رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به ظرفیت بالای اساتید در حل مسائل کشور اشاره کرده و گفت: باید نظرات و گفتگو‌ها را به گفتمان غالب تبدیل کرد.
کد خبر: ۹۵۷۲۴۴۵
|
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
 
 

 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست کمیته سیاست‌های علمی در تحول علوم انسانی قرارگاه کمک به کارآمدی نظام حکمرانی بسیج اساتید برگزار شد.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست عنوان کرد: قرارگاه کمک به کارآمدی نظام حکمرانی با هدف رفع نیازمندی‌ها در ابعاد مختلف و هر حوزه‌ای که نظام حکمرانی نیازمند آن است تشکیل شده است.

وی در ادامه به فقدان ارتباط موثر صنعت ودانشگاه و دغدغه اعضای هیات علمی در این خصوص اشاره کرده و توجه به اهمیت آن و بسترسازی اثرگذار در این حوزه را از سوی اساتید در کمیته‌های حکمرانی خواستار شد.

حکمرانی

رئیس سازمان بسیج اساتید یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین بخش‌ها در کشور که همواره مورد مطالبه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بوده است را سیاست‌های علمی در تحول علوم انسانی دانست و از تشکیل کمیته‌ای با این عنوان و به ریاست مجتبی زارعی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خبر داد.

وی گفت: در ادامه کار این کمیته، کارگروه‌های فرعی تشکیل خواهد شد و دایره بحث در سطح کشور گسترانیده شده و اندیشکده‌های تخصصی به میدان خواهند آمد تا بتوانیم در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی که علوم انسانی یکی از ارکان اصلی آن تمدن نوین است، با رویکرد ظهور گام برداریم.

وی افزود: سیاست‌های علمی کشور موضوع بسیار مهمی است. سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در مورد آموزش عالی مطرح کردند مواردی که با پیشینه علمی و تمدنی ما در گذشته و مظاهر تمدن دینی و اسلامی پیوند دارد و بر حسب آیات و روایات و سنت است و همه در گرو این بحث است، نیازمند نگاهی فراگیر و گسترده است.

مردانی همچنین به ظرفیت بالای اساتید در حل مسائل کشور اشاره کرده و گفت: باید نظریات و گفتگو‌ها را به گفتمان غالب تبدیل کرد. با دسته‌بندی و جهت‌گیری و انطباق با آرمان‌های انقلاب اسلامی موفقیت قطعی است.

حکمرانی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اظهار امیدواری کرد این کمیته بتواند در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) گام‌های اساسی برداشته و در راستای اعتلای نظام آموزش عالی و تربیتی کشور و با ارتباط با فناوری‌های بدیع و نوظهور اثربخشی‌اش را بیش از هر زمان دیگری شاهد باشیم.

در ادامه این نشست دکتر مردانی با اعطای حکمی مجتبی زارعی را به سمت ریاست کمیته سیاست‌های علمی در تحول علوم انسانی قرارگاه کمک به کارآمدی نظام حکمرانی بسیج اساتید منصوب کرد.

مجتبی زارعی نیز ضمن بیان برخی موضوعات اساسی و پایه‌ای در حوزه علوم انسانی با طرح مباحثی در موضوع ایدئولوژیک و سیاسی بودن علوم انسانی و جهان‌شمولی و بحث امکان و امتناع از انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی و نیز توجه به علوم انسانی ایرانی اسلامی سخن گفته و به موضوع علوم انسانی در مسیر شدن اشاره کرد.

مردانی

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید با کمک جریان‌سازی علمی بسیج استادی پیشران کار در موضوع علوم انسانی بومی باشیم. استادان نقطه زن اشکالاتی را که بر علوم انسانی وارد است در آیین نامه‌ها پیدا کنند و در قالب یک گزارش سیاستی اعلام کنند. در این مسیر از همکاری سازمان‌های متناظر و برخی نهادهای علمی و اساتید صاحب رای در حوزه علوم انسانی باید استفاده شود.

وی همچنین گفت: سیاست‌های علم در کشور در نسبت با علوم انسانی دچار خلا و بی‌برنامگی است. علوم انسانی بومی تنها برای بحث‌های ویترینی نیست و باید به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/

 

 

 
ارسال نظرات