خبرهای داغ:
حسنی گفت: از سال ۹۳ وارد حرفه صنایع دستی شدم و به عنوان مربی آموزشی پارچه بافی تاکنون به ۲۰۰ نفر در شهرستان خوسف برای اشتغالزایی این حرفه آموزش دادم.
کد خبر: ۹۵۷۳۸۸۷
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

مریم حسنی کارآفرین نمونه شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، گفت: از سال ۹۳ وارد عرصه صنایع دستی شدم و در حرفه پارچه بافی در شهر خوسف مشغول به فعالیت است.

وی بیان کرد: علاقه ذاتی بنده به حرفه بافندگی باعث شد که تمام طرح بافت‌های که مربوط به این حرفه است را از بافندگان پیشکسوت شهرستان خوسف پیگیری کنم و آموزش بببینم.

 

احیای هنر پارچه بافی با پنبه مَله و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر در شهرستان خوسف


حسنی، با بیان اینکه دوره‌های آموزشی بسیاری در حرفه بافندگی سپری کردم، گفت: کار خود را تنها به یادگیری صرف معطوف نکردم و بدنبال کسب مهارت در این حرفه به عنوان مربی آموزشی پارچه بافی در سطح شهرستان خوسف مشغول فعالیت شدم.

این کارآفرین اظهار داشت: به عنوان مربی آموزشی میراث فرهنگی شهرستان خوسف تاکنون به ۲۰۰ نفر در شهرستان خوسف و روستا‌های اطراف این شهرستان حرفه بافندگی را آموزش دادم.

وی، به افتخارات خود در این حرفه اشاره کرد و گفت: سه نشان مرغوبیت کالا در زمینه پارچه بافی از میراث فرهنگی کشور دارم، که دو تا از این نشان‌ها مربوط به احیای پنبه مله در شهرستان خوسف است که در این زمینه با میراث فرهنگی شهرستان همکاری و فعالیت داشتم.

حسنی ادامه داد: معرفی بنده به عنوان بانوی نمونه کارآفرین روستایی و استان خراسان جنوبی و معرفی به عنوان مدیر عامل نمونه ملی از جمله افتخاراتی است که با فعالیت در زمینه صنایع دستی بدست آوردم.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: اکثر افرادی که آموزش دادم به عنوان اشتغال پایدار در این حرفه مشغول فعالیت هستند و در هر دوره حداقل ۲۰ نفر شرکت می‌کنند که در اکثر روستا‌های شهرستان خوسف در دوره‌های آموزشی حضور دارند.

احیای هنر پارچه بافی با پنبه مَله و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر در شهرستان خوسف

 

وی به پیشینه کاری و نحوه ورودش به حرفه بافندگی اشاره کرد و گفت: به واسطه علاقه زیادی که به صنایع دستی داشتم و همچنین محل زندگی ام که در محله قدیمی شهرستان و محل پارچه بافی بود باعت می‌شد آهنگ گوش نواز شانه و ابزار بافت پارچه هر روز از کوچه‌های محله در گوشم طنین انداز باشد؛ زیبایی هنر پارچه بافی بنده را به سمت حرفه بافندگی پارچه سوق داد.

حسنی ادامه داد: بدنبال این عشق و علاقه به بافندگی در دوران تحصیلم اوقات فراغت خود را در کنار دست بافندگان پارچه در شهرستان می‌نشستم و فنون این حرفه را از آن‌ها می‌آموختم تا اینکه با اتمام تحصیل به صورت جدی وارد این عرصه صنایع دستی و حرفه پارچه بافی شدم.

 

احیای هنر پارچه بافی با پنبه مَله و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر در شهرستان خوسف

 

این کارآفرین نمونه گفت: در اکثر نمایشگاه‌های صنایع دستی که در سطح ملی، استانی یا شهرستان برگزار شده، شرکت کردم.

وی، به راه‌اندازی فروشگاه جهت فروش محصولاتش در شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: از سازمان‌های میراث فرهنگی، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد برکت برای توسعه شغلم تسهیلات و حمایت‌هایی را دریافت کردم.

حسنی، درآمدزایی شخصی و اشغالزایی برای بانوان شهرستان را هدفش از ورود به حرفه پارچه بافی دانست و افزود: در این مسیر با سخت‌های بسیاری از جمله نداشتن پشتوانه مالی و زیرساختی همراه بودم، اما قطعا برای رسیدن به موفقیت و نتیجه دلخواه بایستی سختی‌هایی را تحمل کرد.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: دشواری تهیه مواد اولیه، عدم ثبات قیمت‌ها در بازار فروش را مهمترین مشکلات و موانع کارش دانست.

وی ادامه داد: با تمامی سختی‌هایی که در این زمینه پشت سرگذاشتم، از اینکه بیش از ۱۲ سال در این مسیر تلاش کردم راضی هستم و امروز به لطف خدا، نتیجه مطلوب را گرفتم.

 

احیای هنر پارچه بافی با پنبه مَله و اشتغالزایی ۲۰۰ نفر در شهرستان خوسف
حسنی، شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد ملی و استانی، افزایش تعداد کارآموزان و دوره‌های آموزشی، بازاریابی بیشتر برای فروش محصولات تولیدی را از انتظاراتش در حرفه پارچه بافی برشمرد.

این بانوی کارآفرین گفت: فعالیت در زمینه صنایع دستی برای بانوان بسیار ارزشمند است چراکه علاوه بر درآمدزایی برای یک بانوی خانه دار؛ یک حرفه اختیاری است که فرصتی ارزشمند برای پُرکردن اوقات فراغت فرد همراه با درآمد ثابت است.

وی با بیان اینکه بدون واسطه بسیاری از موانع گفت: بسیاری از بانوان که امروز با ما همکاری دارند به اشتغال خانواده به عنوان یک درآمد ثابت کمک می‌کنند.

حسنی بیان کرد: متاسفانه دید مسئولان در بازاریابی و استقبال از صنایع دستی بسیار محدود و سخت‌گیرانه است؛ اما مردم با دید باز و علاقه محصولات تولیدی ما را که طبیعی و ارگانیک است را خریداری می‌کنند و بدون واسطه و پیچ و خم اداری عرضه محصولات به مردم راحت‌تر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها