و بیست و پنج مرتبه سوره کوثر خوانده میشود.
فضیلت و خواص
ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل کرده است: کسی که سوره کوثر را در نمازهای روزانه میخواند، در روز قیامت از حوض کوثر خواهد نوشید و همنشین رسول خدا در زیر درخت طوبی خواهد بود. در مجمع البیان به نقل از پیامبر(ص) آمده است: کسی که سوره کوثر را قرائت میکند، خداوند او را از رودهای بهشت سیراب خواهد کرد و به تعداد قربانیهایی که بندگان خدا در روز عید قربان میکنند و همچنین قربانیهای اهلکتاب و مشرکان به او پاداش خواهد داد.