سطح زیر کشت گندم در کشور از ۵.۸ میلیون هکتار گذشت

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور از کشت محصول گندم در پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی کشور در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: عملیات کشت این محصول همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۵۷۲۳۰۳
|
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

سطح زیر کشت گندم در کشور از ۵.۸ میلیون هکتار گذشت

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، سهراب سهرابی روز دوشنبه در جریان بازدید از مزارع گندم استان اردبیل اظهار داشت: در سال زراعی جاری کشت گندم در ۶ میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور هدف‌گذاری شده که ۲ میلیون و ۴۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و چهار میلیون و ۶۶ هزار هکتار آن نیز به صورت دیم و آبی خواهد بود.

وی بیان کرد: برنامه کشور در توسعه کشت غلات، تولید ۱۴ میلیون تن تولید گندم برای سال زراعی جاری پیش بینی شده و برای رسیدن به این هدف، کشت قراردادی و طرح جهش تولید در دیمزارها در راس برنامه‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به پیش بینی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشور اظهار کرد: در این راستا، ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

وی بیمه محصولات کشاورزی با حمایت ۷۰ درصدی پرداخت حق بیمه از سوی دولت و پرداخت ۳۰ درصد بقیه توسط کشاورز و نیز تخفیف ۲۰ درصد حق بیمه زراعت در طرح کشت قراردادی و پرداخت ۸۰ درصد بقیه هنگام فروش محصول به دولت را از جمله راهکارهای حمایتی دولت در کشت گندم ذکر کرد.

سهرابی با اظهار نگرانی از عوارض خشکسالی و افزایش دمای هوا در سال زراعی جاری گفت: امسال هم بارش‌ها کاهش پیدا کرده و هم میانگین دمای هوا افزایش داشته و میانگین میزان افزایش آن در کشور ۲.۵ درجه سانتیگراد نسبت به بلندمدت بوده است.

وی میانگین افزایش دمای هوا در سال زراعی جاری در استان اردبیل را بیشتر از میانگین کشوری و حدود ۳.۶ درجه سانتیگراد اعلام کرد و افزود: همین دما، شرایط بحرانی خاصی برای مزارع ایجاد کرده و باعث بروز و طغیان برخی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شده است.

مجری طرح گندم کشور خواستار توجه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و خود زارعان به تغذیه مزارع در وضعیت تنش خشکی شد و بیان کرد: برای مدیریت این شرایط باید بر اساس نظر کارشناسان جهاد کشاورزی کودهای مناسب استفاده شود.

وی با اشاره به افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کودهای پتاسه همراه با کود اوره برای مدیریت تنش خشکی اظهار کرد: امیدوارم که با مدیریت مزارع، هدف تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری محقق شود.

سهرابی وضعیت مزارع گندم استان اردبیل را در مقایسه با سال گذشته بهتر ارزیابی کرد و ادامه داد: امید به افزایش تولید محصول در این داریم و در کل کشور نیز مقدمات لازم برای خرید تضمینی محصول انجام شده است.

گفتنی است در سال زراعی گذشته به رغم بروز تنش خشکسالی، سیل و برخی بیماری‌ها، بالغ بر ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به شکل تضمینی خریداری و همه نیاز کشور به گندم تامین شد و ایران در تولید این محصول مهم و راهبری به خودکفایی رسید.

تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری در سطح کشور هدفگذاری شده و برای این منظور، طرح‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی متناسب با ظرفیت همه استانها تدوین شده و در همین قالب، ۲۰۰ کشاورز اصلی گندمکار و پنج هزار کشاورز تبعی اثرگذار در خودکفایی تولید در کشور برای حمایت جدی شناسایی شده است.

سالانه در سطح دنیا ۲۲۰ میلیون هکتار زمین زراعی به زیر کشت گندم می رود و بین ۷۳۰ تا ۸۰۰ میلیون تن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت شده و ۱۹۰ میلیون تن آن وارد چرخه تجارت جهانی می شود.

در حالی که ۲۰ درصد پروتین و انرژی غذایی مردم جهان از گندم تامین می شود، این رقم در ایران ۴۰ تا ۴۴ درصد و دو برابر متوسط جهانی است.

میزان تولید گندم در سطح جهان طی سال زراعی گذشته سه درصد کاهش داشته در حالی که میزان تولید این محصول در ایران ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است.

ایران هم اینک در رتبه ۱۳ تولید گندم در میان کشورهای جهان قرار دارد و استان اردبیل نیز در میان ۱۰ استان اول تولید کننده گندم کشور جای گرفته است.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد

ارسال نظرات