یادداشت؛

انتخابات شورای دانش‌آموزی، پیش‌زمینه‌ای برای حضور فعال دانش‌آموزان در انتخابات آتی کشور

کارشناس ارشد حوزه آموزش گفت: یکی از اقدامات خوب سیستم آموزشی کشور برگزاری انتخابات دانش‌آموزی به عنوان رقابتی سالم همراه با مشارکت پویا و برقراری سلامت و امنیت در آن است.
کد خبر: ۹۵۷۵۶۷۶
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، ریحانه اخلاقی در یادداشتی نوشت: یکی از اقدامات خوب سیستم آموزشی کشور برگزاری انتخابات ی به عنوان رقابتی سالم همراه با مشارکت پویا و برقراری سلامت و امنیت در آن است.

فرهنگ‌سازی از سنین کودکی به عنوان یک فرآیند تربیتی و آموزشی اساسی، تأثیر بسزایی در شکل‌گیری افراد و جوامع دارد. این مرحله از زندگی، زمانی بسیار حساس و مهم برای انتقال ارزش‌ها، اخلاق، و الگو‌های رفتاری است. برخی از جوانب مهم فرهنگ‌سازی از سنین کودکی عبارتند از: ۱. آموزش ارزش‌ها و اخلاق: - نقش خانواده، مدرسه و جوامع در آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان بسیار حائز اهمیت است. ۲. تقویت هویت فردی: - برای ساخت هویت فردی سالم، لازم است که از کودکی به فرد فرصت داده شود تا خود را بشناسد و ارتباطات اجتماعی را تجربه کند. ۳. آشنایی با مفاهیم هنری و علمی: - فرهنگ‌سازی از سنین کودکی با ارائه فرصت‌های آموزشی در زمینه‌های هنری و علمی، کودکان را به دنیای دانش و خلاقیت معرفی می‌کند. ۴. آموزش هوش هیجانی: - آموزش مهارت‌های مربوط به هوش هیجانی می‌تواند به کودکان در مدیریت احساسات، ارتباطات مؤثر، و پیشرفت شخصی کمک کند. ۵. پیشگیری از تبعیض: - آموزش ایده‌های تبعیض اجتماعی، و احترام به تفاوت‌ها از سنین کودکی می‌تواند تشکیلات اجتماعی سالم‌تری را ایجاد کند. ۶. آموزش به مسئولیت‌پذیری: - آموزش به کودکان در مورد مسئولیت‌پذیری به عنوان یک ارزش اجتماعی، به شکلی مثبت بر رفتار و انگیزه‌هایشان تأثیر می‌گذارد. تربیت در کودکی می‌تواند پایه‌ای قوی برای تشکیل شخصیت افراد و ایجاد جوامع سالم فراهم آورد.

در میان انواع فعالیت‌های جمعی که در مدارس ما شکل گرفته است، یکی از این فعالیت‌ها انتخابات شورای دانش‌آموزی است. شورای ی یک سازمان نهادی است که به تشکیل و نظارت بر فعالیت‌های ان در مدارس اختصاص دارد. اهداف این شورا در ایران عموماً به تقویت و توسعه نقش و شرکت ان در مسائل مدرسه و جامعه مرتبط است. مهمترین اهداف شورای ی عبارتند از: ۱. نقش‌آفرینی و مشارکت فعّال: - تشویق ان به مشارکت فعّال در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های مرتبط با مدرسه و جامعه. ۲. تقویت هویت ان: - ایجاد فرصت‌هایی برای شناخت بهتر هویت و توانمندی‌های هر و تقویت اعتماد به نفس آنها. ۳. تشکیل فعالیت‌ها و رویداد‌های فرهنگی و هنری: - برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، و فعالیت‌های هنری و فرهنگی جهت توسعه استعداد‌ها و ارتقاء ارتباطات فردی. ۴. نظارت بر مسائل تربیتی: - نظارت بر اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی در مدرسه و ترویج ارزش‌های اخلاقی. ۵. ترویج سلامت و فعالیت‌های ورزشی: - تشویق به فعالیت‌های ورزشی و ترویج سلامت جسمی و روحی در میان ان. ۶. حل و فصل اختلافات: - ایجاد مکانی برای حل اختلافات بین ان و ارتقاء فرآیند همکاری و دوستی. ۷. تشکیل جلسات و مشاوره‌های ی: - برگزاری جلسات با حضور ان به منظور بررسی مسائل مدرسه و ارائه پیشنهادات. اهداف شورای ی می‌توانند با توجه به شرایط و نیاز‌های مدرسه متغیر باشند، اما در کل، توسعه‌ی مشارکت و مسئولیت‌پذیری ان در امور مدرسه و جامعه از اهداف اصلی این سازمان است.

در این فرایند که در سال‌های اخیر در مدارس به وقوع می‌پیوندد دانش‌آموزان خود را در معرض انتخاب همسالان و هم شاگردیان خود قرار می‌دهند. دانش‌آموزان برای انتخاب شدن توانمندی‌ها، علایق، سلایق و موضوعات مورد پیگیری را برای دوستانشان در معرض نمایش قرار می‌دهند و سعی می‌کنند بهترین خودشان را نشان بدهند و تمام تلاش خودشان را برای هرچه بهتر دیده شدن انجام می‌دهند. از سوی دیگر تمام دانش‌آموزان مدرسه این امکان را دارند با مطالعه دقیق رزومه دوستان و همکلاسی‌های خود دغدغه‌های آن‌ها و همچنین میزان توانمندی آن‌ها را ارزیابی کنند. در این انتخابات پرشور و نشاط همه مدرسه خود را ملزم می‌دانند که علاقمندانه در این انتخابات شرکت بکنند و از میان ملاک‌ها و شاخص‌هایی که هر کدام از کاندیدا‌ها بیان کرده‌اند آن را که مورد پسند و نزدیک به عقیده خودشان هست را انتخاب بکنند. نکته قابل توجه و تمایز این انتخابات با سایر انتخابات که در کشور برگزار می‌شود این است که کاندیدا‌ها واقعاً دلسوزانه به حرف دوستان خود گوش می‌دهند و تمام توان خود را برای حل مشکلات و انتقال پیام‌های دوستان خود ابراز می‌کنند. از آن طرف دانش‌آموزانی که در انتخابات شرکت می‌کنند همگی خود را ملزم به شرکت در انتخابات می‌دانند و کسی از این مسئولیت شانه خالی نمی‌کند و آن را به گردن دیگری نمی‌اندازد یا مثلاً نمی‌گوید که رای من فایده‌ای ندارد پس من در انتخابات شرکت نمی‌کنم.

باور دارند که رای ایشان موثر است و به خواسته‌های خودشان نزدیک‌تر خواهند شد. نکته قابل توجه در مورد دانش‌آموزانی که در نهایت طی پروسه انتخابات انتخاب می‌شوند این است که واقعاً به وعده‌هایی که داده اند عمل می‌کنند چرا که وعده‌هایی داده‌اند که در حد توان خودشان بوده و الان به آن وعده‌ها عمل می‌کنند. پل ارتباطی بین بچه‌ها یعنی همان دانش‌آموزان و اولیای مدرسه می‌شوند، بدون آنکه چشمداشتی نسبت به امتیاز ویژه‌ای از جانب کادر مدرسه داشته باشند.
پاک‌ترین و بی‌ریاترین نوع انتخابات، انتخابات ی است که امیدواریم این فرهنگ را که ما از سنین کودکی در انمان و در نسل آینده خودمان نهادینه می‌کنیم کم کم در کل جامعه تسری پیدا بکند و ملزم بودن به شرکت در انتخابات در تک تک نسل آینده نهادینه شود از طرفی مسئولیت پذیری، عمل به وعده‌ها، پرهیز از بزرگنمایی و دادن وعده‌های خارج از توان، برای کسب قدرت؛ ارتباط دلسوزانه بین جامعه‌ای که از آن بیرون آمده‌اند با افرادی که قرار است مشکلات را به آن‌ها انتقال دهند، از حالت شعاری درآمده و به عمل تبدیل شود.

ارسال نظرات