طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

اردبیل -رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: با اختصاص ۱۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل عملیات اجرایی طرح‌های پایاب سدهای این استان ، طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۵۷۳۴۸۸
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

نوبخت اژدری روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار بسیج گفت: با اختصاص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، طرح آبیاری اراضی زراعی در ۴۲ هزار و ۴۳۵ هکتار از پایاب سه سد خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو در استان اردبیل آغاز شده که تاکنون ۹۰ درصد از این طرح به مرحله اجرا رسیده است.

وی افزود: به علت تداوم نیافتن تخصیص اعتبار اجرای این طرح بزرگ ملی در مدت پنج سال گذشته متوقف مانده بود ولی امسال با اختصاص اعتبار لازم از محل منابع صندوق توسعه ملی، تکمیل آن کلید خورده و مسئولیت اجرای آن نیز به خود جهاد کشاورزی واگذار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با تکمیل و اجرای این طرح، علاوه بر افزوده شدن یک میلیون تن به مجموع تولیدات کشاورزی استان اردبیل بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال به درآمد بخش کشاورزی استان افزوده شده و ۱۵ هزار و ۷۰۰ خانوار روستایی و عشایری به‌صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول کار خواهند شد.

بخشی از بدهی طرح آبیاری سد خداآفرین پرداخت شد

وی همچنین با اشاره به پرداخت بخشی از بدهی این طرح بزرگ بیان کرد: طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین با وجود سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی دولت از محل صندوق توسعه ملی و تکمیل تا بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، طی پنج سال اخیر بلاتکلیف باقی مانده بود که چند ماه پیش تامین اعتبار شد.

اژدری تکمیل طرح‌های نیمه تمام پایاب سدها و توسعه کشت گلخانه‌ای را ۲ اولویت بخش کشاورزی این استان اعلام کرد و افزود: با این میزان اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه تا نیمه سال آینده تکمیل شده و به بهره برداری می‌رسد.

وی اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری اراضی پایاب سد خداآفرین را افتخاری بزرگ برای منطقه دانست و گفت: حدود ۸۰ درصد اراضی واقع در محدوده این پروژه از دیم به آبی تبدیل شده و توان تولید کشاورزی استان را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

علی‌مراد اکبری ، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته در جریان بازدید از این طرح، محدوده کنونی اجرای شبکه فرعی در پایاب سد خداآفرین در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی را ۴۲ هزار و ۳۵۴ هکتار اعلام کرده بود.

به گفته وی، در زمان تخصیص آب در سال ۹۳ به‌دلیل خشکسالی ۱۰ ساله و متمادی میزان حقابه و سطح اراضی زیرپوشش پایاب سد خداآفرین در ۲ استان اردبیل و آذربایجان شرقی از ۷۴ هزار هکتار به حدود ۴۲ هزار هکتار کاهش داده شده و به خاطر ملاحظات خشکسالی، سهم استان اردبیل از آبیاری پایاب این سد از ۶۲ هزار هکتار به ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار و سهم استان آذربایجان شرقی نیز از ۱۲ هزار هکتار به پنج هزار و ۳۰۰ هکتار کاهش یافت.

به گزارش بسیج، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار