جشنواره ملی سرود «به‌سوی قدس» در هفته پایانی بهمن‌ماه با دعوت از گروه‌های سرود برگزیده و به میزبانی یزد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۲۵۴۷
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ حسام سالکی در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به برگزاری جشنواره ملی سرود «به‌سوی قدس» به میزبانی یزد اظهار داشت: در سند راهبردی که برای حوزه هنری یزد در دوره جدید نوشته شده است دو راهبرد «روایت یزد انقلابی» و «تعالی هنر مواجهه تا نابودی اسرائیل» در دستور کار قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در محوریت این دو راهبرد است.

وی ادامه داد: جشنواره ملی سرود «به‌سوی قدس» نیز در راستای اجرای همین راهبرد و با محوریت شخصیت یزدی و جاویدالاثر سردار احمد متوسلیان که پرچم‌دار مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی بوده طراحی شده است.

مدیر حوزه هنری یزد با اشاره به اینکه مراسم فراخوان عمومی مراسم هم زمان با تاریخ به گروگان گرفتن این سردار بزرگ یعنی ۱۴ تیر انجام شد تصریح کرد: با شروع عملیات طوفان الاقصی موضوعات جدید به این جشنواره اضافه و برگزاری جشنواره به صورت ملی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از سوی گروه‌های سرود نیز انجام شد.

سالکی موضوعات این جشنواره ملی را «نابودی اسرائیل»، «سرداران مواجهه با اسرائیل»، «پیشرفت صنایع موشکی»، «راه قدس از کربلا می‎گذرد» و «اربعین و آزادی قدس» ذکر و گفت: آثار ارسالی در بخش‌های تولید اثر، اجرای زنده و تولید نماهنگ دریافت و داوری خواهد شد.

سالکی با تأکید بر اینکه مواجه تمدنی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در منطقه و مبارزه چندبعدی که در حال رخ‌دادن است نیاز به ابزار‌ها و روش‌های مختلف برای مبارزه دارد اظهار داشت: این مواجهه نیازمند قواعد و ادبیات مخصوص خود است به همین خاطر به دلیل ماهیت مخاطبان و افراد درگیر در سرود معتقدیم گروه‌های سرود در واقع جریان رجز این مواجهه هستند که یک مواجهه نسلی را به دنیا نشان می‌دهد که موضوع مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی محدود به یک نسل نیست و در این مسیر فقط هزاران رجزخوان وجود دارد.



در ادامه این نشست احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تأکید بر اینکه این جشنواره جزو محدود رویداد‌هایی است که بعد از عملیات طوفان الاقصی در حال انجام است تصریح کرد: سال گذشته با دستور وزیر ارشاد دفتر سرود در سطح وزارتخانه ارشاد تشکیل شد و به دنبال آن جشنواره سرود فجر جدا شد که باعث دیده‌شدن و استقبال بیشتر آثار هنرمندان شده است به‌نحوی‌که جشنواره فجر امسال بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که گروه سرود دبیرستان شهید صدوقی نیز به بخش جشنواره راه‌یافته است.

وی با اشاره به پیشنهاد خود به وزارت ارشاد که بخش سرود در چارت ادارات استان‌ها دیده شود گفت: استان یزد ظرفیت بسیار خوبی در زمینه سرود از لحاظ کمی و کیفی دارد و همین موضوع می‌طلبد که به‌صورت جدی وارد عرصه شویم.

عابدی با اشاره به رونمایی دو آلبوم سرود توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در سال جاری گفت: اگر تاکنون در این حوزه به‌خوبی پیشرفت داشته‌ایم به دلیل مردمی برگزارشدن آن بوده است؛ لذا پیشنهاد کردیم انجمن‌هایی در درون فعالان این بخش شکل بگیرد تا سرود از حالت مردمی به دولتی تبدیل نشود.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان با اشاره به استقبال خوب‌صورت گرفته از جشنواره، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره و اختتامیه آن، جایگاه پایتختی یزد در سرود کشور بیشتر نمایان شود و بتوانیم این استان را به پایگاهی در این حوزه تبدیل کنیم.

مصطفی زارع‌زاده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز با اشاره به اهمیت سرود، گفت: مقام معظم رهبری سرود را به هوای تازه تشبیه کردند چرا که هوای تازه همواره باعث رفتن هوای کثیف، ایجاد نشاط، تأثیرگذاری در حرکت و جهت‌دهی و از ظرفیت‌های گران‌بها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و معنوی و اثرگذارترین و استثنایی‌ترین اقدامات فرهنگی است.

وی به توصیه‌های معظم له در این باره نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره سرود بتواند فرهنگ‌ساز اهمیت آزادی قدس باشد.

زارع‌زاده با پیشنهاد اجرای شهری گروه‎های حاضر در این جشنواره، گفت: سازمان فرهنگی شهرداری از سال ۱۳۹۱ به‌صورت جدی حمایت از گروه‌های سرود در یزد را شروع و هر ساله ده‌ها اثر را به‌صورت مستقیم و در مناسبت‌های مختلف تعداد بیشتری را مورد حمایت قرار داده است.

وی در پایان با بیان این که نگاه فعالان این حوزه بیش از موضوع اجرای سرود، نگاه تربیتی به این مقوله است که جا دارد از تمام فعالان در این حوزه قدردانی کنیم.

ابوالفضل کرمانی نسب دبیر جشنواره ملی سرود به‌سوی قدس نیز در بخش دیگری از این نشست خبر اظهار داشت: یزد دارای بیشترین فراوانی گروه‎های سرود فعال است و بیشترین سرانه تولید نسبت به شعرای ترانه‌سرایی را استان یزد دارد.



وی در مورد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره به‌سوی قدس گفت: در مهلت تعیین شده ۱۱۱ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده که از میان آثار ارسالی ۲۷ اثر در بخش اجرای زنده، ۳۳ سرود تولیدی و ۲۴ نماهنگ تولیدی توسط دبیرخانه پذیرفته و مابقی به دلیل ایرادات پذیرفته نشد.



کرمانی نسب با بیان این که خوشبختانه بر اساس جدول فراوانی از تمام نقاط ایران شاهد ارسال آثار به جشنواره بودیم، گفت: مشهد با ۱۶ اثر، تهران با ۱۵ اثر و یزد با ۱۲ اثر بیشترین آثار را در جشنواره داشته‌اند.

وی از برگزاری اختتامیه جشنواره طی روز‌های ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه به میزبانی دارالعباده یزد، تصریح کرد: بر اساس اعلام هیئت انتخاب، گروه‌‍های راه‌یافته به بخش رقابتی در بخش‌های مختلف برای اجرای برنامه به یزد دعوت شده‌اند.

ابوالفضل کرمانی نسب با تأکید بر اینکه سرود یک هنر اثرگذار است تصریح کرد: جریان سرود در کشور در حال زنده شدن است و بحث سرود در استان یزد با حمایت‌هایی که انجام شده بسیار قوی و پرقدرت در حال فعالیت است.

ارسال نظرات